Szabo & UDMR preiau idei din societatea civilă

De Călin Corpaş
Reactualizat la:
Szabo Odon
Szabo Odon
Deputatul ar pune în legislaţie idei de transparentizare în formarea CA-urilor regiilor de stat, dar are grijă şi de limba maghiară.


Urmare a unei dezbateri publice organizată în ianuarie de Coaliţia Rogerius cu parlamentari, la care a participat, deputatul Szabo Odon îşi developează propunerile legislative pe care le promovează în Parlament. În fapt, Szabo subliniază că preia din solicitările societăţii civile. Una se referea la transparentizarea procesului de selecţie a membrilor în consiliile de administraţie ale regiilor din subordinea administraţiilor locale. Mai precis, publicarea anunţurilor pentru selecţia membrilor CA şi într-un cotidian local de mare răspândire, nu doar într-un cotidian economic naţional, a cărui relevanţă poate fi pusă la îndoială. Însă, Szabo afirmă că în majoritatea comunelor funcţionează asemenea regii cu cifre de afaceri sub 1 milion de lei pe an, iar pentru acestea Szabo propune desfiinţarea obligativităţii desfăşurării procesului de selecţie. „Primăriile nici nu au personal de resurse umane ca să constituie o comisie la nivel local. Legea există, sancţiune nu există şi, iată, am creat din nou o legislaţie inaplicabilă pe realităţile din România. Acolo unde este sub 1 milion de lei cifra de afaceri să nu fie această procedură, oricum responsabilitatea revine celui din Consiliul Local. Nu are sens să laşi aceste firme mici în suspans”, consideră deputatul UDMR, care cere ca acolo unde există 20% populaţie minoritară demersurile de transparentizare să fie publicate şi în limba maternă a minoritarilor.

Transparenţă şi minoritisme

Szabo îmbrăţişează altă idee a Asociaţiei Pro Democraţia, ca procesele-verbale ale şedinţelor CA să fie făcute public, dacă nu conţin secrete comerciale. „Am preluat propunerile societăţii civile şi le-am întregit cu lucruri de bun simţ, după părerea mea”, indică Szabo. Cu această ocazie, deputatul-şef executiv al UDMR Bihor a mai depistat „o absurditate a sistemului”. Legislaţia ce trebuie schimbată este o Ordonanţă de Urgenţă (nr. 109/2011), ce a fost, la rându-i, modificată printr-o altă OUG, ce nu a fost nici până acum aprobată de Parlament, prin lege. „În 2013, OUG a fost retrimisă (la Guvern) pentru un raport suplimentar, pentru o săptămână şi nici acum raportul nu s-a întors la Parlament!”, relatează Szabo. Astfel, nefiind lege, parlamentarul se vede „obstrucţionat din dreptul meu de a legifera”. Szabo Odon: „L-am rugat pe colegul Feher Laszlo Odon, deputat de Covasna, membru în comisia de finanţe, să depună sub numele dumnealui, să înregistreze propunerile bihorene, care sunt asumate acum de Covasna. Aceasta este singura posibilitate, acum”.

Un CASS aberant

Szabo Odon spune că va veni cu o propunere legislativă suplimentară pentru a veni în întâmpinarea acelora care, arendându-şi pământurile pentru sume mici (de exemplu 100 de lei) se trezesc că trebuie să plătească la Stat un CASS de 4-5 ori mai mare! Szabo a arătat scrisoarea primită de la un cetăţean din Buzău, care se plânge de această problemă. Buzoianul Ştefan Dedu mulţumeşte parlamentarilor UDMR că vin în întâmpinarea celor cărora pentru nişte venituri derizorii Statul le impută plata CASS de câteva ori mai mare decât veniturile respective. Acelaşi Dedu îi cere lui Szabo, Cseke & Co. să introducă şi veniturile din arendarea pământurilor în categoriile pentru care „să se umble” la prevederile legale. „În problema veniturilor provenite din arendarea pământurilor, la un venit de 100 de lei, trebuie să plăteşti CASS 468 de lei. Aşa, nu merită să îl dai oficial în arendă. Merită să îl ţii pe numele tău şi să îl dai la negru, pentru că altfel Statul îţi ia mai mult decât primeşti tu pe el! Aceasta pentru că vrei să fii cinstit. Sunt nişte lucruri care după părerea mea nu sunt gândite organic. Cu asemenea măsuri, Statul îi împinge pe oameni în ilegalitate. Nu ştiu dacă va trece legea sau nu, dar măcar am realizat o iniţiativă”, arată Szabo.

UDMR condamnă faptul că Statul trimite scrisori de imputare a plăţii CASS cu puţin timp înainte de împlinirea termenului de prescriere, iar debitorul, ce nu avea habar până atunci că are datorii la Stat, se vede pus în situaţia de a plăti de 10, 15 sau chiar 20 de ori mai mult decât suma iniţială. Aceasta din cauza penalităţilor şi a majorărilor. De aceea, UDMR propune amnistie fiscală şi schimbarea legislaţiei, pentru a fi instituite cote-părţi la plata CASS din veniturile realizate de către debitori.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !