Garderoba pictoriței Casei Regale, expusă

De Veronica Bursaşiu
Garderoba pictoriței Casei Regale, expusă
Un veac de frumusețe și eleganță. O frântură dintr-un posibil muzeu al modei, cum anticipa directorul Angela Lupșa, poate fi admirată la Muzeul Orașului Oradea.

Pălării poșete, umbreluțe de soare, vestimentație, bijuterii, podoabe, ceasuri, evantaie, sticluțe de parfum, carnețele de bal, dantelă, fotografii, reviste de modă, reprezentative pentru Belle Epoque. În premieră, la Muzeul Orașului Oradea, veți putea admira piese vestimentare specifice perioadei Belle Epoque, ce au aparținut Ottiliei Michail-Oteteleșanu, pictoriță a Casei Regale și protejata -pe linie artistică- a Reginei Elisabeta.

O poveste despre feminitate, fascinație, mister

Vernisajul expoziției a avut loc marți seara. Colecționarul Iulia Gorneanu, care a etalat o ținută inspirată din anii 20, a fost amfitrioana expoziției. Specialistă în email Ottilia Michail-Oteteleșanu, a fost descoperită de Nicolae Grigorescu în compania Familiei Regale. Tudor Octavian este cel care în urmă cu mai bine 10 ani a abordat, pentru prima oară după 1945, opera unei mari artiste a secolului XX românesc.

O artistă care și-a inceput cariera sub protectia si prietenia reginei Carmen Sylva și a încheiat-o într-o detentie de lux a regimului comunist, lucrând numai pentru Patriarhie și Comitetul Central. A dobândit, la schimb, eliberarea din închisoare a lui Serban Otetelesanu, soțul ei”. Chiar și după moartea protectoarei Reginei Elisabeta, Ottilia a rămas în anturajul regal, ea fiind cea care a executat ultimele portrete ale primilor regi ai Romîniei, pentru care a făcut studii preliminare, în pastel.

„Expoziția «Un veac de Feminitate creează contextul întoarcerii într-un timp istoric în care designul, atenția pentru detaliu, stilul, rafinamentul și-au pus amprenta asupra pieselor vestimentare și accesoriilor» Toate exponatele provin din colecția Iulia Gorneanu, sunt piese originale din perioada 1850-1950, cu excepția unora catalogate ca aparținând primei jumătăți a secolului XIX. Expoziția prezintă pălării poșete, umbreluțe de soare, vestimentație, bijuterii, podoabe, ceasuri, evantaie, sticluțe de parfum, carnețele de bal, dantelă, fotografii, reviste de modă, reprezentative pentru epoca în care au fost create”, a explicat Angela Lupșsea, directorul Muzeului Orașului Oradea

Iulia Gorneanu este curator de artă și colecționar, este unul dintre cei mai activi promotori ai postului țărănesc și a tradițiilor populare, dar și un fin cunoscător al calendarului tradițional. Drd. Iulia Gorneanu, omul căruia îi datorăm această expoziție, este curator de artă și colecționar, este unul dintre cei mai activi promotori ai postului țărănesc și a tradițiilor populare, dar și un fin cunoscător al calendarului tradițional. Este cunoscută și din poziția de continuatoare a stilului vestimentar al Reginei Maria. Ba mai mult, a fost avansată chiar o asemănare fizică între Iulia Gorneanu și Regina Maria.

Piese în premieră

Totodată, expoziția include o secțiune intitulată „Rafinament și intimitate în Belle Epoque și Interbelic” în care sunt expuse, în premieră, piese de lenjerie.Idealul de frumusețe a experimentat schimbări majore de-a lungul timpului, oscilând uneori între extreme de la o epocă la alta și conducând la ceea ce astăzi lenjeria încununează cu succes: celebrarea feminității.

Creată inițial pentru remodelarea trupului în spiritul esteticii vremii, de la corsete restrictive și până la dantele elaborate ce decorau lenjeria doamnelor din perioada Belle Epoque, acest tip de vestimentație – devenit obiect muzeal – continuă să inspire designeri și case de modă. Exponatele din această secțiune a expoziție provin din România, pe câteva piese ce au aparținut unei doamne din înalta societate putându-se admira broderii tradiționale realizate cu fir de mătase, ajururi și cusături inspirate de cele tradiționale. Colecția ilustrează perioada 1890-1930.

„Femeile din fotografiile de demult, prin vestimentație, accesorii și nu în ultimul rând prin atitudine, ne învață o lecție pe care am vrut cu tot dinadinsul să o uităm: FEMINITATEA. Eleganța, rafinamentul și candoarea femeilor ce ne privesc de dincolo de timp ne tulbură și totodată ne invită să le cunoaștem lumea demult apusă.

Ne ajută să ne apropiem de ea și să îndrăznim, cu inteligență și imaginație, să reinventăm tot ce a avut mai frumos, mai profund, mai adevărat. Frumusețea de altădată poate fi și frumusețea noastră dacă, odată descoperită, vom știi să ne raportăm la farmecul ei într-un mod personal, creativ, contemporan.

Astăzi, gingășia, candoarea, delicatețea sunt privite cu dispreț. Fiind considerate o consecință a vulnerabilității, a lipsei de putere și autoritate, sunt alungate și bine ascunse. Arta de a fi femeie a ajuns să fie aproape uitată. Feminitatea presupune, dincolo de rafinamentul vestimentar obligatoriu, un anumit fel de a vorbi, de a asculta, de a te mișca, de a atinge pământul atunci când mergi pe drum.

Feminitatea este o frumusețe interioară, tainică, nedeclarată. Nu există formule magice pentru a o descoperi, asuma și afirma, însă o întoarcere în istoria modei poate face minuni”, a explica drd Iulia Gorneanu, colecționar și curator al expoziției. Așa cum a anunțat directorul Angela Lupșse, care i-a invitat pe orădeni să vadă expoziția și să se inspire, piese din colecția Iulia Gorneanu, vor putea fi văzute și la Casa Darvas la Roche.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !