Municipalitatea a demarat, într-un final, procedura pentru reabilitarea Pieţei Unirii, săptămâna trecută. Rămâne de văzut când vor începe lucrările şi, mai important, când vor fi finalizate. Însă, cel mai important aspect ţine de calitatea lucrării prestate. Din păcate, Oradea are deja o tristă tradiţie a lucrărilor prost-realizate în Centrul Istoric. Vezi cazul pavajului de pe pietonalul străzii Republicii sau, de dată recentă, cazul refacerii mozaicului din Pasajul Vulturul Negru.
Refacerea Pieţei Unirii beneficiază de fonduri europene, iar proiectantul general este SC Ascot Internaţional SRL. Arhitectul clujean Horea Carţiş este realizatorul proiectului. Valoarea totală a contractului de finanţare se ridică la 24,1 milioane de lei. Contribuţia Municipiului Oradea la cheltuielile eligibile: 339.972,92 lei, cheltuielile neeligibile: 2.462.547,83 lei. Durata investiţiei: maximum 15 luni, conform proiectului de finanţare.
,Este faza premergătoare demarării procedurii de achiziţie publică a lucrărilor. După aprobarea criteriilor de calificare în cadrul comisiei de monitorizare şi validarea acestora de către ANRMAP, urmează ca invitaţia de participare să fie postată atât pe SEAP cât şi pe site-ul www.oradea.ro, în aşa fel încât să putem demara lucrările în cel mai scurt timp”. Este declaraţia primarului Ilie Bolojan, transmis de Biroul de Presă al Primăriei.
(FACT BOX)
Obiectivele proiectului pentru Piaţa Unirii:
– Reabilitarea integrală a îmbrăcăminţii rutiere (suprafaţă carosabilă reabilitată prin pavare cu piatra cubică 4.723,00 mp) şi a suprafeţelor pietonale (18.113,00 mp);
– Reducerea consumului cu 30 MW/an şi a poluării luminoase prin realizarea unui sistem de iluminat format din 56 stâlpi de iluminat cu corpurile aferente şi iluminare tip LED, diferenţiat pe categorii cu caracteristici luminotehnici calibraţi pe funcţiuni şi destinaţie, ce îndeplinesc standardele europene în materie;
– Creşterea cu 100% a confortului prin înlocuirea mobilierului urban (39 de bănci, 2 rastele de biciclete, 22 de coşuri de gunoi);
– Scăderea poluării mediului cu 25% şi fluidizarea traficului prin reconfigurarea circulaţiei auto în Piaţa Unirii prin diminuarea semnificativă a circulaţiei autovehiculelor;
– Maximizarea mobilităţii în zona Pieţei Unirii prin redarea către circulaţia pietonală a unei suprafeţe de cca. 10.000 mp;
– Modernizarea transportului în comun prin relocarea şi modernizarea a 2 staţii;
– Conservarea şi restaurarea ansamblului decorativ arhitectural-sculptural, proiectat de arh. Duiliu Marcu în 1926;
– se urmăreşte remodelarea spaţiilor verzi şi a vegetaţiei, introducerea în canalizaţii tehnice a tuturor cablurilor ce poluează estetic, astfel încât percepţia vizuală a faţadelor cu valori patrimoniale să fie nemijlocită iar perspectivele create, accentele şi caracterul noului spaţiu creat să contribuie la redarea unei ambienţe proprii atmosferei istorice a pieţei;
– Sporirea atractivităţii Pieţei Unirii pentru investiţii în servicii specifice centrelor urbane, prin creşterea potenţialului turistic al zonei centrale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!