Vlad Crosman, studii la Sorbona și debut la Opéra de Reims

De Veronica Bursaşiu
Reactualizat la:
Vlad Crosman
Vlad Crosman
De mai mulţi ani, Vlad Crosman cântă la “Centre de musique baroque de Versailles”.Orădeanul studiază la Université Paris IV Sorbonne, iar acum el îşi face debutul la Opera din Reims. „Amok” este numele viitoarei producţii la care va participa barocherul orădean Vlad Crosman.

El va debuta la Opera de Reims cu premiera „Amok” programată pe 6 februarie.

„Este vorba despre o creaţie absolută a unei noi opere dirijate de Nicolas Farine pe muzica lui Francois Cattin şi pe un libret de Orianne Moretti, aceasta din urmă fiind şi regizoarea spectacolului.

«Amok» este povestea relaţiei dintre Alma Mahler – muza şi Oskar Kokoschka – pictorul, poetul.

Numele operei este practic alcătuit din iniţialele celor doi protagonişti, însă cuvântul amok ( amoc în limbab română) desemnează atât o boală mintală provocată de stupefiante, manifestată prin tendinţa de fugă şi furie, izbucnire violentă inexplicabilă, cât şi o expresie larg întâlnită în contextul Primului Război Mondial când vine vorba despre soldaţii care alergau spre moarte, spre tranşeele inamicilor.

Alma Mahler, muziciana şi pictoriţa, a fost o figură importantă în lumea mondena a secolului XX. Soţia marelui compozitor şi dirijor Gustav Mahler, rămâne văduvă în 1911 când acesta moare, urmând să-i devină iubita arhitectului Walter Gropius- promotorul principal al curentului Bauhaus- iar între 1912-1915 să trăiască o tumultoasă poveste de dragoste cu nu mai puţin celebrul Oskar Kokoschka.

Aşadar, libretul -în germană şi franceză- este inspirat din povestea şi întâlnirea celor doi -Alma Mahler şi Oskar Kokoschka, dar şi din «Fleurs du mal» de Baudelaire şi din «Faust» de Goethe.

Este povestea unei lumi de ieri, dar care pare totuşi atât de actuală, o lume care explodează de sentimente, convingeri, contradicţii, brutalitate, suflete, materie, corpuri, totul pe fondul Marelui Război”, explică Vlad Crosman.

Vlad_Crosmann_01

Restul personajelor nu au nume proprii, însa reprezintă încarnări şi imagini ale oamenilor întalniţi de Alma Mahler pe parcursul vieţii. „Este şi cazul personajului pe care îl voi intruchipa eu, Le compositeur- cu referire clară la primul soţ al Almei, Franz Schreker ”, spune artistul.

„Amok” este este o co-producţie între Franţa prin Compania de spectacole Corespondances, Opéra de Reims şi Festivalul Reims Scènes d’Europe, Elveţia prin Jeune Opéra Compagnie Neuchâtel si Teatrul l’Heure Bleu din Chaux-de-Fonds (care va găzdui alte două reprezentaţii la finalul lunii februarie), şi Germania prin Ansamblul instrumental KNM din Berlin.

„Invitaţia de a face acest proiect a fost de nerefeuzat. Acest spectacol este o mare provocare şi oportunitate pentru mine deoarece reprezintă un triplu debut, oarecum: debutul meu ca solist pe scena Operei din Reims, debutul într-un repertoriu de muzică contemporană cu o partitura deloc uşoara, dar şi şansa de a face parte dintr-o creaţie mondială într-un context internaţional”, spune Vlad Crosman.

După un turneu estival în America Centrală, cu un program de operă barocă franceză împreună cu Ansamblul Le Baroque Nomade, finalul de an a fost unul încărcat pentru artistul originar din Oradea, cu concerte în Geneva şi în Paris în repertorii diverse de la madrigale italiene de secol XVII, la „Marea Missa” în do minor de Mozart sau „Motete” de Charpentier.

Între timp, artistul îşi continuă anul doi de master în muzicologie şi interpretare la Universitatea Paris Sorbonne, iar printre proiectele de viitor se numără un concert la Biblioteca Naţională a Franţei cu pagini inedite din muzica masonică a lui Mozart, dar şi un program cu arii din repertoriul francez de muzică sacră a secolului XVIII.

În acest an, de numele lui Vlad Crosman se leagă apariţia în cartea „Bihoreni cu care ne mândrim”, semnată de Cristina Puşcaş.

„Am fost bucuros şi onorat să mă aflu printre bihorenii prezentaţi în aceast proiect. Iniţiativa este lăudabilă si sper că această carte să fie doar un prim volum dintr-o serie mai mare şi mai cuprinzătoare. Sunt atât de mulţi alţi bihoreni şi orădeni care merită să fie amintiţi şi cunoscuţi de către public.

Marea mea speranţă este ca Oradea şi Bihorul să poată şi să ştie să-şi «folosească» oamenii mai mult, întru sanatatea sufletului şi a trupului.Aş dori deasemenea să urez tuturor orădenilor un An Nou Fericit şi sper la o reîntâlnire cu ei pe cât mai curând”. A fost mesajul artistului de început de an.

Opera de Reims a fost inaugurată în 1873.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase