Educația gimnazială, încotro?

De Alexandr Guiaș
2Comentarii
Educația gimnazială, încotro?
© Vor să modifice programa școlară la gimnaziu
Elevii claselor V-VIII ar putea face mai puțină română, istorie, biologie, geografie și sport, iar latina dispare din școli.

Ministerul Educației vrea să schimbe sintagma „cu burta pe carte” cu expresia „cartea pe burtă”. În consecință, au apărut primele disensiuni la dezbaterea publică a propunerilor de plan-cadru la clasele V-VIII. Nici nu s-a încheiat încă dezbaterea publică că au și apărut primele discuții legate de programa școlară la elevii de gimnaziu. În urma unor propuneri apărute, ar urma ca limba română, istoria, biologia, geografia și sportul să se facă cu o oră mai puțin pe săptămână, iar limba latină să fie scoasă din programa școlară.

Astfel, în cazul unor variante propuse de ministerul educației, săptămânal copiii claselor a V-a ar urma să facă cu o oră mai puțin de limba română, geografie, istorie și biologie.

La rândul lor elevii claselor a VI-a și a VII-a, vor pierde câte o oră pe săptămână de geografie, istorie și biologie, iar cei de a VIII-a o oră de biologie.

Pe lângă asta, elevii de a VIII-a ar urma să nu mai facă deloc limba latină. Nici ora de sport nu a scăpat. Dacă acum elevii de gimnaziu au câte două (clasele V-VII) sau trei (clasa a VIII-a) ore de sport pe săptămână, conform variantelor propuse aceștia vor face cu o oră mai puțin.

În schimb, elevii vor face obligatoriu informatică, iar locul orelor de la cele cinci materii vor fi luate de specialități ca: educația pentru drepturile copilului la clasa a V-a; educația interculturală la clasa a VI-a; educația pentru cetățenie democratică la clasa a VII-a; educație economică la clasa a VIII-a. Proiectele se află în dezbatere publica până în data de 23 ianuarie, după care între 8 și 10 februarie varianta finală va primi girul Institului de Științe ale Educației.

Nemulțumiri

Legat de această intenție a ministerului educației, au apărut nemulțumiri din partea părinților și cadrelor didactice. „Nu se poate să facă așa ceva. E strigător la cer să scoți o oră de română și în locul ei să pui una de educație interculturală sau orice altă oră care nu e stringentă pentru elevul de gimnaziu. Nu știu unde vor să ne ducă. Vor ca încet, încet, educația să se dilueze, ca până la urmă să dispară? Nu poți să scoți nici măcar o oră de limba română la un elev de clasa a V-a. Copilul abia a învățat să scrie și să citească și tu vii și spui că va face cu o oră mai puțin de limba română. Nu mai am cuvinte. Chiar nu știu ce să mai zic”, Gheorghe Andrei, profesor de limba română. În asentimentul lui este și Lioara Dumitru, profesor de istorie care crede că „această măsură este de tot râsul. Nu mă mai miră nimic. Nu știu cu ce îi ajută pe elevi aceste ore de educație culturală sau democratică. Poate ar trebui făcute nu spun nu, dar nu să renunți la ore de limba română, istorie, biologie sau geografie, mi se pare anapoda”. Aurel Pușcău, este și el unul dintre părinții ofticați pe cei care conduc sistemul educațional românesc. „Păi eu am copil în clasa a cincea. Au impresia că se facă prea multe ore de română? Dacă scot limba română, cei mai învață copilul la școală. Nu o să mai știe nici vorbi copilul”.

Calendarul dezbaterii publice

Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat în data de 5 ianuarie o dezbaterea publică pentru trei propuneri de plan-cadru pentru clasele V-VIII. La dezbatrea care se va încheia în data de 23 ianuarie, poate să participe oricine, însă sunt așteptați să-și dea cu părearea în special cei implicați în sistem: cadre didactice, specialişti în curriculum, elevi, părinţi sau reprezentanţi ai societăţii civile.

Aceștia pot să-și exprime punctele de vedere, sugestiile şi propriile propuneri prin completarea unui chestionar online. Conform calendarului, până în data de 23 ianuarie 2016, are loc dezbaterea publică a proiectelor de planuri-cadru.

Între 22 decembrie 2015 și 22 ianuarie 2016 au loc consultările online și colectarea datelor prin intermediul chestionarului online.

Din 4 ianuarie până în 22 ianuarie 2016 se desfășoară dezbateri faţă în faţă la nivel judeţean și colectarea feed-back-ului în urma dezbaterilor faţă în faţă.

Analiza propunerilor primite în cadrul procesului de consultare şi revizuirea proiectului de plan-cadru se va face în perioada 23 ianuarie – 7 februarie 2016.

Validarea din punct de vedere ştiinţific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare și avizarea Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) se va face între 8 și 10 februarie.

Mai multe detalii despre procesul de consultare, precum şi documentele suport pot fi accesate pe site-ul ISE.



2Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor