La Primăria Oradea s-a prezentat joi proiectul „Centru de Cercetare Mecatronică a Siguranţei Transportului Public în Comun de Călători”, finanţat prin Programul Operaţional Sectorial cu peste şapte milioane de lei iar alţi şapte milioane de lei vor fi acoperiţi de OTL şi bugetul local. Partenerii proiectului alături de OTL sunt Universitatea Oradea şi Primăria Oradea prin Direcţia de Management Proiecte cu Finanţare Internaţională (DMPFI).
Proiectul se va implementa în 20 de luni, şi va dezvolta transportul urban în municipiul Oradea prin aplicarea rezultatelor cercetării în exploatarea infrastructurii actuale.
Printre altele, directorul OTL Csuzi Istvan a declarat: „Realizarea proiectului va extinde dimensiunile de implicare a OTL-ului prin activitatea de cercetare şi va contribui la modernizarea dinamică, pozitivă a imaginii municipiului Oradea. Consider oportun acest proiect deoarece realizarea sa este benefică atât pentru OTL cât şi pentru toţi cetăţenii oraşului, nu doar pentru cei care folosesc transportul în comun. Poluarea fonică ne afectează pe toţi iar reducerea ei este benefică. De pildă, lucrările de pe Podul Dacia au redus vibraţiile tramvaielor cu 60% iar zgomotul cu 30%”.
Consilierul local Ioan Felea, care este şi prorector pe probleme de cercetare la Universitate, este de asemenea şi responsabil tehnic în cadrul proiectului.
„Laboratorul de mecatronică va asigura şi o diagnoză care va permite o strategie de mentenanţă în funcţie de fiabilitatea tramvaielor. Aceasta înseamnă că nu va mai fi nevoie de mentenanţă preventivă cu excepţia echipamentelor care au impact direct asupra siguranţei călătorilor. Eliminarea mentenanţei prevetive va reduce costurile şi se va reflecta astfel şi în preţul călătoriilor cu OTL”, a apreciat universitarul eletrotehnic Ioan Felea.
La rândul său, Marius Moş din cadrul DMPFI Oradea a informat că este prima finanţare europeană pe care DMPFI o atrage pentru un proiect de cercetare. Dar şi că DMPFI Oradea este prima structură locală de acest gen din ţară care a realizat un proiect de mecatronică.
Strung „de aur”
„Doar strungul mobil costă circa şase milioane de lei. Însă dacă ţinem cont că anul viitor iese din garanţie primul tramvai Siemens, va fi foarte util acest strung care ne va permite să-i corectăm roţile în câteva minute, şi pe traseu. Altfel, doar o astfel de intervenţie ne-ar fi costat 16.000 de euro”, a mai completat şeful OTL, Csuzi Istvan.
Potrivit acestuia, construcţia halei ar trebui să înceapă în august şi să fie gata în şase luni, iar primăvara viitoare vor demara procedurile de achiziţie a echipamentelor complexe.
Centrul de Mecatronică va aduce şi înfiinţarea a minim zece elocuri de muncă specializate în cadrul său.
C.H.
Citiți principiile noastre de moderare aici!