Recent, au fost semnalate situații în care afișe false în parcări redirecționează utilizatorii către site-uri care le cer datele bancare, în timp ce mesaje pe WhatsApp promit oferte „prea bune ca să fie adevărate”.
ING România trage un semnal de alarmă către clienți privind creșterea fraudelor care implică codurile QR, tot mai frecvent utilizate în plățile digitale prin serviciul RoPay. În comunicatul oficial, banca subliniază: „Pe cât de mult ne simplifică viața codurile QR, pe atât de important e să fim atenți la ele ca să nu devenim victimele unui scam. Și să le scanăm întotdeauna prin intermediul camerei din aplicația bancară. De ce? Pentru că, în ultima perioadă, tot mai mulți scammeri au observat popularitatea lor și au început să genereze unele false, care pot pune utilizatorii (și conturile lor) în pericol”.
Serviciul RoPay permite efectuarea de plăți instant către orice comerciant sau prieten, doar cu numărul de telefon, fără a cunoaște IBAN-ul, și este disponibil în aplicația Home’Bank. Totuși, popularitatea codurilor QR a atras atenția fraudatorilor, care creează coduri false ce pot compromite datele utilizatorilor.
Un exemplu concret este frauda cu cod QR în parcări. Scenariul descris de ING arată că „cineva parchează într-o zonă publică și observă în apropiere un afiș cu un cod QR care pretinde a fi pentru plata parcării. Afișul chiar te încurajează să-l scanezi și să plătești pe loc. La prima vedere, codul pare normal, însă dacă te uiți mai de-aproape, observi că este de fapt un sticker lipit peste cel original. Ce s-ar întâmpla dacă l-ai scana? Ai fi redirecționat către un site fals care ți-ar cere datele cardului”.

Pentru a evita să devină victime ale unor astfel de fraude, utilizatorii trebuie să fie atenți la detalii precum designul afișului și URL-ul site-ului, care trebuie să corespundă aplicației oficiale. Alte exemple de fraudă implică coduri QR primite prin mesaje WhatsApp, care promit oferte sau promoții „prea bune ca să fie adevărate”.

Banca recomandă ca, în cazul în care cineva a fost victima unei fraude, să sesizeze imediat autoritățile.
„Chiar dacă pare autentic, gândește-te mereu și la contextul în care dai de el. Vine cu o ofertă bombastică? Sau l-ai primit de la un necunoscut, într-un context complet întâmplător? Rămâi vigilent și rămâi puțin pe gânduri, înainte să-l scanezi. Și folosește de fiecare dată camera din aplicația ta bancară”, mai precizează ING.
Citiți principiile noastre de moderare aici!