Anunțul a fost făcut de ministrul Mediului, Diana Buzoianu, într-o intervenție televizată la Digi24. Decizia vine în urma unui acord în coaliția de guvernare, care vizează relansarea acestui program considerat esențial pentru înnoirea parcului auto din România și susținerea industriei auto.
Bugetul propus pentru această nouă etapă este de 200 de milioane de lei, însă oficialii de la Mediu analizează posibilitatea ca, pe termen mediu și lung, programul să nu mai fie susținut exclusiv din bugetul de stat. În acest sens, se discută mutarea finanțării către fonduri europene, prin intermediul Fondului Social pentru Climă, care ar putea asigura o finanțare multianuală, stabilă, pentru următorii patru ani.
„Avem nevoie de decizii clare, care să ofere predictibilitate industriei auto și transparență față de cetățeni. Rabla pentru persoane fizice va fi lansat. Bugetul discutat este de 200 de milioane de lei, iar discuțiile privind finanțarea din fonduri europene sunt avansate”, a precizat Buzoianu.
Relansarea programului vine într-un moment delicat pentru piața auto. După o suspendare temporară în prima parte a anului, efectele s-au simțit imediat: potrivit datelor ACAROM și DGPCI, în aprilie 2025 au fost înmatriculate sub 10.000 de autoturisme noi – o scădere abruptă față de aceeași perioadă din 2024. Green Report notează că mulți români au renunțat la planurile de achiziție, în lipsa subvențiilor oferite anterior prin Rabla.
Totuși, Buzoianu subliniază că Ministerul Mediului trebuie să prioritizeze proiectele cu impact major asupra mediului, menționând că, deși programul Rabla este important, el trebuie echilibrat cu alte inițiative, precum împăduririle masive programate pentru anii următori.
„Întotdeauna se poate face mai mult. Între a casa o mie de mașini și a împăduri zeci de mii de hectare, trebuie să alegem ce aduce cel mai mare beneficiu pentru mediu”, a explicat ministrul.
În ciuda dificultăților întâmpinate în implementare, programul Rabla a avut rezultate notabile de-a lungul timpului. Potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA), în cele două decenii de existență, prin acest mecanism au fost casate peste un milion de vehicule vechi. De asemenea, România a reușit să îndeplinească ținta asumată prin PNRR, de 250.000 de autovehicule casate, un jalon important pentru atragerea fondurilor europene.
Buzoianu a dat de înțeles că, dacă discuțiile la nivel guvernamental și european vor avea succes, Rabla ar putea deveni un program multianual, cu surse de finanțare stabile, ceea ce ar elimina incertitudinea anuală care planează asupra pieței auto.
Trimite articolul
XEu anul acesta am luat mașină electrică din banii mei și am pus panouri fotovoltaice tot din banii mei.
Am prins ceva discount de la dealer și am plătit pe când TVA era 19% pentru mașină.
Panourile le-am luat cu 9% TVA.
Acum ambele au TVA de 21% și nu există absolut nici un ajutor din partea statului.
Așa ii pasă guvernului de mediu.