BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Simbol al Finişului 100 de ani, vândut pe nimic

Simbol al Finişului 100 de ani, vândut pe nimic

la 17 July 2016 17:51 Reactualizat la: 17 July 2016 18:00

Simbol al Finişului 100 de ani, vândut pe nimic

17 July 2016 17:51 Reactualizat la: 17 July 2016 18:00
Despre mocăniţa din Finiş, localnicii spun că astăzi funcţionează în Ungaria.
Scris de Raul Simea - Despre mocăniţa din Finiş, localnicii spun că astăzi funcţionează în Ungaria.

Trimite articolul

X

Trenulețul din Finiș (mocănița) a fost un simbol al Finișului timp de aproape 100 de ani. „În anul 1908, calea ferată făcea legătura satului până la „Cruce” (17 km), ca mai apoi, treptat până în anul 1925, rețeaua să fie extinsă pe o lungime totală de 40 de km. După 1995 trenulețul a fost vândut în Ungaria, unde funcționează și astăzi ca tren turistic, iar rețeaua de șine a dispărut…”, spune Daniel Boroş, omul care administrează pagina de facebook a localităţii Finiş. Calea ferată forestieră din Finiș este una dintre cele mai vechi din România. A fost pusă în funcțiune puțin după anul 1900. Convoaiele trase de boi sau de cai circulau inițial pe șine de lemn, cu un ecartament de 600mm.

10432939_850057118364974_3155219761102446615_n

Acest mod primitiv de exploatare și-a atins rapid limita de capacitate, notează trenurilor.uniterre.com, astfel că în 1908, șinele din oțel, cu un ecartament de 780 mm, au fost așezate între Finiș și Cruce (17 kilometri) și locomotivele cu abur au fost puse în funcțiune. Rețeaua a fost prelungită în mod succesiv între 1913 și 1925, pentru a atinge o lungime maximă de circa 40 de kilometri, pe care o va păstra până în anii 60. În 1993, 34 de kilometri erau încă în funcțiune. La închiderea definitivă a rețelei, la sfârșitul anului 1995, doar 5 kilometri mai erau încă exploatați. Gaterul nu era situat în Finiș, ci în Ioaniș, locație cu care se asigura legătura printr-o linie îngustă, în lungime de patru kilometri, amplasată paralel cu calea ferată a CFR.Pe rețea erau simultan în funcțiune până la șase locomotive. În ultimul an, doar cea cu numărul 764.460 (Reşiţa 1199 / 1956) mai circula. Aceasta poartă în prezent denumirea 490.2002 și, din 1998, asigură traficul turistic pe calea ferată forestieră dintre Lenti – Csömödér, în Ungaria.

Trenuleţul copilăriei

Mioara Manciu Arusoaie a povestit pentru Jurnal bihorean despre „frumosul trenuleț din copilăria mea”. „Nu se poate descrie în cuvinte sunetele scoase de locomotivă la pornire, zgomotul făcut de roţi… închid ochii și parcă aud şi acum acele sunete. Când auzeam de la departare șuieratul trenulețului ziceam «asta e locomotiva lui Boandi». Era unul din conductori, Bondi baci, şi mai era şi baci Traian. Îmi amintesc că am mers cu familia la pădure cu trenulețul. Aveai posibilitatea să iei și o tresina cu care să cobori, dacă vroiai să stai mai mult în pădure. Tresina era o platformă pe axe cu roţi de tren şi cu pod de scânduri, iar în fața avea un mecanism de frânare, practic un fel de volan al tresinei. Era important să știi să o conduci, altminteri riscai să sari de pe şine.

10407447_850506718320014_4754714177235661523_n

După cum spuneam, am urcat la pădure cu mocănița, era superb să simți aerul curat de munte cum îți mângâie obrajii. Totuși, indicat era să stai în vagoanele mai din spate, altfel te umpleau de funingine, dar pentru noi, copii fiind acest lucru nu era o problemă. Mergeam până la un loc numit «cruce» cu mocănița, acolo descățam tresina şi mai mergeam pe jos până la păstrăvărie, căci în inima pădurii era o păstrăvărie şi o biserică. Acum bisericuța s-a transformat în mănăstire, iar accesul e cu mașina. Ne-am modernizat dar nu se compară cu aventura de a urca cu mocănița, cu senzația de teamă în anumite momente să nu sară de pe șine… căci se mai întâmpla și așa ceva. Dar totul se rezolva cu câteva ifroane și cabluri de oțel.

11350913_850057235031629_1233787731010491001_n

Îmi amintesc că, organizăm şi la școală cu colegii, excursie la pădure tot cu trenulețul. Mergeam cu el câțiva kilometri în pădure după care urcam la cetate. Distracția era maximă. Din păcate azi totul e distrus, mi-ar fi plăcut să se bucure şi fetițele mele de o copilărie cum am avut eu”. „Mi-aduc aminte, când eram doar un copil, dacă auzeam trenulețul că se apropie, ieșeam la vale să-l văd. De cele mai multe ori, domnul Traian îmi făcea cu mâna zâmbind. Ce vremuri, ce amintiri!?”, îşi aminteşte un alt localnic.

Adrian Cârge, consideră că e „păcat că în acele vremuri nu şi-a dat nimeni seama dintre cei competenți ce valoare are şi să o fi păstrat în conservare. Acuma ar fi valorat foarte mult . Pentru mulți care au urcat cu mocăniţa la Huta a rămas o amintire frumoasă şi e greu de crezut că nu mai e. Şi totodată e greu de uitat”. „Cam ce fel de oameni suntem noi, trăitorii pe aceste locuri, dacă am putut să distrugem o asemenea frumusețe?!Întrebarea este una retorică”, a precizat Zoli Marius Padvai.

Trimite articolul

X
Taguri:
finis ,
mocanita
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    powered by Surfing Waves

    România

    Consumatorii vulnerabili vor beneficia în continuare de sprijin pentru plata energiei. Vezi până când
    Consumatorii vulnerabili de energie ar putea beneficia în continuare de sprijin financiar din partea statului pentru plata facturilor la electricitate.

    România

    Impozitul pe mașinile hibride se schimbă radical: creșteri de până la zece ori din 2026
    Statul renunță la o parte importantă din facilitățile fiscale acordate până acum acestor vehicule și introduce un nou model de calcul al impozitului auto.

    România

    Taxa care a stârnit revoltă în agricultură, retrasă: serele scapă de impozit în 2026
    Guvernul a decis să renunțe la impozitarea serelor, solariilor și a altor construcții agricole, revenind asupra modificărilor recente aduse Codului Fiscal.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Vești bune pentru angajați: Ministerul Muncii propune creșterea salariului minim
    Ministerul Muncii a publicat, la sfârșitul săptămânii trecute, proiectul de hotărâre privind stabilirea salariului minim brut pe țară garantat în plată, propunând majorarea acestuia la 4.325 de lei începând cu 1 iulie 2026. 1

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    CJ Bihor sprijină finalizarea rețelelor de apă și canalizare din Aușeu cu 1,5 milioane de lei
    Consiliul Județean Bihor a aprobat încheierea unui contract de asociere cu UAT Comuna Aușeu pentru asigurarea finanțării pentru lucrările care mai sunt de executat pentru finalizarea proiectului „Lucrări prioritare de extindere și reabilitare alimentare cu apă și canalizare, comuna Aușeu – alimentare cu apă, canalizare și stație de epurare localitățile Groși, Aușeu și Cacuciu Vechi”.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    În premieră națională, „Luceafărul” - spectacol de teatru-dans contemporan
    Inspirat de poezia lui Mihai Eminescu, echipa Mario Dance Atelier revine cu un spectacol inedit pe scena Teatrului Regina Maria.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.