Copiii „urlă” după iubire, comunicare şi non-violenţă

De Otilia Șandor
Copiii „urlă” după iubire, comunicare şi non-violenţă
A opta ediţie a „Şcolii fără violenţă” a făcut furori printre elevii bihoreni.


Concursul „Şcoala fără violenţă”, iniţiativă unică în ţară a poliţiştilor bihoreni de acum opt ani cunoaşte progrese poate chiar mai mari decât cele calculate. Dovadă interesul foarte mare al elevilor din Oradea şi mai ales din judeţ pentru acest concurs la a opta ediţie, susţinută miercuri şi vineri.

Impecabil

Organizatorii, poliţiştii de la Compartimentul de Analiză şi Prevenire şi Combatere a Criminalităţii Organizate Oradea de la Poliţia Bihor, au reuşit şi de această dată să conceapă acest concurs pe placul copiilor, dar şi potrivit caracteristicilor vârstei lor, de gimnaziu respectiv liceu.

Gazda evenimentului, profesorii şi elevii de la Liceul Onisifor Ghibu, s-au achitat impecabil de primirea concurenţilor. Profesorii Daniela Marinău, Claudia Timofte, Ionela Belbea, directorul Ioan Pirtea şi Claudia Târb, Valeriu Laslău cu elevii lor şi cei de la profilul de jurnalism s-au ocupat de cele mai mici detalii pentru ca participanţii să se simtă bine şi să aibă condiţii pentru a susţine probele.

Până şi ambientul muzical dintre pauze a fost extrem de select şi pe placul tuturor – şi al elevilor şi al profesorilor.

Probele

Cele trei probe au fost atent concepute: rezolvarea unui rebus cu temă anti-violenţă, susţinerea unei scenete tot cu temă antiviolenţă şi redactarea unui eseu cu mesaj antiviolenţă.

Atent pregătite şi cu mai puţină violenţă (pentru demonstrarea antiviolenţei), scenetele au fost apreciate de juriu, format din profesori şi colaboratori ai Poliţiei Bihor. Puştii de gimnaziu au creat o atmosferă familială plăcută pe parcursul scenetelor, stârnind buna dispoziţie. Un profesor de altfel a declarat că a meritat să vină cu copiii de la o şcoală din judeţ chiar şi numai pentru momentele extraordinar de relaxante şi plăcute din concurs.
Liceenii s-au întrecut pe ei, fiind laborioşi atât la capitolul scenete cât şi la conceperea de lucrări scrise cu temă despre antiviolenţă.

Rebusurile create special şi diferit pentru gimnaziu şi liceu de către maestrul orădean Radu Cacuci au fost o provocare contracronometru apreciată de copii.

Câştigători sunt toţi

După cum Jurnal bihorean a ţinut să transmită tuturor participanţilor din 18 şcoli din Oradea şi judeţ, toţi elevii din toate echipele au fost câştigători datorită curajului de a exprima mesaje antiviolenţă, prin scenete, prin scris, cu exemple din viaţa lor, dar şi cu soluţii. Originalitatea şi naturaleţea concurenţilor au uimit membrii comisiilor de evaluare. Cum fiecare concurs se soldează însă cu un clasament, a opta ediţie de „Şcoală fără violenţă” şi-a desemnat câştigătorii, pe categorii, gimnaziu şi liceu.

La liceu, locul I a fost ocupat de echipa de la C.T. Al. Roman din Aleşd, locul II – echipa de la L.T. Nicolae Jiga de la Tinca, locul III – echipa de la L.T. Şuncuiuş; în plus s-au acordat alte trei premii speciale: premiul pentru cei mai isteţi rebusişti a fost acordat echipei şcolii de la Tinca, premiul pentru cel mai bun moment artistic – liceenilor de la CN Samuil Vulcan din Beiuş şi LT Lucian Blaga, iar premiul pentru cel mai bun eseu – copiilor de la Liceul Ortodox Roman Ciorogariu şi de la C.T. Mihai Viteazu.

La gimnaziu, locul I a fost ocupat de echipa L.T. Nicolae Jiga de la Tinca, locul II – Liceul Ortodox Roman Ciorogariu, locul III – echipa de la L.T. Şuncuiuş. Premiul pentru cel mai bun eseu a fost atribuit elevilor de la Liceul Ortodox Roman Ciorogariu, premiul pentru cel mai bun moment artistic a fost cucerit de copiii de la Şcoala nr. 1 Ciumeghiu, premiul pentru cei mai isteţi rebusişti – copiilor de la Şcoala nr. 1 de la Rieni.

Atenţie adulţi

Majoritatea lucrărilor scrise de către elevii de gimnaziu lasă să transpară o necesitate imperioasă de iubire. În diferite modalităţi de expresie, majoritatea copiilor de gimnaziu au transmis ideea că adulţii, părinţii, uită de multe ori să îşi arate iubirea faţă de propriii copii. „Copiii nu sunt obiecte, sunt suflete”, scrie un copil de gimnaziu, iar un licean spune negru pe alb: „sufletul nostru urlă de durere în absenţa voastră” (a părinţilor – n.r.).

Copiii reclamă în principiu depărtarea părinţilor de ei prin lipsa de atenţie. Dacă cei mici spun clar că au nevoie de iubire, cei de liceu zic că au nevoie de comunicare mai bună cu părinţii pentru a le fi mai bine.

Aşa se face că de multe ori, calculatorul devine refugiul multor copii. În alte cazuri şcoala este cea care dă curaj şi încredere elevilor.

Spre deosebire de anii trecuţi, liceenii şi-au deschis mai mult sufletele şi au venit cu soluţii. Ei spun clar că tăcerea nu e o soluţie când vine vorba de violenţă, că elevii trebuie să crească acţionând cu gândul la faptul că ei sunt „generaţia care va conduce lumea peste puţin timp”: „Am de multe ori sentimentul că ţara noastră în acest moment trece printr-o criză din perspectiva priorităţilor naţionale”.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !