Desfiinţarea ghenelor sau utilizarea acestora în continuare, este decizia exclusivă a asociaţiilor de proprietari care administrează respectivele condomenii. Precizarea vine din partea Direcţiei Tehnice din Primărie, în urma mai multor sesizări „primite de la cetăţeni cu privire la obligativitatea desfiintării ghenelor pentru deşeuri de la blocurile din cadrul asociaţiilor de proprietari”.
„Primăria sau operatorul de salubritate – RER Ecologic nu pot dispune, conform legislaţiei în vigoare, desfiinţarea ghenelor, care au destinaţia de colectare a „deşeurilor” produse de către cetăţeni, acestea fiind considerate dotări realizate la blocurile de locuinţe, conform proiectelor de la data construirii acestora”, informează conducerea Direcţiei Tehnice. Conform Municipalităţii, asociaţiile de locatari pot utiliza în continuare acest sistem de colectare, construit odata cu blocul de locuinţe, dar numai pentru deşeurile care intră în categoria ”fracţie umedă”, adică deşeuri menajere.
La limita proprietăţii
Pentru cei care optează pentru păstrarea ghenei, RER va dota încăperea de la baza acesteia cu recipienţi corespunzători pentru colectarea deşeurilor din categoria fracţia umedă. Pentru aşa numita fracţie uscată, la limita de proprietate a blocului operatorul trebuie să amplaseze recipientele corespunzătoare. „Precizăm faptul că operatorul de salubritate nu are obligaţia de a scoate recipienţii din ghena blocului pentru a realiza colectarea (ghena find proprietatea privată a asociaţiei de proprietari, căreia îi revine această obligaţie). În prezent, RER efectuează totuşi acestă operaţiune pe cheltuială proprie”, se arată în comunicat. În zona blocurilor cu mai mult de patru etaje din zona b-dului Decebal care mai utilizează ghenele, încăperile de la baza acestora se închid cu lacătul, angajaţii de la RER putând ridica gunoiul numai în prezenţa administratorului.
Problemă internă
Desfiinţarea ghenelor se poate decide în adunarea generală a asociaţiei de proprietari, cu votul majorităţii locatarilor implicaţi. Justificarea, fie că e mirosul, mizeria sau alte disconforturi, nu este importantă pentru Municipalitate.După luarea deciziei, asociaţiile de proprietari sunt obligate să se adreseze Primăriei cu o cerere scrisă, prin care se solicită amenajarea unei incinte pentru depozitarea deşeurilor menajere, ce va fi dotată cu recipienţi pentru colectarea „fractiei umede” şi a „fracţiei uscate”. Asociaţiile trebuie să ataşeze cererii scrise şi tabelul cu semnăturile locatarilor care şi-au exprimat acordul pentru desfiinţarea ghenei.
Cadrul legal, impus de UE
„Potrivit Legii 101/2006 – Legea salubrizării localităţilor şi a Ordinului nr. 110/2007 – privind aprobarea regulamentului cadru al serviciului de salubrizare a localităţilor, Primăria are obligaţia să asigure colectarea duală a deşeurilor produse de populaţie, în cele doua fractii: „fractia uscată”- deşeuri reciclabile: hârtie, carton, folie, pet-uri, doze de aluminiu, sticlă, etc şi „fracţia umedă” – deşeuri menajere. La rândul lor, cetăţenii au obligaţia să se conformeze la aplicarea acestui mod de colectare”, se arată în comunicatul Primăriei. Cum obligativitatea nu este „întărită” pe amenzi sau stimulente, majoritatea orădenilor care locuiesc la bloc nu îşi iau în serios această sarcină.
În conformitate cu angajamentele asumate de România faţă de Uniunea Europeană, care prevăd creşterea gradului de reciclare a deşeurilor menajere, Ministerul Mediului, în baza Ordonanţei de Urgenţă nr. 196 din 22 decembrie 2005, obligă autorităţile administraţiei publice locale să ia măsuri de diminuare anuală cu 15% a cantităţilor de deşeuri municipale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!