In aceasta perioada, candidatilor care isi cautau deja un loc de munca li s-au alaturat si angajatii din domeniile afectate de criza, precum si cei disponibilizati. Astfel, numarul celor interesati de o oferta de job a crescut considerabil.
“Deocamdata nu s-a stabilit diferenta de procentaj a angajarilor de anul acesta fata de anul trecut, insa, cert este ca numarul angajarilor a scazut in ultima perioada a anului. Acest fapt se datoreaza scaderii numarului de pozitii deschise in companii sau chiar blocarea temporara a procesului de recrutare in anumite companii. De asemenea, fluctuatia de personal a scazut, iar ofertele de munca ale caror venituri se majorau in timp nu mai sunt la fel de tentante ca in perioada precedenta, daca nu ofera si siguranta unei colaborari pe termen lung”, spune Elena Tanase, senior consultant la Barnett McCall Recruitment.
Cele mai cerute
Potrivit cererilor de angajare, pozitiile de vanzari in special din FMCG (Fast Moving Consumer Goods – Bunuri de larg consum), respectiv cele de coordonare, sunt in continuare cele mai cautate. De asemenea, se poate observa o orientare a candidatilor catre ramura de vanzare de alimente.
Domeniul retail inca se prezinta “infloritor” din punct de vedere al ofertelor generate la nivel national ca urmare a expansiunii continue a hipermarket-urilor si mall-urilor.
De asemenea, piata serviciilor de telefonie mobila si call center inca se arata generoasa din punct de vedere al angajarilor.
La fel se poate spune despre domeniul auditului si consultantei in domeniul financiar, unde ritmul angajarilor este inca ridicat, cel putin la nivel de incepator.
Comparativ cu anul trecut, cand se aflau in fruntea clasamentelor, joburile din domeniile imobiliar si industria de autovehicule au ajuns sa fie mai putin cautate, din cauza crizei economice.
Numarul angajarilor a scazut in ultima perioada a anului
Deocamdata nu s-a stabilit diferenta de procentaj a angajarilor din 2008 fata de 2007, insa cert este ca numarul angajarilor este mult mai mic. Acest fapt se datoreaza scaderii numarului de pozitii deschise in companii sau chiar blocarea temporara a procesului de recrutare in anumite companii.
Perioade propice angajarii
Teoretic, angajari se fac tot timpul anului, in functie de necesitatile de angajare planificate de catre companii. Insa, perioade propice pentru angajare ar fi februarie – iunie si septembrie – noiembrie; in lunile de vara, cat si in perioada Sarbatorilor de iarna, numarul celor care solicita un job scade considerabil din cauza concediilor.
Cerintele angajatorului
In linii mari, cerintele angajatorilor nu s-au schimbat foarte mult fata de anii precedenti. In continuare, sunt cautati candidati care au deja o experienta in domeniu, au studii universitare si sunt absolventi ai unor studii post-universitare si cursuri specializate. Pe langa aceste aspecte, o cerinta des intalnita din partea angajatorilor este cunoasterea unor limbi straine de circulatie internationala, chiar si atunci cand sunt vizate pozitii in domeniul financiar si juridic. De asemenea, cerinte precum lucrul in echipa, flexibilitatea si abilitatile de comunicare sunt foarte des apreciate de angajatori.
Absolventii la inceput de drum
Absolventii romani sunt din ce in ce mai atrasi de idealurile absolventilor din alte tari in ceea ce priveste conditiile de lucru. Acest fapt se manifesta mai ales sub forma trecerii de la notiunea de “Unde pot sa lucrez?”, la “Unde mi-ar placea sa lucrez?”, care genereaza o anumita presiune asupra angajatorilor, obligandu-i sa fie mai creativi in politicile lor de resurse umane.
Spre exemplu, in timp ce calatoriile in strainatate reprezinta o prioritate, lucrul de acasa si orele flexibile nu sunt atat de importante. Doar 3% dintre absolventi se asteapta sa lucreze in principal de acasa si doar 18% sa lucreze in afara programului de lucru obisnuit. O alta influenta generata de situatia economica a Romaniei se manifesta in tendinta romanilor de a fi mai stabili in ceea ce priveste numarul de angajatori si dezvoltarea profesionala.
“80% dintre tinerii absolventi romani considera ca, pe parcursul carierei lor profesionale, vor schimba doar intre doi si cinci angajatori, un procentaj semnificativ mai ridicat decat in cazul majoritatii tarilor participante si mai ridicat decat media intregului esantion”, a mai adaugat Elena Tanase.
Alexandra B. a terminat anul trecut Facultatea de Teatru din Targu Mures si nu si-a gasit un loc de munca in domeniu. Ea a preferat sa se angajeze la o firma de publicitate. Insa exista si cazuri mai fericite in care absolventii de facultate sunt convinsi ca isi pot gasi un loc de munca potrivit cu pregatirea din scoala. De exemplu, Andrei P. a absolvit recent Finante – banci la ASE si considera ca poate gasi fara probleme un loc de munca stabil in orice banca din Romania.
Tinerii, cei mai fluctuanti
Pe fondul cresterii investitiilor straine din tara noastra si, implicit, a ofertelor tot mai variate, tinerii cauta tot timpul noi oportunitati, astfel ca perioada medie pe care o petrec intr-o companie, inainte sa plece in alta parte, ajunge pana la doi-trei ani.
Specialistii in resurse umane considera ca aceasta migrare de personal dintr-o companie in alta se va mentine si in urmatorii patru ani, chiar daca previziunile indica un grad mai mare de stabilizare a fortei de munca. Cei mai dispusi sa-si schimbe locul de munca la intervale scurte de timp sunt tinerii.
In momentul de fata asistam la reasezari periodice ale pietei muncii, angajatii putandu-se orienta mult mai usor spre alte meserii, multe dintre ele chiar noi. Un angajat isi petrece in companie in medie doi-trei ani, in functie de varsta, cei mai tineri fiind mai dispusi sa-si schimbe locul de munca mai des decat cei care au ajuns la maturitate.
Topul salariilor
Daca ne referim la nivelurile salariale din diverse sectoare de activitate, pentru pozitiile de top management se observa ca cele mai mari salarii sunt in Sales&Marketing, urmate de Finante, Productie, IT si Inginerie. Insa, aceasta este o imagine generala.
De fapt, salarii foarte mari pot exista in oricare dintre aceste domenii, pentru posturi-cheie in cadrul unei companii. In aceeasi ordine de idei, salariul este de multe ori completat de beneficii a caror valoare poate fi foarte ridicata. Astfel, valoarea bonusurilor poate ridica semnificativ nivelul total al veniturilor anuale.
La momentul actual, castigurile salariale din Pharma (management farmaceutic si medical) se numara printre cele mai bune din Romania. Se poate spune cu certitudine ca, in prezent, salariile in vanzari din domeniul farmaceutic se apropie de nivelul salariilor din Europa Centrala si de Est (uneori le si depasesc).
Daca un Product Manager castiga in 2006 intre 600 si 1.000 de euro pe luna, acum salariul acestuia porneste de la un minimum de 800 de euro si poate ajunge la 1.300 de euro; un Business Unit Manager poate castiga intre 1.500 si 2.000 de euro pe luna.
Desigur ca in vanzari, dar nu numai, se mai adauga castigurile salariale provenite din bonusurile de performanta, lunare, trimestriale sau anuale. La nivel de top management, salariile variaza intre 2.800 si 4.300 de euro pe luna. In ceea ce priveste beneficiile, companiile din industria farmaceutica se situeaza si aici pe un loc de frunte, aceasta insemnand ca angajatilor li se acorda de la oportunitati de cariera, pana la beneficii extra-materiale dintre cele mai diverse.
Departamentele de resurse umane din aceste companii implementeaza politici de training intern si extern, care contribuie la dezvoltarea profesionala a angajatilor si care pot include programe de tip MBA (cursuri de specializare) pentru manageri. Urmeaza beneficiile deja “comune” in randul angajatilor, de genul: tichete de masa, asigurari medicale sau de viata, abonamente la sali de gimnastica sau fitness.
Pentru angajatele-mame sau pe cale sa devina mame, se acorda sprijin financiar la nastere sau pentru plata cheltuielilor cu cresa sau gradinita. De asemenea, se acorda bonusuri specifice, legate de realizarea anumitor indici de performanta, precum primele de vacanta sau de concediu si excursiile in strainatate.
La nivel de top management, se acorda actiuni in companie sau procente din profitul acesteia.
Adevarul
Citiți principiile noastre de moderare aici!