Impozitul auto, care până acum era calculat exclusiv în funcție de capacitatea cilindrică, va ține cont și de norma de poluare – conform principiului european „poluatorul plătește”. Noua formulă vine ca urmare a angajamentelor asumate de România în fața Comisiei Europene, care a cerut o taxare diferențiată pentru a stimula înnoirea parcului auto și a reduce poluarea.
În prezent, în județul Bihor, un proprietar de autoturism cu motor între 1.400 și 1.600 de centimetri cubi plătește un impozit anual cuprins între 75 și 86 de lei. Spre exemplu, pentru un motor de 1.400 cm³, taxa este de 75 de lei, iar pentru 1.600 cm³, ajunge la 86 de lei, calculată la un tarif de 10 lei pentru fiecare 200 cm³ sau fracțiune. Acest sistem de impozitare este valabil la nivel național, dar fiecare primărie poate aplica bonificații sau majorări locale, în limitele legii.
Din 2026, însă, lucrurile ar urma să se complice. Potrivit scenariilor discutate la nivelul Ministerului Transporturilor și al Finanțelor, impozitul auto va fi modificat astfel încât să reflecte nu doar dimensiunea motorului, ci și nivelul de emisii poluante. Asta înseamnă că doi proprietari cu mașini cu aceeași capacitate cilindrică, dar norme Euro diferite, vor plăti sume diferite. Astfel, pentru o mașină Euro 6 cu motor de 1.400 cm³, impozitul ar putea crește moderat, până la aproximativ 98 de lei, ceea ce reprezintă o majorare de circa 30% față de nivelul actual. În schimb, pentru același motor dar cu o normă de poluare Euro 3 sau Euro 4, impozitul ar putea fi dublat sau chiar triplat, ajungând la valori estimate între 150 și 225 de lei anual.
Aceeași logică se aplică și în cazul motoarelor de 1.600 cm³. Dacă în 2025 un bihorean plătește 86 de lei pentru un autoturism Euro 6 cu această capacitate cilindrică, de la 1 ianuarie 2026 suma ar putea ajunge la 112 lei în scenariul moderat de majorare, la 172 de lei în cazul unei dublări sau la 258 de lei dacă se aplică o triplare a impozitului, mai ales pentru vehiculele Euro 3, considerate printre cele mai poluante.
Noua formulă de calcul va include un coeficient aplicat la impozitul de bază, care va crește progresiv în funcție de norma Euro a vehiculului. De asemenea, autoritățile iau în calcul și alte criterii, precum puterea motorului sau emisiile reale, iar pentru vehiculele electrice, care nu au capacitate cilindrică, impozitul ar putea rămâne zero sau foarte redus.
Această măsură vine într-un context în care, la nivel național, peste 4 milioane de autoturisme au o vechime de peste 15 ani. Numai norma Euro 4, care vizează în general mașinile fabricate înainte de 2006, acoperă aproape 3 milioane de vehicule, iar alte 1,2 milioane sunt înregistrate cu norma Euro 3, adică sunt și mai vechi. Doar un sfert dintre autoturismele înmatriculate în România sunt sub pragul de 15 ani vechime. Și în județul Bihor, structura parcului auto urmează această tendință, cu o proporție semnificativă de vehicule învechite, multe dintre ele provenind din importuri second-hand.
Autoritățile estimează că varianta finală a noii formule de impozitare va fi anunțată în toamna acestui an, urmând să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026.
Trimite articolul
XIntrebare de baraj: de ce e parcul invechit? Da probabil romanilor le plac masinile mai vechi.
Guvernul Bolojan și măsurile lui nu vor rezista până în toamnă așa ca măsurile astea nu vor fi aplicate ni în afară nu sunt eliminate mașinile după 2005 guvernele de acolo iau măsuri de sprijin real n cumpărare de auto vehicule noi la niște dobânzi Ft mici nimeni nu-și dorește o mașină veche dar când nu-ți permi ți nu-ți cumperi la salari de 3000 de lei nu-ți poți permite nici o rată și nici nu vei plăti 2000 de lei anual ca așa vrea satrapul Bolojan care are totul gratis de 20 de de cand e bugetar Mucusor la fel
Deci dacă plătești poți polua cât vrei..poți sa omori planeta…aaa m-am prins…deci nu e vorba de salvarea planetei ce de colectarea banilor…
Unde este logica, poluarea se produce arzand combustibil, daca un euro face 3000 de km intr-un an si un euro 6 face 120000 care polueaza mai mult?
-
Cel mai simplu să pună încă o taxă “de poluare” la combustibil…
Nu umbli cu mașina nu poluezi și nu plătesti!Astfel și ce care sunt dependenți de mașină ( lucuiesc izolați sau merg o dată pe lună la medic fac km foarte putini poate un consum de 25-50l/lună! 200-500km / lună)
Euro 6 10000km / luna consum lunar 500l platește mai mult!
Simplu și asta îi va mai liniști si pe aia care umblă cu masina fară treabă deci vor fi mai puține mașini în trafic. Astfel și cei care circulă mai “fluid” au un consum mai redus… deci mai puțină poluare.
Q.E.D. (Quod erat demonstrandum)
Bine ca bombele pe care trimite EU in Ucraina nu poluiaza 🙁
Un studiu relativ recentă arată ceva surprinzător:
” […] au aratat ca o masina ECONOMICA chiar daca este Euro 4 emite mult mai putin CO2 si alte noxe decat una Euro 6 de tipul SUV compact pentru ca o masina care consuma mai mult polueaza mai mult.”
Foarte bine, saracul trebuie obligat cu forta sa munceasca sa isi cumpere masina noua. Bravo Bolojan, pune biciul pe sarantoci
serios??? si cu diesel gate cum ramane, cune polueaza????
calculată la un tarif de 10 lei pentru fiecare 200 cm³ atunci eu de ce platesc 200ron cu un skoda octavia 2 2010 1.8tsi???