Persoanele fizice care obţin venituri din activităţi independente vor fi instruite de către Fisc cum să completeze declaraţia unică. Organale locale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) vor face liste cu persoanele arondate care au obligaţia depunerii declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale. În perioada 15 mai – 15 iulie contribuabilii vor fi invitaţi la sesiuni de asistenţă pentru completarea formularului 212.
Aceste măsuri sunt prevăzute într-un proiect de ordin al ministrului Finanțelor, privind procedurile referitoare la persoanele fizice autorizate, la acționarii din firme care obțin dividende și la alte persoane cu venituri din activități independente.
Pentru anii următori, sesiunile de asistenţă vor fi organizate în perioada 15 ianuarie – 15 martie.
Potrivit proiectului de act normativ, în termen de 15 de zile de la încheierea anului fiscal, ANAF, în baza informaţiilor deţinute, întocmeşte lista cu persoanele care au obligaţia depunerii declaraţiei unice, arondate pe fiecare organ fiscal local, în funcţie de domiciliul fiscal, şi o transmite administraţiei fiscale locale. Prin excepţie, în anul 2018, lista cu persoanele care au obligaţia depunerii declaraţiei unice, se întocmeşte în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
Listele conțin datele de identificare ale persoanelor fizice potrivit art. 1 pct. 40 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și organul fiscal local la care este arondat.
Cine depune declaraţia 212
La elaborarea listei, organul fiscal central va avea în vedere persoanele fizice despre care deţine informaţii că în anul 2017 au realizat venituri: din activităţi independente; din drepturi de proprietate intelectuală, cu excepția celor a căror impunere a fost finală; din cedarea folosinţei bunurilor, cu excepția veniturilor din arendă a căror impunere a fost finală; din investiţii, cu excepția veniturilor din dividende, dobânzi și a celor din lichidarea unei persoane juridice, a căror impunere a fost finală; din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.
Proiectul de lege subliniază faptul că la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, în perioada menționată, organul fiscal central şi organul fiscal local organizează întâlniri cu contribuabilii vizaţi pentru diseminarea prevederilor legale, a procedurilor de completare şi depunere a declaraţiei, precum şi instruire practică.
Îndrumarea şi asistenţa acordate contribuabililor se vor referi la modul de completare pe suport hârtie sau în formă electronică; la înregistrarea în „Spațiul privat virtual” şi la transmiterea declarației unice prin mijloace electronice.
Declarația unică înlocuieşte șapte formulare fiscale folosite până de curând: 200, 201, 220, 221, 600, 604 și 605. Aceasta este folosită pentru taxarea veniturilor independente (inclusiv PFA-uri), din investiții (inclusiv dividende), din chirii, din pariuri sau din activități agricole.
Citiți principiile noastre de moderare aici!