Totodată , prin admiterea excepției de neconstituționalitate , Curtea Constată că sintagma ” autoritate emitentă ” din cuprinsul dispozițiilor art. 352 alin. 12 din Codul de procedură penală este neconstituțională .
Prin admiterea acestei excepții de neconstituționalitate este înlăturată posibilitatea excluderii probelor clasificate în procesul penal , prin hotărârea nemotivată și discreționară a unei autorități administrative . Până la această decizie, conform Codului de procedură penală ( art. 352 alin. 11 ) , autoritatea emitentă a informațiilor clasificate ( nu instanța de judecată ) dispunea declasificarea totală , declasificarea parțială sau trecerea într-un alt grad de clasificare ori permiterea accesului la cele clasificate de către apărătorul inculpatului .
În prezent , instanța de judecată este cea care dispune autorității emitente efectuarea de demersuri privind informațiilor clasificate . De asmenea , în măsura în care instanța de judecată nu permite apărătorului inculpatului accesul la informațiile clasificate , acestea nu vor putea servi la pronunțarea unei soluții de condamnare , de renunțare la aplicarea pedepsei sau de amânare a aplicării pedepsei în cauză ( art. 352 alin 12 C.P.P ) .
Curtea Constituțională a reținut că ” soluția legislativă criticată rupe justul echilibru între interesele generale și cele particulare , prin aceea că atribuie decizia de refuz al accesării informațiilor clasificate cu valoare probatorie în procesul penal unei autorități administrative , ceea ce echivalează cu un impediment în calea dreptului la informare al inculpatului , cu consecințe directe asupra dreptului său la
un proces echitabil , impediment care nu este supus niciunei forme de control judiciar ” .
În acelașii sens este și Directiva 2012/13/UE a Parlamentului European și a Consiliului Uniunii Europene din 22 mai 2012 privind dreptul la informare în cadrul procedurilor penale .
Citiți principiile noastre de moderare aici!