Localul Ziga Zaga, reclamat de vecini din cauza mirosului şi zgomotului

De Cristina Ghilea
Reactualizat la:
30Comentarii
Localul Ziga Zaga, reclamat de vecini din cauza mirosului şi zgomotului
Traiul în bloc înseamnă compromis: când unul ar dormi, celălalt toacă vinete sau bate şniţele.

Ce-i de făcut, însă, când vecinul este o autoservire la parter de bloc, care oferă zilnic, în zori de zi, aceeaşi rutină bucătărească gătind însă, pentru sute de persoane? Pare un caz clasic în care instituţiile publice ar trebui să se implice şi să împartă dreptatea. În cazul conflictului dintre localul Ziga Zaga şi Asociaţia 110, intervenţia acestora e cel puţin ineficientă, se plâng oamenii care le acuză de partizanat cu pârâtul.

Dimineţi cu hărmălaie

Angajaţii Cruzar SRL, firmă care deţine localul Ziga Zaga de pe Bulevardul Dacia, intră la lucru în zori, de pe la ora 4.00 şi, spre ora 5.00 în fiecare dimineaţă, se apucă de pregătirea alimentelor, reclamă vecinii.

„Aparatele de curăţat cartofi merg în draci. Pe la 4 intră la lucru şi muncesc până după ora 10.00. Încep cu tranşatul cărnii, cu tăiatul ciolanelor şi bătutul şniţelelor sau ce bat acolo. Se găteşte acolo, zilnic, peste 100 de kg de carne, îi văd cum o descarcă din maşini în fiecare zi. Mereu au făcut gălăgie dar acum se bate ca niciodată”, susţine Petru Bulzan, proprietarul unuia dintre cele patru apartamente de la etajul 1, situate deasupra localului.

„Mirosul de ceapă prajită ne omoară. Dimineaţa când se scoală omul şi ar aerisi, noi nu putem”, insistă o vecină. „Din cauza mirosului, nu putem deschide geamurile niciodată, vară sau iarnă. Le mai deschidem noaptea, ca să mai schimbăm aerul, dar acum este foarte frig. Am ajuns că şi hainele din dulap ne miros a ceapă prăjită”, zice femeia. Locatarii estimează la 50 – 80 de kg cantitatea de ceapă care se prăjeşte zilnic, pentru mâncarea din autoservire şi cea livrată în regim de catering.

Oamenii reclamă că atunci când merge hota face un zgomot infernal. În plus, hornul care ar trebui să ducă mirosul deasupra blocului, îl împrăştie pe toată lungimea blocului. Culoarea galben maronie a uleiurilor arse depuse pe exteriorul coşului metalic e dovadă că instalaţia are scăpări de aer viciat.

3cos ziga zaga

Tensiunile de pe Dacia datează din 2007, de când s-a deschis localul în spaţiul folosit iniţial ca magazin de desfacere. În timp, oamenii au cerut ajutor de la mai multe instituţii. S-au făcut controale şi măsurători, dar schimbări majore nu s-au produs.

N-au încredere

Una dintre verificările de zgomot făcute de Direcţia de Sănătate Publică cu Poliţia Locală în 2008 le-a anulat oamenilor încrederea în Primărie.

„Am reclamat la Primărie. Răspunsurile primite de la primar şi viceprimar(Ilie Bolojan şi Biro Rozalia n.r.), după măsurători făcute la DSP au fost că localul funcţionează în limite normale, fără să ne arate rezultatul măsurătorilor. Măsurătorile, le-am primit şi noi de la DSP”, spune Petru Bulzan. Buletinul de determinare a zgomotului emis de DSP indica depăşiri ale nivelului admis în mai multe apartamente, unele chiar de la etajul al doilea.

De atunci încoace, locatarii de pe Dacia 110 tratează Primăria cu maximă precauţie. După o primă amendă dată de Poliţia Locală pe numele SC Cruzar anii trecuţi, reclamanţii au primit asigurări că la a doua amendă, localul va fi înshis.

„Ne-a spus Laza să mergem acasă liniştiţi şi să sunăm când auzim zgomot. De fiecare dată am chemat Poliţia Locală telefonic dar nici măcar nu făcut proces verbal de constatare, pe noi nu ne-au întrebat de ce i-am chemat. Toată vara trecută au fost chemaţi, de câteve ori pe săptămână”, spune Fota Maria, preşedinta asociaţiei.

„Aicea mănâncă. De aceea nu am mai mers cu a doua plângere. Zilnic cinci persoane vin să mănânce aici. La cine să reclami?! Eu dau telefon că se bate şi până ajunge aici nu se mai bate. În ianuarie 2014 au venit din nou – DSP şi poliţia locală la reclamaţie, cu aparatul de măsurat zgomotul. Când au ajuns, era linişte şi pace. Le-am şi spus, noi, locatarii, că nici nu le dăm voie să măsoare nivelul de zgomot, pentru că i-au anunţat înainte să vină. Ce să mai măsoare dacă i-au anunţat de control dinainte?!”, spune, revoltată, Florica Bulzan.
Faţă de aceste acuze, Poliţia Locală, prin Ioan Găluţ, director executiv, şi-a declarat disponibilitatea de a-şi face treaba, atât pe control economic cât şi pe ordine publică. „Eu sunt primul care i-am amendat pentru nerespectarea programului de muncă”, spune Vlad Mariş, poliţist local în cadrul compartimentului de Control Comercial. Acesta insistă că colegii săi nu sunt clienţii Ziga Zaga, argumentând chiar că agenţii evită să frecventeze localurile pe care le controlează în urma reclamaţiilor.

Totuşi, Poliţia Locală se limitează singură într-un mod de neacceptat pentru cei care susţin că suferă din cauza gălăgiei matinale. „În urma verificărilor în teren nu am constatat abateri referitoare la nerespectarea programului de funcţionare, ora de deschidere fiind considerată ora la care localul este deschis publicului nu ora la care angajaţii restaurantului îşi încep activitatea. În urma discuţiilor purtate cu d-na Kurtyan Gyongy, şefa de sală, i-am atras atenţia să îşi înstruiască angajaţii să pregătească mâncarea înainte de ora 8.00 în aşa fel încât să nu deranjeze vecinii”, se arată într-un răspuns dat de Poliţia Locală Asociaţiei. În fond, un dialog al surzilor: Poliţia zice că după ora 8.00 nu a găsit zgomotul despre care reclamanţii zic că-i deranjează zilnic începând cu ora 5.00.

Proprietar al Cruzar SRL, Ioan Jecu refuză să îşi apere localul faţă de acuzele vecinilor de pe Dacia. „Nu vreau să intru în nicio polemică pe această temă, sunt organe competente de control şi constatare. Mai multe detalii nu pot să vă dau. De-a lungul anilor am încercat să trăiesc într-o simbioză cu vecinii dar este acolo o persoană care agită. Subiectul nu merită foarte mult dezbătut”, ne-a declarat acesta telefonic.

Ilegal?

„Noi ne plângem aici că fac zgomot, că e miros, dar ei funcţionează ilegal”, apreciază Doina Buzaş, locatară în aceeaşi scară de bloc. Oamenii sunt revoltaţi că, în 2007, la deschiderea autoservirii, nu au fost consultaţi. În schimb, în elaborarea dosarului de autorizare, s-a folosit un acord scris emis de fostul preşedinte al asociaţiei, fără consimţământul locatarilor. „De la Registrul Comerţului ni se spune că autorizaţia s-a dat pe propria răspundere a patronului, că a greşit funcţionarul când a acceptat hârtia de la asociaţie şi nu a cerut acordul proprietarilor”, susţine femeia.

Răspunsul standard oferit de Registrul Comerţului este că pentru un spaţiu cu destinaţie de spaţiu comercial nu este necesar acordul vecinilor la schimbarea obiectului de activitate. Totuşi, în aceste condiţii, la ce o fi fost nevoie de acordul asociaţiei, pe care oamenii îl califică drept un fals?!

În altă ordine de idei, o firmă poate pierde avizul de funcţionare emis de Primărie, dacă a fost amendată în mod repetat de Poliţia Locală. În cazul particular al localului Ziga Zaga de pe Dacia, Poliţia Locală a înregistrat anul trecut o unică reclamaţie, cea scrisă. Niciuna dintre reclamaţiile telefonice, unele dintre ele soldate cu ieşiri în teren ale echipajelor, nu figurează nicăieri în registrele instituţiei.



30Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor