Viitorul Oradiei se traseaza cu buldozerul

De Cristina Ghilea
Reactualizat la:
39Comentarii
Introducerea tramvaiului pe Avram Iancu ar subla situaţia de pe Primăriei
Introducerea tramvaiului pe Avram Iancu ar subla situaţia de pe Primăriei
PUG-ul dă 12 mp de spaţiu verde/orădean. Oradea-i „capitală verde” pentru că, cică, are 25 mp/locuintor. Cine minte? 

Da, în următorii 30 de ani un rând de case de pe strada Avram Iancu trebuie demolate. Aceeaşi soartă e rezervată şi pentru cel puţin un rând de clădiri de pe strada Sucevei. Aşa numitul Masterplan – strategia de dezvoltare urbană a Oradiei până în anul 2030 confirmă spusele primarului Ilie Bolojan, susţinător declarat al remodelării urbanistice chiar dacă aceasta s-ar face cu boldozerul. Documentul de aproape 90 de pagini este postat pe site-ul Primăriei (link) şi poate fi amendat cu observaţii până pe 15 aprilie.

Ar împinge centura

Sub titlul „prelungirea inelului ocolitor”, masterplanul acreditează utilitatea împingerii centurii de Sud, „pe un traseu exterior zonelor urbanizate, prin prelungirea străzii Ogorului”. Spre est, noua arteră ar urma o rută paralelă cu calea ferată, la sud de aceasta, începând din dreptul CET 2. Proiectul propune racordul la DN1 la est de localitatea Oşorhei, în vederea fluidizării circulaţiei şi a reducerii poluării în zona locuită. Spre vest, traseul este Calea Sântandrei – Frigoexpres Sîntion – DJ 190 – autostrada A3.

Ar demola pentru tramvai

Extinderea reţelei de tramvai spre Universitate, necesitate evidentă chiar şi pentru un ne-expert, figurează şi în masterplan. Propunerea traseului este strada Avram Iancu – Armatei Române – strada Islazului – Calea Aradului cu precizarea că scopul urmărit este „legarea zonei de dezvoltare din jurul universităţii, precum şi zona de retail de pe Calea Aradului de centrul istoric”.

Beneficiarii lărgirii străzii Avram Iancu ar fi pietonii, bicicliştii şi clienţii transportului public. „Pe termen lung, modernizarea poate fi realizată prin realinierea şi restructurarea frontului vestic şi lărgirea amprizei. Pe termen scurt/mediu, premisa măsurilor de reamenajare a profilului stradal este dată de introducerea sensului unic (nord-sud) sau prin introducerea sistemului shared space. Ambele soluţii permit lărgirea trotuarelor, introducerea pistelor pentru biciclişti şi a plantaţiilor stradale”.

Şi muzeul?

De introducerea tramvaiului pe Avram Iancu se leagă controversata iniţiativă de-a pune la pământ rândul de case de pe dreapta. „Apropierea universităţii şi a muzeului de centrul istoric constituie un factor esenţial de dezvoltare economică şi culturală a oraşului”, se arată în masterplan. Menţionarea muzeului în acest context „geografic” arată că experţii urbanişti nu văd necesitatea sau utilitatea mutării Muzeului în Cetate, iniţiativă pentru care insistă edilul şef al Oradiei.

Centură pe centru

O altă idee cel puţin controversată este aşa numitul „inel central” propus în Masterplan. Ruta sa este str. Sucevei – Bd. Gh. Magheru – str. Petőfi Sándor – str. Menumorut – Bd. Decebal şi reprezintă „o soluţie consacrată de organizare a circulaţiei în oraşele dezvoltate în jurul unui nucleu tradiţional”.

„Trama stradală din Oradea permite organizarea unui inel central, prin lărgirea unui singur tronson de stradă. Astfel, pe ruta Sucevei – Bd. Magheru – Petőfi Sándor – Menumorut – Bd. Decebal, este necesară lărgirea amprizei stradale pe tronsonul străzii Sucevei cuprins între str. Avram Iancu şi Piaţa Cetăţii. Lărgirea străzii este posibilă fie prin aplicarea pe termen lung a unei politici de realiniere a construcţiilor noi (retragerea cu o anumită distanţă faţă de frontul existent), fie prin restructurarea coordonată a fronturilor, în cadrul unei operaţiuni unitare”, spune Masterplanul. Pe scurt şi pe-nţeles: demolări şi pe Sucevei.

Iniţiativa ridică semne de întrebare dat fiind că numai două străzi mai la sud-est, strada Horea cu patru benzi, câte două pe fiecare sens, scoate traficul rutier în bulevardul Cantemir.

Autogări, parcaje, poduri

Masterplanul dă ca necesare încă două autogări în oraş – una la Gară şi una în Nufărul.

Pe lângă parcările publice adiacente Centrului, a căror utilitate o confirmă, experţii urbanişti propun şi parcaje rezidenţiale în cartiere. „Prin gruparea locurilor de parcare în structuri compacte, denumite parcaje colective de cartier, platforme sau palete de parcare şi având între unul şi trei niveluri se pot elibera suprafeţe semnificative de teren”, zice Masterplanul. Exemple deobiective care se pretează la această amenajare sunt terenul de sport al Şc. Gen. 11, al Liceului Onisifor Ghibu dar şi pe strada Sovata. Suprafeţele câştigate pot fi folosite ca spaţii verzi sau locuri de joacă, apreciază experţii. O atare amenajare ţine de un viitor îndepărtat al oraşului. Municipalitatea pare, acum, mai pornită pe de neoprit în amenajarea de parcări de domiciliu în defavoarea spaţiilor verzi, desigur la cererea orădenilor.

Masterplanul propune mai multe locaţii pentru poduri sau pasaje. Poduri pietonale peste Criş s-au justifica între străzile Pietrişului şi Făcliei, în zona Ştrandului Municipal sau la str. Nicolae Grigorescu. Pasarele de traversare a căii ferate sunt propuse între Gara Vest şi str. Barcăului şi un pasaj subteran între str. Secarei – bd. Şt. cel Mare. Pasarele de traversare a unor artere majore s-ar justifica în zona centurii, pe străzile Ogorului, Calea Borşului şi O. Densuşeanu sau peste Piaţa Independenţei.



39Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor