Punţi de legătură între IMM-uri pentru ecosisteme de inovare

De Veronica Bursaşiu
Reactualizat la:
Punţi de legătură între IMM-uri pentru ecosisteme de inovare
© Participanţi la conferinţă
Peste 90 de tineri antreprenori, oameni interesaţi de nou, de progres, au participat la cea de-a II-a ediție a ”Zilei Inovării pentru IMM-uri”.

Evenimentul a avut loc la Ramada şi a fost organizat de Fundaţia Comunitară Oradea. Mediului de afaceri local, universități, autorități publice, asociații de business, cu toţii au fost interesați de tema propusă pentru acest an de FCO și dornici de stabilirea unor punți de legătura pentru lansarea propriilor ecosisteme de inovare. Conform unui studio prezentat de Sorin Constantin, fondator al Fundaţiei Comunitare Oradea şi realizat de Global Inovation Index în 2016, România ocupă locul 48 în lume în ceea ce priveşte resursele investite în cercetare, inovare. Conform studiului, chiar dacă Moldova este pe o poziţie mai joasă, din perspectiva input-urilor- investiţiilor, din perspectiva output-urilor este cu mult deasupra noastră.

„Aceasta înseamnă că deşi investesc mai puţine resurse ca noi, o fac cu mult mai multă eficienţă”, a spus Sorin Constantin. Din punctul de vedere al competitivităţii globale, România ocupă, în acelaşi studiu, poziţia 62, tendinţa fiind de descreştere faţă de anul trecut când ocupam poziţia 53. „Cei de la weforum au luat în considerare 12 elemente când au stabilitit aceste poziţii, iar ceea ce ne doare cel mai tare este zona de inovare. Cel mai mult ne trage în jos rapiditatea cu care o firmă se înfiinţează, capitol la care suntem la coadă pe poziţia 100…Multinaţionalele găsesc bugete pentru inovare, însă din perspectiva randamentului, IMM-urile stau mai bine chiar dacă investesc bugete mai mici. Sunt IMM-uri locale, cele pentru supravieţuire şi IMM-uri care fac inovare, pe termen lung, care se adresează pieţei globale. Concluzia e că o multinaţională poate suporta de una singură investiţii în inovare dar nu cu rezultate pe măsură. În Oradea sunt 1 500 IMM-uri înregistrate, din ce în ce mai puţine cu capital românesc.”, şi-a argumentat Sorin Constantin ideea că un astfel de eveniment trebuia să aibă loc la Oradea.

Sorin Constantin Sorin Constantin ©

Mai mult decât atât, a spus vorbitorul, Oradea şi-a anunţtat ca obiectiv de a deveni smartcity, perspectivă din care „poate fi în măsură să genereze ecosisteme de inovare”. La eveniment a fost prezent în calitate de speacher city managerul Oradiei Dacian Palladi, care a dezvoltat tema „Oradea, oraş intelligent”. Ziua inovării pentru IMM-uri s-a derulat, ca şi anul trecut, în parteneriat cu Universitatea Hasselt din Belgia.

Doctorand la Hasselt, Oana – Maria Pop a lucrat cu firme de servicii de gestionare a inovării din Suedia şi Danemarca. Oana are ca domenii de expertiză educaţia în managemntul informaţiei, ecosisteme de inovare şi marketing digital. Tânara doctorandă şi-a argumentat prezenţa şi în acest an la eveniment din perspective faptului că şi-a propus să continue ceea ce anul trecut părea un experiment pentru toată lumea, dar ceea ce ulterior s-a dovedit a fi un success. „Este o onoare deosebită, e un sentiment grozav să aduc acasă ceea ce am învăţat în străinătate. Sper că de aici, ca anul trecut, să plecăm cu idei pentru studiile noastre. Dacă anul trecut am vorbit despre cum să-ţi alegi pertenerii pentru inovare – la nivel micro, acum vrem să stabilim, la nivel macro, legăturile dintre aceşti parteneri. Rolul nostru este să asigurăm susţinere dezvoltării comunităţii locale”.

Oana Maria Pop Oana Maria Pop ©

Tot de la Hasselt au venit Ruth Vanderzande care a explorat, într-o lucrare de master, principalele provocări cu care IMM-urile din Europa de Est se confruntă atunci când se angajează în procesul de inovare deschisă şi modul în care ar trebui gestionate aceste provocări. Profesor de strategie şi Managementul Inovaţiei , Nadine Roijakkers a fost cel de-al treilea reprezentant al Universităţii Hasselt, expert evaluator pentru Comisia Europeană, domeniul de expertiză al său cuprinzând asocieri şi reţele, consiliere pentru IMM-uri şi inovare deschisă. Speacherii de la Hasselt au deschis conferinţa care a avut ca temă: “Cum să construim un ecosistem eficient de inovare?”. Concentrat în studiile sale pe un domeniu care interesează Bihorul, cel al revoluţiei gazelor de şist, Michael LaBelle, professor asistent la Şcoala de Business a Central European University Budapesta a avut ca subiect oraşele inteligente din perspetivca tehnologiilor

Ruth Vanderzande Ruth Vanderzande ©

În cadrul ediției din 2016 a ZIMM, organizatorii şi-au propus să abordeze importanța ecosistemelor de inovare atât la nivel macro, cât și la nivel microeconomic, ca un cadru de dezvoltare pe termen lung a strategiilor inovatoare ale IMM-urilor.
De-a lungul unei zile de conferință au fost abordate, în cadrul prezentărilor și al atelierelor de lucru, subiecte ce țin de rolul autorităților publice în crearea de sisteme inteligente favorabile inovării, dar și cele ce țin de calitățile și lista de priorități pe care antreprenorii trebuie să le aibă pentru a reuși să dezvolte ecosisteme proprii eficiente prin care să se diferențieze.

Consultant în Malta

Anamaria Magri Pantea, consultant Ascend Consulting, Malta este orădeancă. Ea oferă asistenţă specializată în managementul informaţiei, în dezvoltarea afacerilor şi accesul la fondurile europene atât pentru organizaţiile publice, cât şi pentru cele private. Economist la bază şi absolventă a MBA Business School Edinburg, orădeanca are 15 ani de experienţă în structurarea şi executarea de proiecte precum şi o vastă experienţă în lucru cu Comisia Europeană. În cadrul evenimentului, Anamaria Pantea Magri a susţinut un atelier cu tema „Inovare în fiecare IMM: în practică”.

Guilaume Leymonerie, fondator şi preşedinte 3E Group Franţa şi directorul generalal Decitex Franţa , care face parte din grupul 3E Concept, au vorbit participanţilor despre Ecosistemele de inovare de la Decitex, prezentând un studiu de caz. Ambii vorbitori au studii de master în administratrea afacerilor. Nils Riancho spune că se concentreză pe inovaţie ca un factor de diferenţiere cheie împotriva concurenţei pentru dezvoltarea vânzărilor internaţionale ale companiei sale. Director la Impact Hub Cluj Napoca, locul de întâlnire al comunităţii creativilor, antreprenorilor, specialiştilor IT, freelancerilor, Hajnalka Bessenyei a creat deja o comunitate a inovării li din această perspectivă a vorbit la eveniment.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase