Licitaţie lansată pentru pista Aeroportului Oradea

De Călin Corpaş
Reactualizat la:
7Comentarii
Gheorghe Pasc (stânga), explicând proiectul de la Aeroport
Gheorghe Pasc (stânga), explicând proiectul de la Aeroport
După amânări ce păreau interminabile, s-a lansat licitaţia pentru investiţia ce ar trebui să aducă la Oradea curse internaţionale.

Preşedintele Consiliului Judeţean şi comandantantul Aeroportului Oradea au anunţat ieri lansarea licitaţiei pentru modernizarea pistei de aterizare a aerogării, precum şi a sistemului de balizaj luminos. Anunţul de participare a fost postat pe SEAP în data de 21 ianuarie 2014, iar ofertele sunt aşteptate până în 4 martie 2014, ora 9. Deschiderea lor va avea loc la ora 10, transmite Cornel Popa. Patru firme au trimis deja scrisori prin care cer clarificări privind caietul de sarcini, a relatat comandantul Gheorghe Pasc. Termenul de realizare a investiţiei este 30 septembrie 2015. Chiar dacă licitaţia a fost deja lansată, contractul de finanţare nu a fost încă semnat. Cel mai probabil, acesta va fi semnat în luna februarie şi ar putea participa premierul Ponta, a arătat preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa. „Ni s-a dat această largheţe în manifestările noastre, pentru a scurta din timp”, a declarat preşedintele Popa, arătând că unitatea de management a acestor fonduri europene, de la nivelul Ministerului Transporturilor, alături de consultantul Comisiei Europene, JASPERS, au dat undă verde lansării licitaţiei.

Lucrări şi condiţii

Pista aeroportului va fi reconstruită, cea nouă urmând să aibă 2.100 de metri lungime, faţă de 1.800 metri, cât are în prezent. Rezistanţa pistei va fi mult sporită, pentru a putea primi avioane mult mai grele decât cele care zboară acum spre Oradea, de tip ATR 42. De asemenea, se va realiza o platformă de îmbarcare, ce va permite staţionarea concomitentă a şase avioane, două avioane de tip Boeing 737, două de tip ATR 42 şi două de tip ATR 72. Se va construi şi o cale de rulare, ce va face legătura între platformă şi pista de aterizare/decolare.

Prin această investiţie se va face şi un balizaj luminos nou, ce va beneficia de propria uzină electrică, independentă faţă de ceilalţi consumatori ai Aeroportului, aşa cum cer normativele în vigoare. Azi, aceste normative nu se respectate, Aeroportul Oradea funcţionând cu derogare. În plus faţă de balizajul actual, cel nou va lumina pista şi pe mijlocul ei.

Potrivit comandantului Pasc, după semnarea contractului de execuţie a lucrărilor, contructorul va depune un grafic prin care va arăta cât timp va ţine închis aeroportul. Iar dacă nu-l va respecta, va fi penalizat cu 50.000 euro pe zi! „Unul dintre criteriile de la licitaţie este cel care va ţine cel mai puţin aeroportul închis. După ce se semnează contractul, se stabileşte cu constructorul desemnat exact câte zile va fi închis Aeroportul. Cel care nu va respecta programul de închidere a Aeroportului, pentru fiecare zi de întârziere, vor fi 50.000 euro pe zi penalizare. De asemenea, dacă nu va respecta termenul impus de Comisia Europeană, adică 15 septembrie 2015, va suporta toate cheltuielile de întârziere a executării în termen”, a ţinut să transmită comandantul Aeroportului, Gheorghe Pasc.

Proiect finanţat cu greu

Deşi l-a criticat în campania electorală din 2012 pe fostul şef al CJ Bihor, Radu Ţîrle, pentru faptul că nu a reuşit să obţină finanţarea modernizării pistei Aeroportului, noul preşedinte al CJ, Cornel Popa, a avut nevoie, la rându-i, de un an şi jumătate pentru a anunţa lansarea licitaţiei. Chiar dacă a avut în Capitală un Guvern USL. Aceasta deoarece, deşi Aeroportul Oradea fusese declarat admis pe lista pentru finanţare, nu mai rămăseseră fonduri pe acea axă de finanţare destinată aeroporturilor. În cele din urmă s-au transferat fonduri de pe alte axe de finanţare, pentru modernizarea aeroporturilor din Oradea, Iaşi şi Craiova. Întrebat dacă a crezut că va dura atâta timp până să se dea drumul la licitaţie, Popa a răspuns că „normal că nu, dar, ca să citez un clasic în viaţă, trăim în România şi asta ne ocupă tot timpul”. Şeful CJ Bihor şi-a exprimat îngrijorarea că contestarea licitaţiei va întârzia finalizarea investiţiei.

Valoarea totală a proiectului este de 130 milioane de lei noi, din care 96,3 milioane de lei reprezintă valoarea eligibilă. Din aceasta, 81,8 milioane de lei reprezintă contribuţia Comisiei Europene (85%), 1,9 milioane reprezintă contribuţia CJ Bihor (2%), iar 12,5 milioane de lei noi (13%), reprezintă valoarea acordată prin bugetul de stat. Valoarea totală neeligibilă, de 10,9 milioane de lei, este suportată de Consiliul Judeţean Bihor şi de Aeroportul Oradea. La fel şi valoarea totală a TVA, de 22,8 milioane de lei, ce urmează să fie recuperată conform prevederilor legale.



7Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor