INTERVIU: Richard Constantinidi, director național GBOB România

De Camelia Busu
Richard Constantinidi, popas la Beiuş
Richard Constantinidi, popas la Beiuş
Richard Constantinidi, director național GBOB România, explică etapele competiţiei naţionale.


După trei ani, Asociația Sunetul Muzicii relansează competiția formațiilor de muzică originală din România. Una dintre semifinale va avea loc la Oradea. GBOB este cel mai mare concurs dedicat muzicii live, fiind organizat în 30 de țări pe cinci continente.

Cine sunteţi, dle Richard Constantinidi, şi ce înseamnă GBOB?
Richard Constantinidi : Sunt un comis voiajor al muzicii contemporane în România. Părinții mei au fugit din țară pe vremea Comunismului. Eu nu m-am întors în țară… eu am VENIT în țară. Am crescut „afară” cu muzica de la radio în anii ’80. În facultate am descoperit muzica anilor ’60, muzica tradițională a popoarelor (World Music). După facultate m-am angajat la primul post de radio privat din Cluj… și am rămas dedicat domeniului muzical. În timp am fost redactor muzical în presa scrisă, apoi organizator de concerte, impresar muzical, manager de formații rock: Luna amară (2000-2007), Implant pentru Refuz (2005), Grimus (2007-2008), Truda (2009), mai nou jazz: Jazzybirds (2014), Elena Mîndru (în prezent), și organizator de festivaluri (am organizat festivalul anului din Republica Moldova: Live No Lies 2007).
L-am ajutat pe primul director național GBOB (Global Battle of the Bands, Bătălia mondială a formațiilor), Cristin Tomeci, la prima ediție din România. Când am observat că de trei ani nu s-a mai organizat GBOB România (edițiile precedente au fost organizate la nivel local și punctual în București), am preluat licența pentru mai mulți ani de zile și m-am decis să relansez competiția formațiilor de muzică originală, care cântă LIVE, în România.
GBOB este cel mai mare concurs dedicat muzicii LIVE, fiind organizat în 30 de țări pe cinci continente.

Asociația Sunetul Muzicii ce pregăteşte pentru GBOB 2015 şi ce aşteptări are la reluarea acestei competiţii în România?
Richard Constantinidi: Prin Asociația Sunetul Muzicii lucrez cu asociatul meu, Laurențiu Ștefan, la organizarea ediției pilot pentru noi. Spre deosebire de edițiile anterioare, dorim să despărțim etapele de concurs în funcție de genuri muzicale la nivelul Semifinalelor GBOB. Deocamdată am confirmat șapte etape pentru Rock și Metale și trei etape pentru Jazz-Blues-World Music. Câștigătorul fiecărei semifinale este calificat la Finala națională.
Avem Semifinale confirmate la Oradea (29 mai), Timișoara (28 mai), Cluj (21 martie), Tg. Mureș (10 septembrie), Rm.Vâlcea (15 mai), București (22 mai), Sf.Gheorghe (6 iunie), Iași (19 septembrie), Timișoara (29 octombrie) și mai suntem în discuții pentru alte Semifinale la Brașov, Sibiu și avem sprijin local pentru etape la Arad, Brăila, Petroșani, Câmpulung Muscel, Bacău, Suceava, doar că sunt centre cu puține formații active pe plan local.

Ce condiţii trebuie să îndeplinească trupele care se înscriu în concurs?
Richard Constantinidi: Trebuie să își dorească să câștige. Formațiile trebuie să se prezinte cu două compoziți originale, interpretate la instrumente muzicale, cu componențe între 2 și 6 membrii, de orice vârstă și din orice gen muzical. Trupele trebuie să fie dinamice pe scenă sau să transmită acel quelque-chose care să atragă publicul prin muzică.

Până când se mai pot înscrie trupele?
Richard Constantinidi: Formațiile se pot înscrie în concurs până la miezul nopții în ajunul ultimei Semifinale GBOB. Este ideal să se înscrie însă din timp, ca să putem promova formația pe afișele de promovare ale evenimentului în oraș și pe net, și să se folosească de platforma website-urilor pe care le oferim competiției pentru a promova trupele și muzica lor.
Înscrierea este gratuită la această ediție. Fiind ediția pilot pentru noi, dorim să avem cât mai mulți artiști în competiție. Ne-am gândit și la aspectul economic în care se află țara în acest moment.
Grupurile muzicale se înscriu online la: www.gbob.com – se completează un formular și este important să se citească regulamentul, care apare la început pe pagina dedicată României la www.gbob.com

Daţi-le un sfat înainte de a se înscrie în competiţie.
Richard Constantinidi: Ai încredere în tine și în muzica TA. Fii TU!

Am văzut calendarul semifinalelor. Ne mândrim că Oradea e în listă. Cum de ne-aţi ales?
Richard Constantinidi: Nu am mai fost la Oradea de 5 ani de zile, în calitate de impresar sau manager de evenimente și am rămas complet șocat de numărul de cluburi unde se poate cânta LIVE, de publicul dinamic și interesat de evenimente și de patronii deschiși la proiect și propunerea noastră de colaborare. Decizia nu a fost una ușoară și îmi pare rău că în lipsa diversității de genuri muzicale prezentate de formațiile din zonă, nu ne permitem în acest moment să organizăm mai mult de o singură Semifinală la Oradea, pentru Rock și Metale, la Club Abyss în 29 mai.

Ce părere aveţi despre trupele înscrise până acum?
Richard Constantinidi: Alături de asociatul meu, Laurențiu Ștefan, ne mirăm că în fiecare zi se înscrie câte o formație din alt colț al țării. La Iași va fi prezent chitaristul Andrei Cerbu, care a câștigat concursul Românii au Talent în 2014; avem copiii celor de la Antract (Rm.Vâlcea) înscriși în competiție; colegii veterani de la Conexiuni sunt înscriși cu proiecte diferite la Brașov. Așteptăm momentul în care GBOB România câștigă în imagine și popularitate astfel încât să se înscrie artiști cu cote mai mari pentru a avea șansa de a se lansa pe plan internațional.

Ce impresie v-au făcut trupele orădene?
Richard Constantinidi: Deocamdată nu sunt multe înscrise din această zonă; sperăm să ne confirme prezența și formații de la Satu Mare sau Baia Mare.
Nu am ajuns încă să ascult toate formațiile care s-au înscris; sunt în etapa în care încă procesez informațiile primite din formularele de înscriere online. E foarte probabil ca o formație-două de la Cluj să meargă la Semifinala Crișana pentru că au concerte confirmate în data etapei de la Cluj.

Semifinala din Oradea va fi în 29 mai în Abyss. E încă devreme, dar când vom afla lista trupelor participante?
Richard Constantinidi: Dintre trupele înscrise, următoarele sunt din zona Crișana – Maramureș: DOTS (Satu Mare), Statuar (Oradea), N.O.R. (Oradea), Riot Monk (Baia Mare), Igfon (Oradea), Untold Faith (Carei), Diseased Mind (Aleșd), Hybrid Symphony (Sighetu Marmației).

Cum se desfăşoară o semifinală? Care e pasul următor?
Richard Constantinidi: Fiecare formație are două piese și o limită de timp de 8 minute în care să arate ce poate și să câștige juriul și publicul. Punctajul este decis 50% de juriu; 50% de public. Este important ca fiecare trupă să își aducă publicul în seara evenimentului. Spectatorii primesc un bilețel la intrare pe care îl depun într-o urnă în cursul serii. Jurizarea durează 30 de minute; juriul va fi format din oameni care lucrează în industria muzicală. În funcție de etapă, aceleași persoane din juriu acordă și premii la rândul lor, de gen: contract cu o casă de discuri, deschidere la un festival, etc. Câștigătorul fiecărei Semifinale este calificat la Finala națională din noiembrie.
Ne-am dorit mult să organizăm Finala națională la Timișoara în 2015, dar negăsind pârghiile potrivite pentru a confirma asta pentru ediția din 2015, este foarte probabil că o să avem de ales între Cluj sau București pentru Finala națională din noiembrie.

Ce a însemnat pentru trupele româneşti câştigarea finalei naţionale GBOB în ediţiile trecute?
Richard Constantinidi: Dintre formațiile care au câștigat concursul GBOB România în trecut, singura care a rămas activă și care a avut un câștig evident prin participarea la GBOB este chiar primul câștigător, Grimus (Bistrița-Cluj, 2007). Grimus nu a câștigat niciun premiu la Finala mondială și nu a ajuns nici măcar pe podium (asta a fost conjunctura ediției respective), dar aflată la Londra, l-a cunoscut pe producătorul muzical Adam Whitaker cu care a ținut legătura și care ulterior le-a îmbunătățit calitatea sonoră și a venit cu idei muzicale pe materialele recente de studio.
The Marker (câștigătoarea 2008) a devenit trupa de spate pentru Inna. White Walls se relansează curând; s-a făcut o pauză de doi ani de zile după ce a început să își organizeze trasee de turneu în Europa.
Începând din 2015, Asociația Sunetul Muzicii va urmări atent formațiile înscrise la concurs, să ne asigurăm că cei care vor reprezenta România sunt serioși și dedicați – și sperăm că nu doar vor rămâne activi, dar se vor și bucura de realizări spectaculoase, precum Grimus în ultimii ani, care a fost invitată la toate festivalurile importante din Europa centrală, a ajuns în Anglia și chiar și în India cu muzica ei.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !