Proiect super-beton la Podul Sovata

Reactualizat la:
Proiect super-beton la Podul Sovata
Podul Sovata ar rezista lejer şi pe Dunăre. Aceasta se vede şi din cantităţile de beton-armat folosite, cât şi cu ochiul liber.

Aceiaşi părere a exprimat-o şi reprezentantul constructorilor in legatura cu Podul Sovata în prezenţa primarului Ilie Bolojan.

„Am făcut până acum patru poduri şi două pasaje mari. La cât fier-beton s-a prevăzut pentru podul Sovata, vă asigur că rezistă un mileniu. Noi lucrăm exact după cum comandă proiectantul. Dar se putea face un pod solid şi găsind soluţii de proiectare mai pliate pe situaţia din teren, şi care să ne ajute pe şantier”, a spus coordonatorul constructorilor.

La rândul său, primarul Bolojan a apreciat că proiectanţii preferă să asigure rezistenţă în plus decât în minus. Mai ales după prăbuşirea, în februarie 2009, de la Oradea Plaza.

Pila 1, ax de rezistenţă

În cazul Podului Sovata, singurul punct fix de rezistenţă este Pila 1, amplasată în albia Crişului mai spre malul stâng.

„Pila nr. 1, la care se lucrează acum, este elementul cheie al lucrării, datorită dimensiunilor sale (un volum de 200 mc beton) şi a armării foarte consistente (16 tone oţel folosite numai pentru radier). Podul are o lungime totală de 108 metri, trei deschideri şi patru sprijiniri. Sprijinirile situate pe maluri se numesc culei, iar cele două din albie, pile”, a explicat ieri ing. Alexandru Achim, manager de proiect.

Armăturile pentru Pila 1 sunt montate, iar azi va fi turnat betonul pentru radierul (talpa) acestuia. Acest radier este ancorat la opt metri sub cota apei cu coloane din fier-beton.

Pentru realizarea acestora s-a format o incintă etanşă la infiltraţiile apei, din palplanşe metalice, care apoi s-a excavat.

Podul Sovata ţine la cutremur

După cum a mai precizat ing. Achim, culeele sunt prevăzute ca în caz de cutremur să transmită descărcările de sarcină Pilei 1. Ca urmare, Pila 1 este dublu-armată în timp de Pila 2, dinspre malul drept, va fi mai simplă.

Lucrările la podul Sovata sunt executate de S.C. Drumuri şi Poduri Timişoara, valoarea contractului fiind de 11,8 milioane lei (fără TVA).

Până acum, Primăria a achitat o treime din costul total, adică patru milioane de lei (fără TVA), pentru proiectare, organizare de şantier şi lucrări deja executate.

Graficul de lucrări prevede finalizarea lor până la 30 septembrie. Însă deşi lucrările s-au întrerupt din 20 decembrie până în 14 ianuarie din cauza frigului, constructorul estimează că va finaliza podul până în august.

Ecotera, în insolvenţă

Proiectant este firma Ecotera Oradea. De notat că Tribunalul Bihor a deschis procedura de insolvenţă pentru SC Ecotera în octombrie 2009, la cererea creditorului SC Nagev Oradea. Iar peste o săptămâna va judeca propunerea de valorificare a bunurilor debitoarei. Nu am reuşit luni să aflăm explicaţii de la SC Ecotera, dar viceprimarul Gheorghe Carp ne-a declarat că la licitaţia pentru Podul Sovata au putut participa şi firme aflate în insolvenţă.

C.H

Debitul Crişului depinde de podul Sovata

Taguri:


0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !