Dacă proiectul inițial prevedea că acel nod rutier să fie în localitatea Marca, în schimb deputatul bihorean Adrian Merka susține că Suplacu de Barcău ar fi mult mai potrivit, demers la care s-a raliat și senatorul social democrat Aurel Mohan.
Doi parlamentari bihoreni susțin varianta Suplacu de Barcău
Deputatul bihorean Adrian Merka continuă să susțină public necesitatea ca descărcarea de pe Autostrada Transilvania (A3) să fie realizată pe teritoriul județului Bihor, pe raza comunei Suplacu de Barcău. El arată că acest punct ar servi eficient comunităților din Balc, Popești și Derna și ar contribui la dezvoltarea economică și turistică a zonei. Merka subliniază că infrastructura locală – un centru de ambulanță și o stație de pompieri OMV Petrom – poate fi un mare avantaj pentru un nod rutier, oferind siguranță și intervenție rapidă, iar faptul că exproprierile sunt aproape finalizate face ca proiectul să fie viabil într-un timp scurt.
El avertizează că varianta Marca, susținută de unii, ar fi mult mai costisitoare din cauza reliefului deluros și a lucrărilor complexe, ceea ce ar încărca inutil bugetul. Mai mult, un nod la Suplacu de Barcău ar stimula investițiile în zonă și ar crea locuri de muncă, iar Merka consideră că ar fi un semnal clar pentru investitori că regiunea este pregătită pentru dezvoltare.
„Suplacu de Barcău are nevoie urgentă de o coborâre și urcare pe autostrada Transilvania A3! În acest sens, am transmis o interpelare domnului ministru al Transporturilor și domnului director general al CNAIR, pentru a ridica în mod ferm problema cu care se confruntă zona Suplacul de Barcău. Autostrada Transilvania – A3, în special tronsonul Chiribiș–Suplacul de Barcău, este în continuă construcție. Totuși, deși am fost de nenumărate ori la minister, iar conducerea ministerului și a Guvernului au apreciat pozitiv solicitarea venită atât din partea mea, cât și a cetățenilor din zonă, proiectul se află încă în evaluare. Din păcate, am observat că se discută o variantă alternativă, mult mai dificilă și cu un cost semnificativ mai mare – cea din localitatea Marca. Nu aș avea nicio obiecție dacă din punct de vedere social, economic sau din perspectiva dezvoltării, comuna Marca ar depăși comuna Suplacul de Barcău. Însă în realitate este exact invers. Suplacul de Barcău reprezintă un nod important între comuna Balc, comuna Popești și comuna Derna, având o zonă turistică în plină dezvoltare, potențial de investiții, un centru de ambulanță și o stație de pompieri în cadrul OMV Petrom Suplacul de Barcău. De această coborâre și urcare ar beneficia inclusiv OMV Petrom Suplacu de Barcău, un contributor important la bugetul de stat”, se menționează într-o postare a deputatului Merka, pe pagina sa de socializare.
„În prezent, proiectul aflat în execuție nu prevede realizarea unor conexiuni la Marca sau Suplacu de Barcău, ci doar conexiuni rutiere la Nușfalău și Chiribiș. Proiectantul actual a confirmat că executarea bretelelor de conexiune în zona localității Suplacu de Barcău este realizabilă cu ușurință din punct de vedere tehnic, nu generează cheltuieli semnificative și se încadrează în valoarea totală a contractului de lucrări. Nu înțelegem de ce abia acum se susține realizarea conexiunii la Marca, în condiția în care toți cei care cunosc zona sunt conștienți că acolo nu există suficient spațiu pentru a fi realizată tehnic. Din punct de vedere economic, putem spune cu un pic de mândrie locală că niciun cetățean al comunei noastre nu are locul de muncă în Marca, în timp ce mulți locuitori ai comunei Marca și ai județului Sălaj au locul de muncă în comuna noastră”, ne-a declarat primarul comunei Suplacu de Barcău, Alin Popoviciu.
Senatorul Aurel Mohan, aliat politic în această inițiativă, a menționat recent că propunerea de ajustare a proiectului A3 – cu două puncte de acces la Suplacu de Barcău, unul de descărcare și altul de încărcare – urmărește tocmai „îmbunătățirea conectivității rutiere”, atragerea de investiții și generarea de oportunități economice pentru comunitățile din jurul Barcăului. Potrivit unei postări pe pagina de socializare a senatorul Mohan, discuția avută cu ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, pe tema nodului rutier la Suplacu de Barcău a fost „constructivă”.
Ministrul ar fi apreciat propunerea ca pe o „prioritate pentru infrastructura regională” și ar fi promis să accelereze procesul de implementare, astfel încât zona Suplacu de Barcău să beneficieze cât mai curând de avantajele accesului direct la autostradă. Senatorul a mai subliniat colaborarea între autoritățile locale și parlamentarii bihoreni, spunând că „lucrăm împreună, cu seriozitate și viziune, pentru ca Bihorul să rămână o zonă activă, conectată și prosperă”.
Deputatul de Sălaj Lucian Bode nu se lasă
Pe de altă parte, în replică la argumentele parlamentarilor bihoreni, deputatul liberal de Sălaj Lucian Bode, președintele Comisiei de Transport din Camera Deputaților, a declarat pentru publicația Graiul Sălajului că proiectul aprobat prevede cu siguranță punctul de acces în Marca. El afirmă că proiectul aprobat prevede descărcarea la Marca și că această opțiune este fezabilă tehnic și financiar. Totuși, Bode nu exclude complet Suplacu de Barcău, susținând posibilitatea unui nod suplimentar, dar condiționează acest lucru de existența resurselor financiare și de respectarea termenelor de finalizare a tronsonului Marca–Chiribiș.
Cum stau lucrurile pe șantier
Lucrările pe tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș (A3) în județul Bihor avansează. Construcții Erbașu execută lucrările pe o distanță de 26,35 kilometri, iar stadiul fizic la mijlocul lunii noiembrie era apreciat la aproximativ 63%. Sunt în derulare terasamente, consolidări de sol, structuri de sprijin și relocări de utilități. Contractul pentru acest segment este estimat la 884 de milioane de lei, finanțarea fiind asigurată prin Programul Transport 2021-2027.
Citiți principiile noastre de moderare aici!