Smart-phone-uri porno la elevi oradeni

De Cristian Horgoș
Reactualizat la:
42Comentarii
Daniel Negrean
Daniel Negrean
Elevi de la cel mai bun Colegiu dar şi de la cea mai bună şcoală din Oradea accesează site-uri deocheate pe telefoanele cu touch-screen.

 
Părinţii care îşi răsfaţă copiii cu telefoane de ultimă generaţie ar trebui să se uite în istoria paginilor de Internet vizitate pentru a vedea dacă nu cumva apar printre ele şi site-uri cu conţinut ofensiv sau pornografic.

În urmă cu trei luni îl atenţionam pe inspectorul-şef al IŞJ Bihor că la o şcoală, poate cea mai bună din Oradea, unii elevi se simt marginalizaţi şi taxaţi ca „pămpălăi” de colegii care au „curajul” să se uite pe site-uri porno.

„Calculatoarele şcolii pot fi filtrate astfel ca să nu se poată accesa decât site-uri educative. Însă, din păcate, unii elevi au acces la Internet de pe telefoanele proprii şi e foarte dificil ca profesorii să-i poată urmări pe fiecare în parte”, ne răspundea atunci inspectorul general Daniel Negrean, fără a avansa soluţii.

Iată însă că şeful IŞJ Bihor s-a focusat asupra problemei după ce s-a convins, ca părinte, despre nocivitatea fenomenului. Tărăşenia a izbucnit pe 18 februarie.

„Voi aborda un subiect delicat, din dublă calitate, de inspector general dar şi de părinte. Aceasta fiindcă nu vreau să se mediatizeze ca un subiect de can-can o problemă care ar trebui să ne dea la toţi de gândit. Astfel, am decis să fac publice rezultatele unei anchete disciplinare efectuate la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu. În urma unor informaţii, Inspectoratul Şcolar a sesizat în scris conducerea unităţii despre posibilitatea existenţei unui incident nedorit”, şi-a început Negrean dezvăluirea.

Ca urmare, conducerea Colegiului a numit o Comisie Disciplinară care a audiat elevii în prezenţa părinţilor. Psihologul şcolar a discutat, a consiliat şi a completate chestionare cu elevii implicaţi.

„Remarc implicarea profesionistă a consilierului psihologic al unităţii. Fără el, am fi avut doar declaraţii neconcludente de la elevi şi profesori. Ori elevii au tendinţa să se închidă în ei şi să nu comunice. Personal am văzut pe Facebook cum elevi din grupul vizat se îndemnau cu îndârjire să mintă sau să nege faptele. Acest comportament ţine de perioada adolescenţei”, şi-a continuat Negrean expunerea.

Solicitat să explice concret greşeala elevilor în cauză, şeful IŞJ Bihor a indicat un „comportamentent neadecvat” constând îndeosebi în „gesturi obscene legate de folosirea telefoanelor personale pentru accesarea unor anumite site-uri”. Mai apoi, Negrean a completat tabloul comportamental : „elevii se mutau de la locuri în timpul orei, aruncau cu şerveţele sau le udau şi le lipeau la colegi în cap”. Iar profesorul s-a disculpat la audiere susţinând că era „foarte preocupat” de modul de predare.

„Unele aspecte ţin de nevoia copilului de a-şi satisface curiozitatea. Altele ţin de teribilism şi de dorinţa de distracţie. Iar la unii copii se resimte dorinţa de a fi acceptaţi de grup, astfel că se raliază pentru a nu fi etichetaţi ca tocilari sau pârâcioşi”, a mai explicat, în context, Daniel Negrean.

Acesta şi-a exprimat speranţa că „măsurile luate pe partea de consiliere vor da rezultatele scontate”. Astfel, Consiliul Clasei, format din toţi profesorii de la clasă şi din diriginte a decis să monitorizeze atent elevii din clasă şi au formulat măsuri de prevenire, pe viitor, a unor astfel de comportamente, inclusiv consiliere psihologică şi îmbunătăţirea relaţiilor dintre şcoală şi familie.

Pe de altă parte, Consiliul de Administraţie al Colegiului Emanuil Gojdu a propus sancţionarea profesorului cu o observaţie scrisă şi mutarea disciplinară a acestuia la altă clasă.

Totodată, la propunerea Consiliului Clasei şi a dirigintelui, Consiliul de Administraţie a decis trei scăderi ale notei la purtare precum şi o sancţiune de mutare disciplinară a unui elev într-o altă clasă.

„Dacă au un comportament adecvat, suntem de acord să li se reducă pedeapsa”, a spus Negrean, subliniind însă că doar unitatea şcolară poate lua decizii în acest sens.

Acesta nu s-a sfiit să arate că o bună parte din vină o poartă însă profesorul de la clasă. Solicitat să-l numească pe dascăl, Negrean a precizat doar că materia predată e Istoria.

„E un profesor care predă foarte bine dar nu e recunoscut că s-ar impune prin autoritate. Sigur că dacă nu stăpâneşti la perfecţie materia e foarte greu să ţii elevii 50 de minute nemişcaţi. Însă e nevoie de şi autoritate personală”, s-a referit Negrean la dascălul în cauză.

„IŞJ Bihor apreciază implicarea tuturor structurilor unităţii în gestionarea situaţiei apărute. Din păcate, practica e de a se ţine la secret asemenea probleme. Se întâmplă şi în alte şcoli”, a apreciat Negrean, lăsând să se înţeleagă că „ascunderea sub preş” a problemelor dăunează direct elevilor implicaţi.

„În calitate de părinte m-am simţit obligat să implic şi Inspectoratul Şcolar în rezolvarea situaţiei. Trebuie să conştientizăm că asemenea fapte se pot produce şi în alte şcoli. Eu sper să rămână un caz izolat şi, personal, îl regret. Însă nu am dorit să muşamalizăm acest subiect ci am dorit să-l înţelegem tocmai pentru a elimina asemenea conduite. Dacă un elev a greşit, indiferent cum îl cheamă, trebuie să fie responsabilizat”, s-a pronunţat, ca tată, prof. Daniel Negrean. Acesta a recunoscut că implicarea sa, ca diriguitor al IŞJ, i-au adus băiatului său comentarii răutăcioase pe chat-uri şi forumuri online.

„Poate e prima dată când, în mod ferm, s-a ajuns la vinovaţi şi au fost responsabilizaţi. De obicei, când un elev distruge ceva, nimeni nu recunoaşte şi vinovată e întreaga clasă. Ceea ce nu e corect şi nici nu ajută la responsabilizarea tinerei generaţii”, a continuat Negrean.

„Am fost elev la Gojdu iar în clasa băiatului meu meu sunt încă cinci părinţi foşti-gojdişti. Dar parcă, pe vremea noastră, era o altă abordare la Gojdu. Eu felicit încă o dată profesorii şi directorii care au luat atitudine. E Colegiul cu cele mai bune rezultate la învăţătură şi nu dorim ca asemenea incidente să se răsfrângă asupra prestigiului unităţii. Pe de altă parte, la orice şcoală, elevul trebuie să înţeleagă că are de respectat anumite reguli”.

Soluţii tehnice

Ca prim-responsabil de învăţământul pre-universitar bihorean, Negrean a schiţat şi câteva soluţii.

„Noi propunem instalarea de camere de luat vederi în şcoli fiindcă ar descuraja atât comportamentele neadecvate cât şi copiatul, inclusiv copiatul prin folosirea telefoanelor smart”, a spus Negrean, competând însă că unii părinţi dezavuează o astfel de măsură fără a oferi o motivaţie pertinentă.

„Prin regulament, e interzisă utilizarea telefoanelor în timpul cursurilor. Telefonul ar trebui ţinut închis, în ghiozdan. Adevărul e că în multe clase profesorii tolerează folosirea telefoanelor la ore. Cu sistemul touch-screene, copiii accesează în câteva secunde site-ul pe care-l doresc”, a explicat Negrean.

Acesta a precizat că părinţii insistă ca elevii să aibă telefoane pentru a putea vorbi cu ei, mai ales pentru a şti când să-i ia de la şcoală.

Ca atare, l-am întrebat pe şeful IŞJ dacă nu ar putea impune folosirea de către elevi a unor telefoane standard, fără Internet, pentru a fi folosite exact cum spun părinţii, doar pentru comunicare.

„Băiatului meu i-am luat telefon de la RCS-RDS, fără Internet. Reacţia lui a fost: de ce numai eu? Am recomandat şi altor părinţi să nu mai dea copiilor telefoane cu Internet. Mi-au răspuns că, atâta vreme cât au bani, nu văd de ce şi-ar frustra copiii. Această problemă cu telefoanele inteligente e în aproape toate instituţiile, nu doar în şcoli. Orice funcţionar îşi poate folosi telefonul personal pentru ce consideră de cuviinţă. În străinătate nu e aşa. La intrare îţi predai telefonul personal şi preiei doar telefonul de servici”, a exemplificat Negrean.

Inspectorul-şef nu a insistat însă asupra faptului că părinţii „cu bani” îşi pot da copiii la şcoli private, cu regulamentul pe care-l doresc, dar la şcolile publice şi odraslele de bani-gata trebuie să respecte regulamentul.

„Avem probleme cu unii părinţi care abia aşteaptă să le sancţionaţi copiii pentru a ne ataca în justiţie. Profesorii au oricum destul de lucru la clasă aşa încât, când sunt ameninţaţi cu procese, preferă să cadă la pace. Cred că e nevoie să câştigăm în instanţă câteva speţe pentru a face ordine şi pentru a asigura un suport legal pentru autoritatea profesorilor. Poate va trebui să ne găsim şi noi jurişti bine-pregătiţi, pentru că unii părinţii au bani pentru avocaţi de renume”, a punctat inspectorul general.

În altă ordine de joi, IŞJ Bihor va instala o linie telefonică la Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Bihor pentru ca orice elev sau părinte să poată sesiza orice abateri.

„Numărul de telefon va fi adus la cunoştinţa tuturor elevilor şi profesorilor iar la apeluri va răspunde psihologul de serviciu al CJRAE Bihor. Aş sfătui orice şcolar sau părinte să ne aducă la cunoştinţă fapte neadecvate din orice unitate de învăţământ”, a îndemnat Negrean.

O întărire a autorităţii profesorilor „ să nu mai închidă ochii şi să nu se mai prefacă că nu observă anumite atitudini reprobabile”



42Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor