Sistemul scolar, ciopartit de bugete

Reactualizat la:
Sistemul scolar, ciopartit de bugete
Decizia CL: 22 de unităţi şcolare îşi pierd personalitatea juridică sau specificul.

Legea învăţământului dă peste cap întregul sistem şcolar din Oradea. Impunerea unui cost standard pe elev pentru utilităţi, implementarea clasei zero şi vechile dificultăţi cu plata salariilor profesorilor sunt „motoarele” care urnesc reaşezarea sistemului. „Acum sunt 66 de unităţi de învăţământ în Oradea – 28 de grădiniţe, 12 şcoli şi 26 de licee. Propunerea înaintată Consiliului local cuprinde 45 de unităţi, din care 9 grădiniţe, 11 şcoli şi 25 de licee”, spune Eduard Florea, şeful Direcţiei Economice din Primărie.

Educaţia şi geografia locală

Noua structură a fost pusă la punct în colaborare cu conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean. „Unităţile cu un număr mai mare de copii, beneficiază de un cost standard mai mare”, a declarat Dorel Luca, explicând demersul pentru comasarea cât mai multor copii într-o unitate. Astfel, toate grădiniţele care au sub opt grupe sunt arondate fie la şcoli fie la alte grădiniţe, pe criteriul „geografic” în primul rând. „Clasa zero ne va pune probleme. Sunt unităţi de învăţământ care vor trebui să lucreze şi în „schimbul 2” odată cu implementarea acesteia”, a mai spus inspectorul general, exemplificând la această categorie şcolile Dacia, numărul 16 şi Bălcescu. Acestea suferă din cauză că „geografic” vorbind, nu au în vecinătate grădiniţe pe care să le preia şi-n care să organizeze clasa zero.

Banii dictează comasările

„În acest moment înregistrăm deficit la două mari categorii de cheltuieli: la fondul de salarii destinate profesorilor şi la cheltuielile cu utilităţile. Cât timp primim de la Guvern bani doar în conformitate cu costul standard, trebuie să avem grijă de aceşti bani. Toate şcolile la care a fost constatat un deficit mai mare de 20% au fost propuse pentru comasări sau fuziuni. Astfel, vor fi situaţii unde se va impune reducerea numărul de clase, dar totodată, vor fi reduse şi posturile în plus”, a spus primarul Ilie Bolojan. Metoda propusă pentru reorganizarea reţelei şcolare este comasarea prin absorbţie. Asta presupune că una sau mai multe unităţi îşi pierd personalitatea juridică prin unirea cu o altă unitate.

„Lucrurile sunt simple: vor fi mai puţini directori, deci mai puţine indemnizaţii de conducere. S-ar putea să fie reduceri şi din personalul auxiliar”, a fost explicaţia primarului la întrebarea referitoare la potenţialele reduceri de personal din învăţământ.

„Tehnicienii” ortodocşi

Colegiul Tehnic Dimitrie Leonida este singurul dintre licee propus spre absorbţie, în Liceul Ortodox, în contextul în care Episcopia Ortodoxă a dobândit imobilul din strada Republicii. „Vor primi un plan de şcolarizare specific teoretic: matematică-informatică, biologie-chimie. Se justifică mai ales după rezultatele slabe de la BAC-ul de anul trecut”, a precizat Dorel Luca despre specificul educaţional al unităţii de învăţâmânt care acum are nume teologic şi până mai ieri califica tehnicieni.

Cristina Ghilea

Liceul Ortodox, rupt de clasele I-VIII



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !