Cetatea Oradea anulează identitatea Muzeului Ţării Crişurilor?

De Călin Corpaş
34Comentarii
Cetatea Oradea anulează identitatea Muzeului Ţării Crişurilor?
© Ilie Bolojan/ Aurel Chiriac
Directorul MTC îl contracarează din nou pe primarul Bolojan. Chiriac nu vrea să audă de mutarea Muzeului în Cetate.

Directorul Muzeului Ţării Crişurilor (MTC), Aurel Chiriac, reacţionează din nou la declaraţiile făcute de primarul Ilie Bolojan la acest început de an. „Muzeul Ţării Crişurilor are sediu pe strada Armatei Române! Avem certitudinea că destui oameni responsabili înţeleg acest lucru. Că destui oameni cu putere de decizie nu vor să fie părtaşi la marginalizarea instituţiei. Includerea acesteia într-un monument medieval circumscris Oradiei, cu personalitate specifică și subjugătoare, ar anula identitatea unei instituții ce a avut și are menirea de a servi punerii în valoare a civilizației afirmate în Țara Crișurilor într-o durată lungă de timp”, crede directorul Chiriac. Primarul Bolojan pune din nou pe tapet ideea sa de mutare a Muzeului Ţării Crişurilor în Cetatea Oradea, dat fiind faptul că oraşul are nevoie să umple spaţiile din Cetate.

Bolojan insistă că Muzeului Ţării Crişurilor i-ar sta bine în Cetatea Oradea, chit că proiectul european implementat în Cetate cere acolo înfiinţarea unui alt Muzeu, cu o altă tipologie – Muzeul Cetăţii şi al Municipiului Oradea. De altfel, echipa de management al proiectului de resturare a Cetăţii se ocupă în prezent de întremarea acestui muzeu, care necesită o echipă multidisciplinară, în frunte cu un expert.

„Noi avem o poziţie de cumpărare exponate de muzeu. De achiziţie se va ocupa Primăria, prin SEAP”, informează Dumitru Sim, convins că o dată ce Muzeul va fi funcţional, Cetatea va deveni un magnet. Însă, Ilie Bolojan îşi doreşte acolo MTC. Acesta este, poate, şi motivul pentru ca Primăria amână la nesfârşit demararea procedurii de achiziţie publică necesară transpunerii în realitate a Muzeului Cetăţii şi al Municipiului Oradea.

Primarul are de partea sa argumentul timpului şi necesitatea urgentă de a face rapid din Cetatea Oradea un obiectiv turistic important, în timp ce Consiliul Judeţean întârzie în continuare să finalizeze lucrările la noul sediul al Muzeului, din clădirea fostei Garnizoane de pe strada Armatei Române, demarat în 2009!

Problema igrasiei din Cetate

„Clădirea Garnizoanei este pregătită în proporţie de 85% pentru a primi Muzeul Ţării Crişurilor”, contracarează Chiriac, arătând şi valoarea sumei investite până la întreruperea lucrărilor: 47.652.000 de lei. Chiriac invocă Legea Muzeelor şi normele existente în domeniu, restrictive în privinţa spaţiilor ce pot găzdui muzee, opinând că Cetatea nu e pregătită pentru a găzdui MTC, spaţiile nefiind îndeajuns de uscate. Aşadar, se invocă argumentul umidităţii şi a igrasiei din Cetatea proaspăt renovată. „Normele nu sunt numai restrictive, ci şi necruţătoare în a aplica pedepse până la închisoare, dacă nu sunt respectate”, scrie Chiriac, făcând apel şi la o coardă sensibilă: „Patrimoniul naţional este „actul de legitimare” al fiecărui popor. Protejarea lui are aceeaşi importanţă ca şi apărarea graniţelor”. Directorul Chiriac asigură inclusiv faptul că cei 5.000 mp de care dispune Palatul princiar din Cetate nu sunt deloc suficienţi pentru MTC: „În 1971, când s-a inaugurat Muzeul Ţării Crişurilor în Palatul baroc exista un număr de 25.314 piese, iar la sfârşitul anului 2014 acesta ajunsese la 485.659 obiecte, deci de peste 20 de ori mai mult faţă de acum 35 de ani. Această continuă dezvoltare a făcut ca şi în Palatul baroc, treptat, încă înainte de retrocedare, spaţiul de depozitare să nu fie suficient. E limpede deci că în cca. 14.000 mp ai noului muzeu în sfârşit păstrarea şi conservarea bunurilor culturale se va putea realiza în respectul normelor de ocrotire a patrimoniului”

„Redeschiderea problemei noului sediu al Muzeului are loc tocmai acum când ne aflăm în faza de evaluare a ofertelor licitaţiei pentru reînceperea lucrărilor de terminare a etapei I (ianuarie 2016), etapă după care se va putea trece, anul acesta, la mutare. Blocarea acum a unui proiect cultural de mare anvergură, pentru că de fapt acest lucru se întâmplă prin ceea ce se încearcă a se propune din nou, îl interpretăm ca o contestare a unei instituţii cultural-ştiinţifice care a fost, este şi poate fi în continuare, ea în sine, un reper cultural de mare atracţie al Oradiei, Bihorului şi României”, transmite Chiriac.



34Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor