Într-un larg interviu oferit pentru JURNAL BIHOREAN & BIHON.ro, președintele executiv al UDMR Bihor, Szabó Ödön, dezminte vehement acuzele de sabotaj, îndreptate către Pasztor Sándor și UDMR Bihor, în legătură cu Aeroportul Oradea, rămas fără curse externe. „E dezgustătoare, provocatoare și periculoasă această acuză de neloialitate, de sabotaj față de propriul oraș natal. Pásztor e născut la Oradea, nu ca și mine sau ca domnul primar Bolojan.
Sunt convins că și primarului îi sare muștarul, ca și mie, de altfel, când ni se contestă loialitatea față de Oradea, doar pentru că nu ne-am născut aici. Darămite unui orădean get-beget, cum e Pásztor?!”, reacționează Szabó. Însă, spre deosebire de atitudinea manifestată până acum de conducerea Consiliului Județean, liderul UDMR Bihor își exprimă deschiderea pentru a găsi soluții împreună cu Primăria Oradea și PNL Bihor, care să conducă la redeschiderea curselor externe, pe Aeroportul Oradea.
Safari-ul lui Pásztor
Între timp, prin Flavius Bunoiu, USR scoate la iveală o vacanță exotică a președintelui CJ, Pásztor Sándor. Acesta e acuzat că, în timp ce Aeroportul Oradea era „în aer”, el vâna într-un safari organizat în Africa de Sud. „Am fost anul trecut în concediu o săptămână la Cape Town, din care am petrecut o singură zi și la vânătoare. Restul am vizitat Cape Town și împrejurimile, împreună cu familia. Am fost cu pașaport maghiar, deoarece așa am scăpat de viză, așa cum este cazul unei călătorii spre Statele Unite”, ne-a declarat Pásztor. Președintele Consiliului Județean nu a vrut să ne spună câte animale a vânat, dar asemuiește acuzele la adresa sa cu o „vânătoare de vrăjitoare”
Szabó crede că ar fi utilă o implicare comună a Consiliului Județean și a Primăriei Oradea, pentru a readuce cursele externe la Oradea și vine cu o serie de idei pe care le-ar vedea puse în aplicare de viitorul director de la Aeroport, pe care l-ar dori „foarte competent”. Cât despre candidata Antik Cristina, liderul UDMR Bihor afirmă că nu o cunoaște defel.
JURNAL BIHOREAN&Bihon.ro: Partenerii dvs de protocol din PNL Bihor propun demiterea actualului Consiliu de Administrație de la Aeroport și desemnarea unui nou CA, pe o nouă structură de reprezentare, printr-un parteneriat real între Consiliul Județean, Primăria Oradea și mediul de afaceri (hotelieri, mari comercianți, agenți economici). Agreează UDMR Bihor un asemenea parteneriat, ce servește interesele Aeroportului Oradea, plecând de la premisa că toți acești factori sunt de bună credință?
Szabó Ödön: Noi am agreat și vom agrea orice propunere care ajută și care este legală. Concursul pentru Consiliul de Administrație de la Aeroport a fost public, Consiliul Județean a votat în plen scrisoarea privind cerințele minimale. Colegii liberali au fost la această ședință și, din păcate, ulterior nici Primăria, nici zona de afaceri menționată nu a trimis nici un reprezentat asumat la concurs. Deci, în 2017 a fost această oportunitate clară. Eu am avut atunci senzația că este pe zicala: vrem, dar nu participăm. Dacă între timp s-au răzgândit, din partea noastră e ok. Să se găsească soluția legală și mai apoi să participe la concurs. Pentru că eu nu cred că la CET, Apă Canal, la Parcuri Industriale Oradea etc., Primăria Oradea a trucat concursurile pentru formarea Consiliilor de Administrație, organizate în baza Legii privind guvernanța corporatistă.
Deduc faptul că, în realitate, o asemenea structură propusă de PNL, cu reprezentanți desemnați de diferite entități, politice și economice, la conducerea Aeroportului Oradea, poate fi, de fapt, o Adunare Generală a Acționarilor (AGA), ceea ce ar presupune o transformare a organizării juridice a Aeroportului Oradea. Ar susține UDMR Bihor o asemenea transformare, ce ar aduce de sine o deschidere a managementului, către exterior?
Szabó Ödön: La nivelul propus de PNL, adică Consiliu de Administrație, vă repet, legea spune clar: trebuie concurs. Legal, eu nu văd ce garanții poți oferi la un concurs organizat pe bune. Deci nu știu ce îmi sugerează PNL. În schimb, resetarea Aeroportului din regie în societate pe acțiuni ar da posibilitatea ca în AGA să existe o reprezentare a acționarilor, ceea ce, însă, nu scoate din joc existența unui Consiliu de Administrație. Însă această transformare juridică nu știu azi dacă poate fi realizată pe baza legii. Am înțeles că colegii noștri de la Județ testează ministerul de resort.
Suspiciunile la adresa UDMR Bihor, în legătură cu Aeroportul, pleacă încă înainte ca Ilie Bolojan să ajungă primar în Oradea. Și sunt generate de o inițiativă, nepusă în practică, formulată de fostul președinte al CJ, Kiss Alexandru, împreună cu fostul primar Petru Filip, de a desființa Aeroportul Oradea în actualul său amplasament și relocarea sa undeva între Oradea și Debrețin, la nord de Oradea. Erați consilier județean UDMR la acea vreme, iar ulterior Ilie Bolojan și Radu Țîrle au dezavuat ideea și s-au opus închiderii Aeroportului. Credeți și acum că ideea tandemului Kiss – Filip era una de viitor pentru Aeroportul Oradea? Dacă da, de ce?
Szabó Ödön: Această idee a avut, din start, doi adversari. Oradea și Debrețin. Nu numai primarul Bolojan, ci și primarul din Debrețin, Kósa, a fost împotrivă, dar acesta din urmă a fost mai politicos în exprimare și nu a avut nevoie să folosească împotrivirea, în campania electorală. Concurența pentru regiunea Oradea – Debrețin este coridorul de dezvoltare Timișoara – Arad, respectiv zona metropolitană Cluj. Am crezut și cred în continuare că, în acest context, o coordonare pe parteneriat real al regiunii, pe axa Oradea – Debrețin este mai avantajoasă decât un război și concurență fratricidă. Azi, aeroporturile Oradea și Debrețin separat au un potențial de 400 – 600.000 de pasageri, cu costuri de funcționare duble. Unele destinații sunt și vor fi chiar concurențiale. Dimpotrivă, pe modelul amintit se trecea lejer de 1,2 milioane de pasageri, cu costuri de funcționare mult reduse și piața devenea complementară. Să nu uităm că proiectul acela prevedea ca aeroportul să fie construit pe teritoriul României și nu al Ungariei. Deci, sabotorul UDMR închidea un aeroport în Ungaria și menținea pe cel din România. Oricum, azi, zarurile sunt aruncate. Noi vom sprijini Oradea cu toate forțele, iar timpul va dovedi cine a avut dreptate.
De asemenea, acuzele de sabotaj la adresa lui Pásztor Sándor și la adresa UDMR Bihor vizavi de interesele Aeroportului Oradea sunt ombilical legate de bâlbâielile continue survenite la vârful Consiliului Județean, după pierderea curselor externe Ryanair. Cu atât mai mult cu cât mâna întinsă de Primăria Oradea a fost mereu refuzată. Considerați că azi, în situația gravă în care se află Aeroportul, este oportun ca CJ Bihor să refuze, în continuare participarea Primăriei Oradea, sub o formă sau alta, la managementul Aeroportului?
Szabó Ödön: Bâlbe au fost, dar mai gravă a fost lipsa de încredere generată de starea continuă de asediu, generată de PNL la CJ Bihor. Mai țineți minte că salariile au fost luate doar după ce un consilier PNL a trădat partidul și a trecut alături de oameni și a votat bugetul județului, pentru că și el, și colegii lui nu primeau leafa? Mai țineți minte că doi ani au fost târâți prin tribunale? După ce la Oradea a fost decis că 1 e mai mult decât 2, speța a fost tranșată de justiția din Timișoara, care au spus nu: 2 e mai mult decât 1 și s-a închis bâlciul de legitimitate a conducerii. Până și un banal inventar al patrimoniului nu a fost votat ședințe la rând din ambiție. Vi se pare ok? Proiectul strategic, unde erau implicate și spitale din Oradea a fost înviat ca Lazăr, pentru că cei din PNL aveau chef de boicot.
În acest context generat de Opoziție, dvs ați crede sincer în oferta de parteneriat?
Un armistițiu, o conlucrare instituțională sunt convins că trebuie, dar încrederea dispare în galop de cal și se întoarce în pași de melc. Cseke Attila a început acești pași de reclădire a încrederii, inclusiv prin protocolul semnat de toți.
Pásztor Sándor, Bimbo Tibor și, implicit, UDMR, sunt acuzați de PNL de oprirea dezvoltării Aeroportului, a terminalului de pasageri. Cu ce argumente contracarați acuzele liberalilor, dat impasul în care se află Aeroportul Oradea?
Szabó Ödön: Este ipocrizie a unor colegi din opoziție. În 2017 respectiv 2018, deci doi ani la rând UDMR a propus amendamente la Legea Bugetului de stat, expres pentru realizarea terminalului de la Aeroportul din Oradea. Dacă a aduce bani de dezvoltare însemnă sabotaj, avem o problemă. Chiar ne iau de proști pe toți? Sumele acceptate și trecute ca și amendament în plenul Camerei, în urma propunerilor, a discuțiilor purtate de către UDMR cu ministerul au fost de 8 milioane în primul an, iar în anul următor de 10,2 milioane de lei. Deci peste 4 milioane de euro, în total.
Aceste sume au ajuns în bugetul Consiliului Județean sau în bugetul Aeroportului?
Szabó Ödön: Aeroportul este regia, firma CJ Bihor. Sumele au intrat la Județ, de unde au fost transferate în conturile Aeroportului, în cei doi ani. Practic, dl Pasc, fostul director, avea în cont la aeroport această sumă.
Dacă e real ce spuneți, de ce credeți că reprezentanții și consilierii județeni PNL subliniază că nu dezvoltați aeroportul?
Szabó Ödön: Aceste lucruri le știu și ei, dar au megafoane mediatice foarte puternice prin care pot distorsiona realitatea. Culmea, în accepțiunea lor, noi, cei care am adus resurse pentru noul terminal de pasageri, suntem frâna dezvoltării iar ei cei care au votat împotriva fondurilor, sunt dezvoltatorii aeroportului. E ridicol, nu credeți? PNL nu a votat în Parlament Legea Bugetului, nici pe 2017, nici pe 2018 unde, cum v-am spus anterior, acești bani erau prevăzuți pentru Bihor, ca amendamente admise. Nu au votat nici la Consiliul Județean intrarea acestor sume în bugetul Aeroportului.
Și totuși, iată, finalizarea terminalului trenează deja de mai bine de un an, chiar dacă au existat bani alocați. Responsabilitatea este a celor care gestionează și tutelează Aeroportul. Adică la Județ…
Szabó Ödön: Nu știu de ce nu se finalizează investiția. În mod normal, de contracte se ocupă directorul. Spre exemplu, dumneavoastră ce credeți? Primarul Bolojan sau directorul CAO, Gavra este cel care știe și răspunde de investițiile și de detaliile lucrărilor Companiei de Apă Oradea, din județ? Sper că e clar pentru toată lumea că directorul. Primarul sau președintele de consiliu județean de aceea au directori de regie, ca acela să se ocupe de contracte. Ei semnează, ei răspund. Compania UTI am văzut că a emis un comunicat în legătură cu declarațiile belicoase ale d-lui Pasc. Pentru întârzieri am văzut că au acuzat două chestiuni: lipsa forței de muncă și partenerul din asociere, respectiv schimbările repetate solicitate de fostul director Pasc.
Cu toate acestea, fostul manager Pașc îl acuză pe președintele Pásztor în privința modului în care a fost derulat contractul cu UTI Group, acuzând neexecutarea penalităților pentru întârzierea lucrărilor.
Szabó Ödön: Dl Pasc e supărat că nu mai e director. Eu înțeleg că în țara asta pentru tot ungurii, și în acest caz, Pásztor e de vină. Dar chiar și pentru UTI? Eu un singur lucru am citit în presă despre această firmă UTI. Și anume că, în 2016, despre dl Ludovic Orban, președintele PNL, s-a spus că a cerut bani de la patronul firmei. Pe baza unei discuții înregistrate, i s-a făcut un dosar, în care ulterior a fost achitat. Așadar, eventual, relația poate fi în altă direcție, dar sigur nu spre noi.
Înțelegem, așadar, că dezmințiți și încercați să demontați toate acuzele privind sabotajul pe care UDMR l-ar face la Aeroportul Oradea. Și, iată, sub președinția UDMR a Consiliului Județean, nu mai avem curse externe și nici nu se arată, prea curând. Cum explicați această lipsă de performanță crasă?
Szabó Ödön: Aici lucrurile sunt amestecate dinadins. Nu instituția aeroportului aduce curse, ei doar le gestionează. Peste tot în lume aeroportul este ca și o autogară, oferă pista aeroportului pentru aterizare, staționare, respectiv oferă pasagerilor infrastructura de îmbarcare și debarcare. Exact ca într-o autogară, autobuzul vine, parchează, staționează, vine pasagerul, urcă sau coboară, și apoi pleacă. Autogara regiei OTL din Oradea de lângă gara CFR nu organizează curse pentru Pomezeu sau Diosig. Ei oferă doar spațiul pentru transportatorii privați. La fel este și cu aeroportul, firmele de transport aerian folosesc aeroportul pe post de gară. Iar firmele low-cost sunt toate private. Nu uitați, totuși, că în ultimii 30 de ani puținele curse de linie au fost în acest mandat UDMR.
Spuneți, așadar, că Aeroportul, prin managementul și prin Consiliul său de Administrație, nu are responsabilitatea de a genera curse?
Szabó Ödön: Aproape exact. Cursele le face piața și operatorul privat. Uitați, dacă la New York sau Paris statul nu ar face niciun aeroport, tot ar fi destui privați care să îl realizeze din bani proprii, pentru că este o afacere bună. La Carastelec, în satul meu natal, chiar dacă ar fi cel mai modern aeroport, nu ar opera nici dracu , pentru că nu ar fi pasageri. Am arătat extremele, dar e clar că firmele de transport aerian își calibrează oferta pe piețele de unde aduc cel mai mare profit.
Și vreți să spuneți că în Oradea nu se poate face profit? Că Oradea nu poate fi atractivă pentru operatorii aerieni?
Szabó Ödön: Ba da, dar probabil că nu suficient, pentru firmele acestea mari. Ryanair, de exemplu, a operat de la Oradea, dar s-a retras din întreaga zonă, nu numai din orașul nostru. Ceea ce se afirmă acum, că Pásztor a sabotat cursele Ryanair și aceștia au renunțat din cauza lui, nu poate fi adevărat. Această companie aeriană s-a retras din destinații înainte cu o lună la Timișoara, apoi la Craiova, din țări precum Bulgaria, Croația, Grecia, practic a plecat dintr-o bună parte din Europa Centrală și de Sud. Să nu-mi spuneți că Pásztor e așa de puternic că poate sabota toată regiunea, pentru ungurii din Debrețin. E ridicol. Dar teoria conspirației prinde la o bună parte a populației, asta o știu diversioniștii de ieri și de azi.
Și totuși, după ce s-a retras de la Oradea și din celelalte orașe amintite de către dvs, azi, Ryanair operează trei curse săptămânale spre Londra, de la Cluj-Napoca. Cum vă explicați?
Szabó Ödön: Chiar nu știu toate detaliile, dar am înțeles că acele curse au fost vara. Uitați, vă dau poate informația pe care nu o aveați. Peste o lună, Ryanair oprește cursa din Cluj. Credeți că și la Cluj au sabotat Pásztor și UDMR?
Și totuși, atât primarul Ilie Bolojan & PNL, cât și fostul manager Pașc spun altceva. Aceștia arată că întârzierea continuă a finalizării noului terminal, faptul că Pásztor i-ar fi interzis lui Pașc să discute cu companiile, respectiv incompetența Consiliului de Administrație conduc spre un sabotaj al Aeroportului, de către președintele Pásztor.
Szabó Ödön: Da, am citit, dar pentru mine, care sunt un om care gândește cu propria minte, aceasta înseamnă doar că ei au spus asta. Trebuie verificat. Dacă cineva ar spune că noaptea, pe cer, e soarele, și nu luna, l-ați crede? E dezgustătoare, provocatoare și periculoasă această acuză de neloialitate, de sabotaj față de propriul oraș natal. Pásztor e născut la Oradea, nu ca și mine sau ca domnul primar Bolojan. Sunt convins că și primarului îi sare muștarul, ca și mie, de altfel, când ni se contestă loialitatea față de Oradea, doar pentru că nu ne-am născut aici. Darămite unui orădean get-beget, cum e Pásztor?!
Să înțeleg că vă revoltă aceste acuze și pe dvs, personal?
Szabó Ödön: Consider aceste atacuri ca fiind de tip securistic. De zeci de ani, nouă, maghiarilor ni se contestă loialitatea la nivel național. Ni s-a spus în față că o parte din dezideratele noastre de autonomie și de descentralizare sunt probleme de siguranță națională. Dar niciodată, niciodată, în nicio zonă nu ne-a fost pus la îndoială loialitatea față de orașul și de județul în care trăim. Nimeni nu a adus atâția bani în spitalele din Oradea, cât a adus UDMR. Acolo de ce să nu fi dorit să favorizăm Debreținul? E ridicol, e absurd și jignitoare afirmația de sabotaj voit. În ceea ce-l privește pe dl Paşc, el acum este în postura lui Dan Voiculescu. Este soluția imorală a la Băsescu, găsită de Opoziția județeană (PNL – n.red.), în războiul de uzură dus cu Pásztor. Dl. primar și colegii lui au cerut de „n” ori schimbarea lui Paşc de la Aeroport. Iar acum văd că declarațiile acestuia sunt luate în brațe, ca Sfânta Scriptură. O soluție imorală folosită politic la maxim.
Haideți să vedem și ce se poate face concret, pentru ca Oradea să aibă curse aeriene externe. Ce soluții vedeți?
Szabó Ödön: În primul rând haideți să vedem piața. Firmele de transport aerian nu sunt societăți caritabile. Zilele trecute, managerul Ryanair, Michael O’Leary, făcea publică o restructurare a companiei, prin care probabil sute de piloți își vor pierde slujba în următorii ani, datorită modificărilor pieței și scandalului din jurul aeronavelor Boeing 737 MAX.
Ați dat de înțeles deja că Oradea nu este suficient de competitivă pe piață. Și totuși, ce credeți că ar putea și ar trebui să facă autoritatea locală, pentru a genera curse?
Szabó Ödön: Simplu. Compensezi pierderile companiei. La noi, asta o poți face riscant, deși se practică prin contracte de reclamă. Dar aceasta poate fi considerată de către UE sprijin, ajutor de stat mascat. Se poate spera că procedura e lungă și până se finalizează creezi, crești piața, o susții artificial și la final, deja cursele se vor putea autosusține. Însă ne putem întreba ce va spune Consiliul Concurenței, Curtea de Conturi la final, dacă va fi să te alegi cu penalizări, pentru ajutorul de stat nelegal?
Mai vedeți și alte variante?
Szabó Ödön: A doua soluție este să mergi la companii asupra cărora poți avea o influență, ca stat și să susții ceva strategic. Dacă pentru România Aeroportul Oradea este strategic, atunci TAROM ar trebui să zboare și gol de aici. Dar când această variantă a fost încercată, anul trecut, a fost sabotată mediatic și politic. Poate veni Blue Air, pe același principiu. Poate fi și o altă soluție de tranzit, de închiriere. O entitate juridică, o firmă ia în chirie o aeronavă, care să opereze doar din Oradea. Pierderile firmei ar putea fi suportate de acționari care pot fi privați, publici, de orice natură. Practic, ca un charter cu destinații fixe, plecând regulat.
De ce spuneți că varianta curselor externe TAROM a fost sabotată mediatic și politic? Compania aeriană de stat a abandonat cursele de la Oradea, după ce pusese în vânzare biletele, invocând lipsa de interes pentru bilete. Cine credeți că a sabotat acolo?
Szabó Ödön: Luați presa de atunci să vedeți. Imediat s-a spus că TAROM e scump, nu e bine să vină ei, pentru că noi avem nevoie de low cost. Poate, dar TAROM erau singurii care doreau și au declarat că vin. Ulterior, ei probabil au zis: oricum vom ieși pe pierdere, dar să fim înjurați pe banii noștrii, e cam mult.
De ce soluțiile formulate chiar de către dumneavoastră pentru inițierea zborurilor, fie și sub o formă subvenționată sau prin gestionarea închirierii unor aeronave, așa cum ați arătat deja, nu au fost puse în practică până acum de către conducerea UDMR – PSD a Consiliului Județean, dacă se cunosc aceste posibilități?
Szabó Ödön: Gestionarea problemei este în primul rând la Aeroport. Și eu sunt absolut nemulțumit de felul în care a fost gestionat Aeroportul Oradea. Directorul Pasc ar putea da un răspuns sincer. Însă, de când a fost demis, joacă într-o haină politică și a abandonat haina de specialist. Este greșit că arată cu degetul spre alții și nu spune real lucrurilor pe nume. Și anume ce stă la baza deciziei unui operator în mod general ca să nu încalce contractele, cum face acum. Într-un articol semnat de d-voastră din 2016, în care prezentați o firmă daneză adusă de echipa de atunci a PNL, acești specialiști spuneau și vă citez din articol: „Reprezentanţii companiilor aeriene vor discuta cu agenţiile de turism, ca să-şi poată finaliza preţul pe bilet. Preţul trebuie să fie competititv faţă de destinaţii posibile similare din Debreţin sau Cluj. Nu va fi o chestiune de afectivitate, ci pur economică”.
Operatorul aerian are un tipic: vine, face o activitate, face banii şi când s-au terminat banii, dispare şi merge pe altă destinaţie. Noi, în acest context trebuie să fim inventivi. Sper să se trezească toată lumea că războiul pe Aeroport transformă toți combatanții în victime, iar cei care se cred învingători acum, au victoria doar a la Pirus.
Concursul pentru desemnarea noului manager de la Aeroport este bănuit ca fiind o mare făcătură. Președintele Pásztor a promis că va fi unul internațional, iar realitatea ne arată, azi, cu totul altceva.
Szabó Ödön: Nu știu mare lucru despre concurs, dar am înțeles de la colegi și din presă că acest concurs a fost lansat public la nivel național, inclusiv în limba engleză. Informații au fost solicitate de către mai multe persoane, inclusiv din străinătate. Cei care au dorit, au venit. Pásztor mi-a spus că i-a transmis d-lui primar Bolojan să-l trimită și pe băiatul, de care a vorbit ulterior (Răzvan Horga – n.red), în conferința de presă. Nu a venit. Alții au considerat ridicol salarul directorului, față de ofertele de pe aeroporturile similare din Vestul Europei, și nu au mai venit. Nu poate câștiga cineva care nu se înscrie.
O cunoașteți pe d-na Cristina Antik, cea care a rămas în cursă? Credeți că dumneai corespunde profilului de manager de care are nevoie Aeroportul?
Szabó Ödön: Nu, nu o cunosc defel. Nu-i știu, nici măcar din auzite, calitățile profesionale, manageriale. Nu mă hazardez, ca alții, să o apreciez doar pe baza studiilor. Am văzut că a fost catalogată contabilă de școală și s-a pus oarecum o egalitate între această postură și incompetență.
Credeți că nu au dreptate cei care au afirmat că Antik nu e potrivită pentru a conduce Aeroportul?
Szabó Ödön: Nu știu, poate domnul primar are și alte informații. Repet, eu nu am și nici nu o cunosc. Pot să vă spun doar că, la rândul său, dl Bolojan a fost și el profesor de școală ajutătoare, la un moment dat. Dar, cu toate acestea, eu cred sincer că a fost în Guvernul României la cel mai înalt nivel, a fost un secretar general al guvernului extrem de bun, eficient. Cseke Attila a fost jurist la Consiliul Județean Bihor, dar nu cred că cineva poate spune, în Bihor, că nu a fost un ministru al Sănătății extrem de bun sau eficient. În acest context, cred că doamnei Cristina i-a făcut mai mult rău asocierea imaginii cu Pásztor. Președintele Pásztor fiind catalogat sabotor, această etichetă i-a fost lipită și dânsei, și candidaturii dumneaei. Cert este că ar face bine oricui, inclusiv d-nei Cristina, o concurență reală cu mai mulți candidați la proiect, proba scrisă, respectiv interviu.
Considerați că ar fi oportună reluarea concursului și aducerea unui profesionist adevărat, specialist în domeniu?
Szabó Ödön: Unii au spus că există vicii de procedură în desfășurarea lui. Dacă e așa, atunci sper că da. Toți trebuie să aibă interesul ca rezultatul să poată fi incontestabil. Eu cred că un director bun poate veni aici din mai multe motive. Un motiv trebuie să fie de carieră, ambiție profesională, altul poate fi familial, dar nu neglijați nici o clipă aspectul financiar. Eu personal mi-aș dori o persoană foarte competentă, cu experiență internațională, dacă se poate și cu multă ambiție. O persoană care să-și dorească mult să ajungă aici, dar să aibă și competențele și relațiile naționale, internaționale ca să poată dezvolta acest aeroport. Repet, el poate ajuta dar nu el aduce singur curse. De adus, cel mai ușor poate aduce un oraș dezvoltat, cu piață mare sau o subvenție la un transportator aerian, poate chiar strategic. Acum, la greu, sunt foarte mulți cârcotași. Așa cum, la bine, au fost mulți lăudăroși.
Le cine vă referiți, când invocați lăudăroșii?
Szabó Ödön: Vă mai aduceți aminte de cursa Blue Air Oradea – Constanța? Mai țineți minte scandalul, despre cine are merite în a aduce cursa în Oradea? Primăria și APTOR au dat un comunicat: „Am reușit! Noi am adus cursa la Oradea. Hop, după, și cei de la județ. Primii cu știrea, cu propaganda reușitei au fost cei de la Oradea. A fost un bâlci comunicațional de toată frumusețea”. Dacă orașul avea dreptate atunci, și a reușit atragerea de curse prin asociația proprie APTOR – Visit Oradea, de ce nu au făcut-o, de atunci, și pentru alte destinații? De ce nu au reușit menținerea acestor curse și pentru vara asta?
În acest context creat la Aeroport, cum vedeți colaborarea cu Primăria Oradea?
Szabó Ödön: În primul rând, discuțiile nu se poartă prin presă. Asumarea trebuie să fie comună. Așa cum, de altfel, a fost în multe alte situații. Așa cum de pildă, județul și municipiul au participat împreună la târguri internaționale de turism. Oradea a fost promovată de județ, ca destinație. Atacurile politice ce sunt vecine cu înjurăturile de mamă – gen sabotaj unguresc – trebuie terminate. Situația se cere detensionată și este necesare o foaie de parcurs comună, asumată de către toți cei implicați, care să ne ducă înainte. Pot să garantez că în UDMR există bunăvoință, în acest sens. Aveți încredere cel puțin în bunăvoința lui Cseke Attila, care este președintele UDMR Bihor.
Trimite articolul
XCat de misel este individul asta cu cioc ! E dezgustător, provocator și periculos sabotajul față de propriul oraș natal, nu acuza pt aceasta. Pentru ca faptele vorbesc, nu vorbele. Si faptele asta dovedesc: sabotajul față de propriul oraș natal. Atat prin inactiune, actiune inadecvata cat si prin incompetenta crasa !
Dezgustator esti tu si toata organizatia voastra terorista ,mai baragladina securista!!!–
Mortii mamii voastre de zdrentze udmr-iste. Cel mai penale jeguri din politica de dupa 89. Ati fost alaturi de cei mai mari hoti care i-a cunoscut aceasta tara. Niste oportunisti imputiti, hoti si ticalosi, aia sunteti.
Ungurii, ca oameni sunt ok,civilizați.
Dar udmr e altceva dacă s-a aliat cu psd.
Din moment ce sunt oamenii rușilor, psd nici nu vrea dezvoltarea țării. Se vede asta în ultimii 30 de ani, pentru ca psd a fost la guvernare , direct sau indirect, majoritar în ultimii 30 de ani, iar România a rămas în continuare subdezvoltata, fără drumuri. scoli, spitale, infrastructura etc….
Mai dezgustători ca voi politicienii nu mai e nimeni.HUOOOOOOO!!!!!
si ce e mai grav…e faptul ca aceasta acuza e REALA (dupa fapte) !!!
Sa va ia dreq pe toti. Sunteti 4-5 familii, fiecare intr un partid, care conduc orasul, va f intre voi iar orasul plateste… de prosti ce suntem.
Nu conteaza unde te-ai nascut, conteaza ce faci pentru oras.
Tovarasu Odeon, de tac”tu politic soani kiss nu spui nimic. Ungur cinstit, om de mare caracter, dar numai pentru Aeroportul Debretin. Sau crezi ca altora nu le este scarba de politica udemerista?
Din pacate e adevarata. Inima voastra bate spre Ungaria. Din Oradea luati banii….
„E dezgustătoare, provocatoare și periculoasă ATITUDINEA UDMR-lui față de propriul oraș natal”. Si fata de proprii cetateni atat romani cat si maghiari! Maghiarii v-au votat ca sa ii sustineti, ci nu ca sa va bateti joc de ei in favoarea maghiarilor din Ungaria! Maghiarii din Romania v-au votat, nu maghiarii din Ungaria, sa va fie clar!!!! Dupa ce ati profitat din plin si ati sabotat zborurile din/spre Oradea, mai sunteti si cu gura mare!
S-au trezit lingatorii si pupincuristii angajati ai dictatorului taran din Birtin
Aeroportul din Oradea a fost sacrificat pentru Aeroportul din Debrecen.
Greul de asumat poate fi ocolit.
Eu cred că ar trebui s-o lăsăm mai moale cu prostiile legate de UDMR-ul care ar vrea sa unească Transilvania cu țara vecina. Este la mintea cocoșului că Ungaria cu o populație de aprox. 9.5 mil, dacă s-ar uni cu Transilvania ar avea în plus aprox 5.5 mil oameni de naționalitate română și aprox.1.5 mil naționalitate maghiară. Asta ar însemna ca aproape jumătate din viitoarea populație a Ungariei ar fi de naționalitate română. Cine ar câștiga alegerile în această țară, atunci? Deci eu nu cred că are rost sa mai agitam problema asta.
De-aș fi roman de naționalitate maghiară, aș fi suficient de nervos pe cei ce ne conduc destinele, după ce as vedea unde au ajuns cei din tara vecina ca și dezvoltare și unde am rămas noi. Nu trebuie decât să faca un drum până la Debrecen pe scurtătura de la Bedo toți scandalagii care se dau mari patrioti. Au sa ramana surprinsi de felul cum arată satele de acolo față de satele de aici. De autostrăzile și căile ferate de la ei, n-are rost să mai povestim. Ar trebui sa criticăm mai degrabă, daca e cazul, competenta celor ce ajung în funcții publice. În final, daca UDMR ar promite că ar face cel puțin 100 km de autostradă pe an, că ne-ar aduce aproape de nivelul celor din tara vecina și că ne baga în spațiul Schengen, eu i-aș vota la toate alegerile.
De protectoratul Boemiei și Moraviei nu ai auzit ca și model finlandez?