Nominalizarea pentru Premiul Uniter la categoria Cel mai bun actor în rol principal a venit datorită rolului Iov din spectacolul „Experimentul Iov” în regia lui Mihai Măniuţiu (2004).
Nominalizare pentru Premiul Uniter la categoria Cel mai bun actor în rol principal pentru spectacolul „Îngropaţi-mă pe după plintă” în regia lui Yuri Kordonsky pentru rolul Saşa Saveliev-2012. „Premiul special pentru teatrul de copii”, în cadrul celei de-a XVI – a ediţiei Galei UNITER. Nominalizat la Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal, pentru Tullius din spectacolul „Marmură“, regizat de Yuri Kordonsky la Teatrul „L.S. Bulandra”.
Supranumit Magicianul, Marian Râlea a venit relaxat la Gala Premiilor UNITER de la Oradea, cu aerul că şi-a făcut datoria faţă de public, acolo pe scenă. Priveşte competiţia cu Florin Piersic Jr, posesor a două premii UNITER, şi cu Richard Balind doar ca pe o chestiune amicală, găsind în Gala UNITER un prilej de bucurie. Întrebat dacă a construit un profil al câştigătorului de UNITER, Marian Râlea a răspuns cu aerul cel mai serios: „Eu.. Cred că există acest profil, am fost, doar, nominalizat”. A trecut apoi în alt registru, la fel de serios, dar relaxat: “toţi cei nominalizaţi suntem câştigători, dar să ne închipuim o competiţie în urma căruia actorul-câştigător joacă mai … Shakespeare, că de aici încolo curg contractele!…
Piesa pentru care Marian Râlea a fost nominalizat la premiul UNITER 2016 este una în două personaje, apropiată teatrului de idei și celui poetic, Joseph Brodsky fiind unul dintre poeții ruși de valoare ai secolului trecut, premiant Nobel în 1987. Marian Râlea, în rolul lui Tullius îi dă replica unui „uriaş” al şcenei, cei mai premiat actor de UNITER – Victor Rebengiuc în rolul lui Publius. De altfel, Marian Râlea vorbeşte despre parteneriatul din Marmură cu Victor Rebengiuc ca fiind marea întâlnire cu unul dintre cei mai mari actori ai scenei mondiale. Marian Râlea pune în seama lui Rebengiuc faptul că l-a ajutat să fie „în ochii juriului de selecţie «cel mai»”.
Eroii piesei sunt izolați în „turnul” închisoare a vieții, iar fiecare are o personalitate aparte în care se regăsesc elementele esențiale ale tipologiilor universului uman. În montarea de la Bulandra, Tullius vrea cunoaștere, nu se poate desprinde de universul cultural pornit din antichitate. Prin prima (re)cunoaşterii priveşte Marian Râlea şi nominalizarea din Gala UNITER, din considerentul că omul are „nevoie de o recunoaştere a muncii”, iar premiu e doar „ finalul unei etape de căutări şi realizări”. Despre Richard Balint şi Florin Piersic Jr, contracandidaţii săi la premiul „Cel mai bun actor” spune că sunt „actori excepţionali” aşa cum sunt mulţi actori în România şi cum sunt multe spectacole , fapt pentru care „Galele UNITER ar dura tot anul dacă i-am nominaliza pe cei care merită. În România, teatrul merge acum excepţional datorită actorilor. Dacă aş fi regizor aş spune că merge excepţional datorită regizorilor”.
Atunci când îl întâlneşti pe Marian Râlea nu poţi să nu-l întrebi despre Magician. Pasiunea pentru teatrul adresat copiilor l-a determinat să ia un doctorat în teatru la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, cu teza „Joc – Copilărie – Teatru“. Magicianul e pentru Marian Râlea al doilea „eu” şi asta cel puţin în mintea unei generaţii. Sunt două chestiuni inseparabile. „Magicianul era o mare joacă, cu scene furate de la copii pentru copii. Abracadabra a fost un proiect de care nu a fost conştient decât la zece ani după ce nu mai era pe scenă. Magicianul a fost un personaj foarte puternic.. iar să intri în fiecare duminică în casele oamenilor e nesimţire. A fost un proiect cu păcălici care nu ar mai fi posibil azi când cei mici au … pastile, tablete. Era perioada în care care cei mici reveneau la poveştile care le-au fost furate, interzise. În paralel cu cei 10 ani de „stat pe ecran“ jucam foarte mult în teatru. Ceea ce le doresc şi altora. Fiindcă nu e suficient să ai talent, trebuie să fii şi văzut”. .
Citiți principiile noastre de moderare aici!