
FOTO: stirileprotv.ro | antena3.ro
Decizia vine după ce Corpul de Control al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene ar fi identificat nereguli în procedurile derulate de consiliile județene. „Am decis să sesizez Parchetul European pe subiectul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi. De asemenea, voi dispune transmiterea către Departamentul pentru Lupta Antifraudă și Consiliul Concurenței a rezultatelor verificării realizate de Corpul de Control”, a scris ministrul pe rețeaua de socializare. Potrivit acestuia, proiectul „Microbuze electrice pentru elevi” a fost conceput pentru a ajuta comunitățile locale să modernizeze transportul școlar și să ofere copiilor din mediul rural condiții sigure, moderne și nepoluante. În practică însă, implementarea a fost una haotică și lipsită de coordonare.
„În locul unui sistem integrat, cu achiziții centralizate și standarde unitare, fiecare județ a derulat proceduri separate” a precizat înaltul demnitar. În total, 40 de județe au realizat 74 de achiziții distincte, fiind sesizate diferențe uriașe de preț între microbuze similare, fără justificări tehnice. Ministrul semnalează situații în care același tip de microbuz electric, cu 16+1 locuri, a fost cumpărat la prețuri cuprinse între 99.000 și 263.000 de euro, deși nu ar fi existat modificări tehnice care să justifice diferențele între prețurile de achiziție. „Această descentralizare a generat efecte absolut reprobabile”, a afirmat ministrul, subliniind că în unele cazuri echipamentele au fost livrate cu întârziere, iar prețurile au ajuns chiar și de trei ori mai mari decât cele mai mici oferte de pe piață.
Nereguli au fost semnalate și în ceea ce privește distribuția microbuzelor.
„Există diferențe între listele localităților beneficiare de microbuze electrice conform cererii de finanțare și localitățile care au primit în final microbuze. Diferența semnificativă de preț pentru microbuze similare ridică suspiciuni de înțelegere între firme (preț de cartel)”, a precizat ministrul, atrăgând atenția că ofertele nefundamentate pot genera prejudicii bugetare. „Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene nu are rolul de procuror sau de judecător” a transmis ministrul Pîslaru.
În schimb, instituția are obligația de a sesiza organele competente și de a îmbunătăți sistemul pentru viitoarele apeluri de proiecte.
„România are nevoie de o administrație care funcționează unitar și responsabil. Banii europeni sunt bani publici, iar de folosirea lor corectă depinde modernizarea țării. Când vorbim de bani publici, nu ne permitem neglijență sau lipsă de rigoare și nu voi tolera asemenea situații”, a mai transmis ministrul în mesajul său.
Sesizările au fost deja trimise Parchetului European, Departamentului pentru Luptă Antifraudă și Consiliului Concurenței, care urmează să stabilească dacă diferențele de preț descoperite sunt rezultatul unor erori administrative sau al unor practici ilegale.
Economie de 7 milioane de lei la Bihor, susținea președintele CJ
Potrivit unui material publicat de bihon.ro în luna august, în județul Bihor achiziția, conform oficialilor, a respectat prevederile legale, ba chiar s-a realizat o economie față de bugetul estimat. Astfel, Consiliul Județean Bihor a achiziționat microbuzele electrice la prețuri mai mici decât media națională. În primăvara anului 2025, instituția condusă de Mircea Mălan a atribuit către Aveuro un contract pentru 25 de microbuze, în urma unei licitații în care au participat cinci ofertanți. Valoarea estimată a contractului era de 30,2 milioane de lei fără TVA, însă Aveuro a câștigat cu o ofertă de 22,8 milioane de lei, ceea ce a redus costul mediu pe unitate la aproximativ 180.000 de euro, cu 24% mai puțin decât estimarea inițială.
Președintele CJ Bihor, Mircea Mălan, susținea că instituția a realizat o economie de 7 milioane de lei față de bugetul alocat. Potrivit acestuia, cinci firme au depus oferte, însă trei dintre ele au fost descalificate fie din motive tehnice, fie pentru că nu au avut toate documentele necesare. În final, în competiție au rămas doar Aveuro și Inovum, iar firma din Câmpina a câștigat cu cel mai mare punctaj și cu prețul cel mai mic.
„În urma procedurii, noi am realizat o economie de 7 milioane lei”, anunța Mircea Mălan.
În Bihor, prețurile s-au situat între 140.000 și 180.000 de euro per microbuz.
Citiți principiile noastre de moderare aici!