Marele Paste Rusesc, la Filarmonica Oradea

De Cristian Horgoș
Romeo Rîmbu, Todor Albert şi Daniel Goiţi
Romeo Rîmbu, Todor Albert şi Daniel Goiţi
Concertul de joi intră în atmosfera pascală cu uvertura „Marele Paşte Rusesc” de Rimski-Korsakov.

Joi seara, concertul de la Filarmonică va cuprinde Rimski-Korsakov – Uvertura Marele Paşte Rusesc, S. Rahmaninov – Concert nr. 2 pentru pian şi orchestră în do minor, op. 18 şi Beethoven – Simfonia a III-a „Eroica” în Mi bemol major, op. 55.

Solist invitat este Daniel Goiţi (45 ani) profesor de pian-orgă la Academia de Muzică din Cluj. A luat premiul I la Conservatorul din Paris pentru cea mai bună interpretare a lucrărilor franceze de pian, la Concursul Internaţional pentru pian „Arthur Schnabel” (Berlin, 1992), la Concursul „George Enescu” (1991) etc. Goiţi a susţinut recitaluri de pian în Germania, Japonia, Israel, Franţa, SUA, Grecia, Anglia, Italia, Ungaria, Moldova iar în 1999 a efectuat turnee în Germania cu Orchestra Naţională Radio Bucureşti şi în Ungaria cu maestrul Emil Simon.

Dirijorul Romeo Rîmbu, binecunoscut orădenilor, a anunţat un program „frumos cum greu ar putea fi egalat” şi a asigurat că încă de la repetiţii a simţit cum toţi instrumentiştii s-au dăruit ca la concertul proprius-zis. „Şi eu m-am dăruit şi am cerut totul de la Orchestră, fiindcă e o simfonie în care fiecare notă, fiecare picătură e muzică pură. De obicei, ne ferim să nu ne „ardem” cu totul la repetiţii, dar acum a fost cu totul altceva. Va fi un concert excepţional, cu un solist care excelează la acest nivel al trăirii emoţionale de înaltă intensitate”, a spus Rîmbu.

La rândul său, Goiţi a recunoscut că solistul riscă să obosească dacă forţează la repetiţia de dimineaţă. Dar şi-a amintit cum a repetat cu maestrul Emil Simon, mai demult, la Oradea: „La repetiţii mâinile şi muşchii îmi erau deja praf când maestrul Simon ne-a spus: hai că o mai luăm o dată, de la capăt! Era să mă prăbuşesc când l-am auzit. Dar după-amiază am zburdat la concert”.

După hipnoză, inspiraţie

Privind concertul de azi, Goiţi a spus următoarele: „E cel mai intens, poetic şi romantic program scris după tiparele concertelor lui Ceaikovski. E o întrepătrundere între orchestră şi solist şi o combinaţie între emoţie şi tehnica de pian cum rar se întâlnesc. Rahmaninov a compus acest concert după o perioadă grea, când a avut nevoie de şedinţe medicale cu hipnoză”.

La final, directorul Filarmonicii, Todor Albert, a amintit că următorul concert va fi marţi, 30 aprilie, şi nu joia ca de obicei, pentru a se respecta mini-concediul 1 – 5 mai.

 



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !