Anul acesta se împlinesc 30 de ani de când AG Weinberger a apărut în peisajul muzical românesc. De asemenea, de au trecut doi ani de când AG a performat ultima oară la Oradea, pe scena Filarmonicii, cu spectacolul „Interzis FM, vezi muzici ce nu auzi la radio”. Iată însă că în ciuda consistentei sale cariere, AG are un of, ce se leagă direct de Oradea. Mai precis, se leagă chiar de organizatorii Toamnei Orădene, care nu au ochi pentru artistul care cântă „rock strămoşesc”, după cum singur îşi caracterizează muzica. Singura apariţie a lui AG Weinberger la Toamna Orădeană s-a produs în 2006, într-un spectacol ţinut pe terasa Parc (Promesse). „A fost singura dată când m-au căutat autorităţile. De atunci nu putem trece de acest filtru al gustului personal al celor care decid”, ni s-a confesat luni AG.
Directorul Casei de Cultură Oradea, Flavius Bunoiu, e organizatorul Toamnei Orădene. Contactat luni de Jb, Bunoiu a arătat, practic, că nu are nevoie de Weinberger pentru ca TO să fie un succes. „Eu mi-am aranjat spectacolele de mai multă vreme”, motivează Bunoiu, ţinând să arate că aduce, totuşi, în faţa orădenilor, un program destul de diversificat. Lipsa de interes a organizatorilor pentru AG e motivată şi de pretenţiile financiare ale artistului.
„Au fost discuţii încă din din iarnă. Am înţeles că e o situaţie de criză, dar am văzut că nu există deschidere”, se plânge impresara lui Weinberger. Raluca Moisan confirmă că AG şi formaţia sa ar fi acceptat şi un onorariu de 10.000 de lei şi s-ar fi putut discuta apoi şi despre transport şi cazare. „Nici măcar asta nu am mai apucat să discut, pentru că nu există o deschidere. Ştiţi cum se procedează: nu ţi se spune nimic, te amână. Te trimit de la unul la altul…”, ni se confesează agenta, care adaugă faptul că directorul Casei de Cultură Oradea, Flavius Bunoiu, nu a avansat nicio ofertă. A trimis-o la Daniel Vulcu, iar acesta i-ar fi oferit o sumă inacceptabilă.
Maximum 1.000 euro
„Vroia 10.000 de lei noi, în timp ce nu-i puteam oferi mai mult de 1.000 de euro”. Astfel motivează directorul Bunoiu refuzul cu care a tratat-o pe impresara lui AG Weinberger, Raluca Moisan, când aceasta l-a abordat pentru un spectacol în cadrul Toamnei Orădene. „(AG – n.r.) adună maximum 150-200 de oameni. Trebuie să fiu obligat eu să îl chem?”, întreabă Bunoiu, ce nu crede că Weinberger e îndeajuns de atractiv pentru onorariul pe care-l cere.
Pentru că nu a avut loc şi pentru AG pe afişul Toamnei, Bunoiu a trimis-o pe agenta lui AG, Raluca Moisan, la Daniel Vulcu. Directorul Teatrului Regina Maria organizează Festivalul de Teatru Scurt, dar are şi o serie de alte evenimente conexe festivalului. AG nu a fost însă destul de interesant nici pentru Vulcu. „N-am bani pentru aşa ceva. Banii mei sunt număraţi şi cel mai imporntant pentru mine este teatrul. Evenimentele conexe le organizez în funcţie de banii care rămân, cu artişti nu mai puţini valoroşi, ci probabil mai puţin costisitori”, ne-a declarat Vulcu. Cât ar fi costat AG, l-am întrebat noi. „Nu mai ştiu, însă e o sumă pe care nu mi-am putut-o permite”, a răspuns directorul Teatrului. 10.000 de lei noi? „Nici vorbă, nu mi s-a propus aşa ceva. Oricum, nu am banii ăştia.
Cu banii ăştia aduc două trupe de teatru”, crede Vulcu, care spune, totuşi despre AG că „mi se pare un artist foarte important, este un orădean de vârf, dar care are o anumită cotă pe care nu mi-o pot permite la Festivalul de Teatru Scurt”.
Vrea criterii de selecţie
„Este un blocaj de comunicare. Nu e primul an în care încercăm şi foarte ciudat că primesc aceleaşi răspunsuri. Când îmi făceam singur treaba (fără impresar – n.r.) nu am fost niciodată contactat de orădenii mei. Să nu fie alt motiv. Nu ştiu, nu am idee. Ar fi foarte trist. Dacă cumva confundă gusturile private cu gestionarea banilor publici – e un preferenţialism – dar pe banii publici nimeni nu-şi poate impune gusturile”, a fost reacţia lui AG la lipsa de interes din partea autorităţilor orădene în ceea ce-l priveşte. „Chiar am vrea să aflăm care sunt criteriile pe care se aleg artiştii ce sunt aduşi din banii publici. Ar fi foarte îmbucurător o transparenţă de acest gen. Dar nu este.
De ce nu vine niciun oficial să ne întrebe?”, spune artistul dezamăgit că stă la mâna altora.
Dar care este tariful-standard lui AG Weinberger Band? 10.000 de lei noi? „Tariful meu e mult mai mare. Dar dacă Raluca (Moisan – n.r.) mi-ar fi zis că e suma pentru care s-a înţeles cu organizatorii, nu m-aş fi contravenit sumei acesteia. Dacă mă cheamă oraşul meu, vin. Chiar dacă cota mea de piaţă e mai mare decât atât”, ne spune artistul, care precizează că „organizaţia AG Weinberger are 12 oameni în ea” şi, deci, onorariul se împarte. „Nu cred că banii sunt problema, ci un dezechilibru la un nivel personal. Oare oraşul meu nu a fost furat? Când vorbim de banii publici ne putem gândi la orice, câtă vreme nu există transparenţă. Dacă nu apar criteriile de selecţie, atunci ce să mai credem?!”, îşi varsă of-ul cel supranumit „Mr. Blues al României”.
Calin Corpas
Citiți principiile noastre de moderare aici!