Cazierul fiscal va putea fi solicitat şi eliberat în format electronic

Cazierul fiscal va putea fi solicitat şi eliberat în format electronic
Guvernul a aprobat, printr-o Ordonanță, un set de reglementări privind cazierul fiscal, menite să contribuie, pe de o parte, la aplicarea unor mecanisme mai echitabile și mai simple în ceea ce privește înscrierea și radierea faptelor din cazierul fiscal, bazate pe principiul proporționalității, iar, pe de altă parte, să îmbunătățească conduita fiscală a contribuabilului.

Rescrierea legislației în domeniul cazierului fiscal va permite, totodată, orientarea activităților specifice de prevenire și combatere a evaziunii fiscale către contribuabilii cu risc fiscal ridicat, respectiv către cei în al căror cazier fiscal figurează încălcări flagrante ale legislaţiei fiscale, contabile şi vamale şi a disciplinei financiare.

Noutăţi

Principalele elemente de noutate aduse de actul normativ vizează înscrierea și scoaterea din evidența cazierului fiscal, eliberarea acestui document și organizarea și gestionarea istoricului cazierului fiscal.

În scopul combaterii evaziunii fiscale, la nivelul ANAF va fi organizat un istoric al contribuabililor care au fost scoşi din evidenţa cazierului fiscal. Acest istoric se va păstra o perioadă de 10 ani și va constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care îşi înfiinţează o societate sau o asociaţie/fundaţie. De asemenea, aceste informații vor fi utilizate de către organele fiscale în realizarea analizei de risc.

Totodată, actul normativ include două măsuri referitoare la eliberarea cazierului fiscal, menite să contribuie la îmbunătățirea relației contribuabilului cu ANAF, prin modernizarea serviciilor administrației fiscale. În acest sens, actul normativ va crea baza legală pentru depunerea cererilor şi eliberarea certificatului de cazier fiscal în format electronic. De asemenea, se reglementează posibilitatea eliberării cazierului fiscal de către orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului. Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o bază de date centrală) în care se ţine evidenţa contribuabililor de pe întreg teritoriul ţării. Potrivit noii reglementări, la această bază de date vor avea acces, pentru interogare şi emitere, toate unităţile subordonate competente. Ca atare, acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricărui contribuabil, indiferent de domiciliu.

Potrivit actului normativ, vor fi exceptate de la înscrierea în cazierul fiscal faptele sancţionate contravenţional cu avertisment. În prezent, acestea se înscriu în cazierul fiscal. De asemenea, va fi extinsă sfera de aplicare pentru toate cazurile de atragere a răspunderii solidare prevăzute de Codul de procedură fiscală, prin introducerea unei prevederi generale care cuprinde toate situaţiile în care organul fiscal emite decizie de atragere a răspunderii solidare, nu numai pentru cazul în care debitorul este declarat insolvabil sau insolvent, cum este în prezent.

Vor fi incluse şi entităţile fără personalitate juridică şi reprezentanţii desemnaţi ai acestora în categoria contribuabililor cărora li se înscrie în cazierul fiscal inactivitatea fiscală, asigurându-se astfel corelarea reglementărilor privind cazierul fiscal cu cele ale Codului de procedură fiscală, conform cărora inactivitatea fiscală se declară şi pentru aceste categorii de contribuabili.

Taguri: , ,


0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase