Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația „Spiru Haret” transmit că această formă de protest este un răspuns la prevederile Legii 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”.
Documentul, publicat în Monitorul Oficial la finalul lunii iulie, prevede creșterea normei didactice cu 2–4 ore, comasarea a sute de școli, reducerea plăților pentru ore suplimentare și majorarea obligațiilor administrative pentru directori și inspectori. Îl găsiți AICI.
Sindicatele susțin că aceste măsuri au „efecte dezastruoase” asupra calității educației și cer abrogarea lor.
Profesorii organizează zilnic proteste în fața Ministerului Educației și a prefecturilor județene, urmând ca manifestațiile să culmineze pe 8 septembrie, când este anunțat un miting de amploare în fața Guvernului și Administrației Prezidențiale.
Situația din sistemul educațional românesc a atras reacții și la nivel internațional. Comitetul sindical european pentru educație (ETUCE), organizație care reprezintă 132 de sindicate din 51 de țări, cu aproximativ 11 milioane de membri, și-a declarat solidaritatea cu profesorii români.
„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent. În urma unui pachet sever de măsuri de austeritate fiscală introdus de guvern, profesorii și elevii sunt cei mai afectați de măsurile care amenință calitatea și echitatea educației.
Educația este o piatră de temelie a democrației și justiției sociale. Facem apel la guvernul român să revoce aceste măsuri dăunătoare și să se angajeze într-un dialog sincer pentru a proteja dreptul fiecărui copil la o educație publică de calitate”, a transmis ETUCE.
„În timp ce UE se angajează într-un program ambițios în cadrul Uniunii competențelor și Agendei UE pentru cadrele didactice, care a articulat urgența consolidării sistemelor de învățământ public și a profesiei didactice din Europa, România se îndreaptă exact în direcția opusă. România trebuie să investească în viitor, iar organizațiile internaționale și UE trebuie să sprijine România în acest demers, în interesul viitorului nostru colectiv.”, a adăugat directorul ETUCE, Jelmer Evers.
Noile norme didactice conform Legii Bolojan
- Învățători și profesori de primar: normă „un post pe clasă” + 2 ore de pregătire remedială pe săptămână.
- Profesori de gimnaziu, liceu, postliceal și clase integrate de artă/sport: normă de 20 de ore/săptămână cu licență; excepție: cadrele cu grad didactic I sau profesor emerit, care fac mentorat, au normă redusă la 18 ore.
- Profesori de instruire practică și maiștri-instructori: 26 de ore/săptămână (licență) sau 22 de ore dacă au grad I și fac mentorat.
- Învățământ special: 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice; 22 de ore pentru educatori și maiștri-instructori.
- Cadre cu peste 25 de ani vechime și grad I sau cu performanță educațională dovedită pot reduce norma cu 2 ore/săptămână fără afectarea salariului.
Sindicatele europene atrag atenția că economiile obținute prin aceste măsuri reprezintă doar 0,21% din PIB, dar costul social este „incomensurabil”.
Acțiunile sindicale au început pe 30 iulie și continuă zilnic până la 8 septembrie, când este programată o mobilizare națională. În prima zi de școală, sindicatele anunță un protest de amploare în fața Guvernului și la Cotroceni, unde sunt așteptate zeci de mii de persoane.
Citiți principiile noastre de moderare aici!