Două proiecte majore a anunțat OTL SA, la începutul acestui an. Primul ține de extinderea liniilor de tramvai pe ruta Calea Aradului – Depou, cu realizarea legăturii Ioșia – Rogerius, în zona intersecției Calea Aradului – Decebal – Primăriei.
Al doilea este realizarea unui prototip de tramvai Tatra T4, modernizat și îmbunătățit sub apectul consumului. Asta ca alternativă la achiziția de garnituri noi. ”Din păcate, pe fondurile europene, pe Programul Operațional Regional, nu există capacitate financiară pentru schimbarea flotei de tramvaie. Dacă un tramvai ar costa 1 milion de euro, la 50 de tramvaie câte sunt în Oradea, ar trebui doar pentru asta 50 de milioane de euro. Iar tot bugetul național pe această linie este de 1,1 miliarde”, spune managerul Csuzi Istvan.
Acesta apreciază că pentru noi, ”trenul” achizițiilor a plecat din gară, la încheierea exercițiului financiar trecut: ”în exercițiul financiar anterior, în Polonia s-au cumpărat 544 de tramvaie, față de 20 cumpărate în România, plus 13 fabricate intern”. În acest context, societățile de transport în comun care se respectă și-au început propriile proiecte de modernizare a parcurilor rulante. ”Printr-un consorțiu cu Astra Vagoane și VFU Pașcani, Timișoara a început modernizarea a șase tramvaie. Prețul lor este peste targetul nostru, care este undeva între 150.000 – 200.000 de euro pentru un tramvai”, zice Csuzi. În banii aceștia ar trebui să intre schimbarea tracțiunii prezente pe tracțiune eficientă energetic și un confort mărit, un design nou al tramvaiului ”ca să simtă și călătorul că are un tramvai aproape nou”.
”Azi, facem un prototip. Când acesta e gata, vom cunoaște detalile lucrării și vom ști, la virgulă, cât costă. În momentul acela putem face o licitație. Noi avem acum, 43 de tramvaie Tatra T4, am vrea să le facem pe toate dar nu știm până unde ne putem lungi cu bugetul”, mai declară directorul. Acesta a avansat și un termen până la care ar putea fi gata prototipul orădean al Tatra: ”cred că în iunie ne vom putea plimba cu acel tramvai, de Ziua Transportatorului”. În funcție de bugete și alocări, OTL va decide ulterior câte tramvaie poate moderniza anual. ”Toate trebuie făcute, dar nu peste 10, 20 de ani. Atunci mai bine suspendăm tramvaiele în Oradea. Cu aceste tramvaie, lucrăm pentru supraviețuire. Trebuie să le prelungim ciclul de viață cu 10, 15 ani. Asta este o urgență, atât pentru companie cât și pentru administrația locală”, susține Csuzi. La realizarea prototipului orădean, OTL SA lucrează cu Astra Arad, VFU Pașcani dar și cu alți colaboratori furnizori de soluții, între care Universitatea Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!