Administraţie publică „la mişto”

De Cristina Ghilea și Calin Corpaș
Reactualizat la:
6Comentarii
Administraţie publică „la mişto”
Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor (ANRP) a postat, miercuri, pe site-ul propriu, comunicatul de presă „Iată că se poate! Primarul de Oradea a soluţionat 155 de dosare de retrocedare în noaptea de Anul Nou!”.

Acesta începe cu „Din ciclul „să mai şi glumim!” şi informează publicul că la solicitarea ANRP, prefecţii au transmis informări privind numărul de dosare prelucrate anul trecut. „Răspunsul transmis Prefecturii Bihor de către primarul municipiului Oradea, Ilie Bolojan, arată faptul că la data de 31.12.2014, Primăria municipiului Oradea avea în lucru 552 de dosare aferente notificărilor depuse în baza Legii nr. 10/2001, iar la data de 1.01.2015, mai avea în lucru 397 de dosare. Cu alte cuvinte, Primăria Oradea a sărbătorit trecerea dintre ani soluţionând 155 de dosare de retrocedare”, zice comunicatul ANRP.
Continuă apoi, făcând un apel la seriozitatea care se impune în munca de retrocedare a bunurilor şi arată că „nu doar o dată, ANRP a arătat că dezinteresul faţă de problemele majorităţii și preocuparea doar în legătură cu unele, puţine, cereri de retrocedare au generat haosul din domeniul restituirilor, transpus în nemulţumire, neîncredere și blocaj”.
În fond, comunicatul Autorităţii are la bază o eroare materială înfăptuită de angajaţii Primăriei, „prelungită” de Prefectura Bihor.
„În 10 mai, la ora 11:00, Prefectura Bihor ne-a cerut, până la ora 15:00, o situaţie centralizată a dosarelor din intervalul 1 ianuarie 2014 – 31 decembrie 2014. Dintr-o eroare materială, în situaţia trimisă, a apărut data de 1 ianuarie 2015 în loc de 21 ianuarie 2015”, declară surse din Primărie.

„Eroare de dactilografiere”

În situaţia dosarelor trimisă de juriştii Primăriei se arată că la 1 ianuarie 2014, aceştia aveau în lucru 585 dosare, la 1 iulie 2014 aveau 571 dosare, la 31 decembrie – 552 dosare, la 1 ianuarie 2015 – 397 dosare iar la 10 martie 2015 – 353 dosare. Angajaţii Prefecturii au sesizat aberaţia soluţionării a zeci de dosare într-o jumătate de zi şi au purtat o discuţie telefonică cu juriştii Primăriei.
„Angajaţii Primăriei Oradea au discutat telefonic cu angajaţii Prefecturii Bihor despre această greșeală de dactilografiere, care urma să fie reparată printr-o nouă adresă, dar, deși cunoştea situaţia şi trebuia să centralizeze datele care urmau să fie transmise la ANRP, Instituţia Prefectului nu a ţinut cont de eroarea de dactilografiere și a transmis date eronate”, transmite Primăria printr-un comunicat de presă ca răspuns la glumiţa postată de ANRP.
„E vina noastră că am redactat o adresă cu eroarea respectivă dar trebuie precizat că aceasta este doar atât, o eroare. Adresa nu conţine nicio minciună şi nu produce niciun prejudiciu. Pur şi simplu le-am oferit o situaţie mai completă decât ne-au cerut şi probabil că-n graba momentului s-a strecurat eroarea”, apreciază Anca Grama, purtătoarea de cuvânt a Primăriei.
Aceasta vede două variante pentru prelungirea erorii până la ANRP, via Prefectură: fie juriştii instituţiei conduse de prefectul Claudiu Pop şi subprefectul Iulius Delorean, din grabă, au omis să aştepte noua adresă pe care le-au cerut-o colegilor din Primărie, fie au trimis adresa cu greşeli, din rea-voinţă.
„Considerăm că gestul ANRP de a da un comunicat de presă redactat într-un stil ironic la adresa unei alte instituţii denotă nu doar lipsă de seriozitate, dar şi de profesionalism. Este inadmisibil ca o instituţie aflată în subordinea Guvernului României, care se confruntă cu probleme grave, conducerea sa fiind practic demisionară, să emită comunicate de presă „glumeţe”, în care ia peste picior o altă instituţie a statului român”, mai zice comunicatul Primăriei.

Replica Prefecturii

Jurista-şefă a Prefecturii, Alice Lupeş, afirmă că „eroarea am semnalat-o noi către Primărie”. Lupeş spune că Primăria Oradea a inclus în adresa respectivă şi o cifră din 2015, deşi ANRP a cerut doar datele pe ianuarie – decembrie 2014. „E drept că e doar o greşeală, dar eu nu puteam să fac corectura în locul lor. Problema rămâne la ei, pentru că, neavând multe notificări pe 2014, au vrut să arate cât de multe au făcut în 2015”, arată Lupeş, precizând că, deşi a învederat Primăria asupra erorii respective, nu i s-a trimis altă adresă de la Primărie, în aceeaşi zi, deşi exista posibilitatea. Şi nici a doua zi. În schimb, Alice Lupeş a trimis-o la ANRP în aceeaşi zi – 10 martie – acesta fiind termenul impus de ANRP. „Puteau să îmi trimită adresa corectată şi a doua zi, însă nu au făcut-o. Am semnalat-o dimineaţă şi secretarului municipiului. Nu se pune problema de rea-credinţă, din moment ce am avut întâlnire la Primărie, am stat trei ore la comisia lor pe Legea 10, să vedem cum putem soluţiona problemele lor”, ne transmite Alice Lupeş, arătând că la Oradea au rămas cele mai multe solicitări de restituire sau despăgubire nesoluţionate, din judeţul Bihor.



6Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor