Noile date reflectă situația la 30 iunie 2025, fiind o actualizare importantă în contextul în care ultimele statistici erau disponibile doar până în luna martie, conform datelor publicate pe site-ul libertatea.ro. Programul are un buget total de 65,5 miliarde de lei, bani care ar trebui investiți în dezvoltarea infrastructurii locale până în 2028. Cei mai mulți bani sunt direcționați către rețelele de apă și canalizare, precum și către modernizarea drumurilor și podurilor – o sumă estimată la 52,5 miliarde de lei.
Restul fondurilor, în valoare de 13 miliarde de lei (în creștere față de alocarea inițială de 7,5 miliarde), este rezervat pentru extinderea rețelelor de gaze naturale și racordarea unităților administrativ-teritoriale, arată cei de la libertatea.ro. În topul județelor care au primit cei mai mulți bani decontați până la sfârșitul lunii iunie se află Vâlcea, cu 747 de milioane de lei, urmat de Botoșani cu 728 de milioane, Dolj cu 649 de milioane, Suceava cu 646 de milioane, Bihor cu 616 milioane, Vaslui cu 596 de milioane și Călărași cu 590 de milioane de lei.
Comparativ cu luna martie, toate aceste județe au înregistrat creșteri semnificative ale sumelor decontate, ceea ce indică o accelerare a execuției proiectelor în anumite zone ale țării. În ceea ce privește cele mai recente decontări, Bihorul se evidențiază cu 128 de milioane de lei, urmat de Vâlcea cu 109 milioane și Suceava cu 100 de milioane. Situația este însă inegală la nivel național. Pe segmentul proiectelor de racordare la rețelele de gaze naturale, unele județe nu au înregistrat nicio decontare până în acest moment. Printre acestea se numără Bistrița-Năsăud, Ilfov, Mehedinți și Mureș, ceea ce poate sugera întârzieri sau lipsa contractelor semnate în aceste zone, menționează sursa citată.
Într-un interviu acordat recent pentru BI TV, ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a atras atenția asupra faptului că bugetul alocat pentru 2025, în valoare de 10 miliarde de lei, este insuficient. Potrivit acestuia, doar facturile restante din 2024 se ridică la 3,6 miliarde de lei, iar pentru acoperirea nevoilor financiare din acest an ar mai fi necesare încă 4,5 miliarde. În plus, proiectele continuă, ceea ce înseamnă că firmele implicate emit în continuare facturi, iar autoritățile locale solicită fonduri suplimentare pentru a le achita,
Situația proiectelor finanțate în județul Bihor
Potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului Dezvoltării privind decontările efectuate la data de 20 iunie, în județul Bihor, Programul Național de Investiții „Anghel Saligny” finanțează o serie amplă de proiecte de modernizare a infrastructurii rutiere și de extindere a rețelelor de utilități. Printre cele mai consistente investiții figurează modernizarea străzilor din comuna Sântandrei, lucrare ajunsă la etapa a cincea, cu o valoare contractată de peste 17,7 milioane de lei.
Lucrările, derulate de firmele Duma Proiect S.R.L. și Construcții Erbașu SA, au înregistrat până acum plăți de peste 12,7 milioane de lei, reprezentând un progres fizic de aproximativ 92%. În comuna Toboliu, modernizarea infrastructurii rutiere s-a făcut cu un buget de 7,9 milioane de lei, din care au fost decontați aproape 7,6 milioane. Proiectul a fost executat de Rodrag Pro Construct și Selina SRL. Tot la categoria drumuri publice, în Abram, reabilitarea drumului comunal DC125 a presupus un contract de peste 13,3 milioane de lei, cu plăți efectuate până acum de circa 12 milioane, realizate de Tisoti Exim și Mirghis & Mayer.
La Marghita, lucrările de modernizare a străzilor în localitățile aparținătoare municipiului au beneficiat de o finanțare de peste 20,4 milioane de lei, din care aproape 20 de milioane au fost deja decontate. Proiectul a fost derulat de Elcrirom Concept S.R.L. împreună cu Carier SRL. În comuna Vârciorog a fost construit un pod peste râul Valea Poienii și Valea Mineșului, investiția ridicându-se la aproape 7 milioane de lei, cu un grad de execuție de aproximativ 70%. De asemenea, modernizarea străzilor din Gepiu a atras o sumă contractuală de aproape 20 de milioane de lei, însă gradul de plată efectivă este încă redus, sub 13%. În Tarcea, reabilitarea drumului DC8 din satul Adoni are un buget de 3,4 milioane de lei, lucrările fiind realizate de Exoproiect și Dumexim.
În comuna Curățele, prima etapă a modernizării infrastructurii rutiere a presupus aproape 10,5 milioane de lei, din care s-au plătit deja 10 milioane. La Roșiori, străzile modernizate au costat 4,4 milioane de lei, în timp ce în Viișoara reabilitarea drumurilor s-a apropiat de 4,7 milioane, cu un progres fizic estimat la 70%. La Șimian, lucrările au vizat modernizarea străzilor de interes local, suma contractată depășind 3 milioane de lei, dintre care aproape 2,7 milioane au fost deja decontate.
Pe lângă proiectele de drumuri, în Bihor se derulează și extinderi ale rețelelor de apă și canalizare. În comuna Aușeu, aceste lucrări au avut o valoare totală de aproape 6,9 milioane de lei, în timp ce la Cefa proiectul similar a ajuns la aproape 9,7 milioane. Nu în ultimul rând, comuna Răbăgani derulează etapa a treia și a patra a îmbunătățirii infrastructurii rutiere, un proiect cu o valoare totală de peste 10,3 milioane de lei, realizat de Road Mond și Imperial Proconstruct.
Citiți principiile noastre de moderare aici!