Concurenții care au venit aici au pregătit caii ani de zile, sau cum ar spune Csaba Carol din Oșorhei “măcar 6 zile din 7 trebuie să ne ocupăm de cai. Ca să te prezinți cu doi cai la un concurs trebuie să investești 50-60.000 euro”.
[eadvert]
Sunt 21 de atelaje la doi cai, șase atelaje la patru cai. “Este cea de-a patra ediție a competiției internaționale de atelaje, în plus, față de anul trecut avem și Campionatul Balcanic unde participă loturile naționale din patru țări: România, Serbia, Slovenia și Grecia. La patru cai avem concurenți din Ungaria și România, la concursul de trei stele la doi cai care contează pentru calificări la Mondiale avem concurenți din România și Ungaria”, spune Ioan Gligor, primarul de Oșorhei.La trei stele concurenții primesc diplome cupe și premii în bani.E o întreagă desfășurare de forțe , iar o astfel de competișie necesită resurse serioase. 5 arbitri, 13 oficiali, trei medici veterinari, șefi de piste sunt prezenți la Oșorhei pe lângă competitori.
“Mulțumiri Federației Ecvestre Române, CL Oșorhei, Primăriei Oradea și sponsorilor fără de care nu ar fi fost posibilă competițiaȚ, a transmis primarul Ioan Gligor.
Președintele Comisiei de Atelaje din România Kelemen Melinda spune că concursul de la Oșorhei e unul dintre cele mai importante din România. “ Anul acesta va fi și Campionat Mondial așa că atelajele care participă aici la patru cai fac pregătire pentru Mondiale și bineînțeles joacă calificarea la Cupa Mondială care se ține în iarnă și acesta e un lucru foarte important. Pentru atelajele de doi cai e un concurs de trei stele care e unul dintre cele mai înalte nivele la acest sport și pe lângă aceasta e și Campionatul Balcanic la care vom putea face și proba pe echipe. Așa că e un concurs foarte complex și important. S-au prezentat 38 de echipaje, dar trebuie știut că e un sport foarte costisitor, după Formula 1 e unul dintre cele mai costisitoare fiindcă la patru cai concurentul trebuie să aibă 5-6 cai, se evoluează cu trăsuri speciale. La dresaj contează și aspectul, atelajul arată ca niște trăsuri din secolele trecute, dar la maraton trăsurile seamănă mai mult cu niște mașini de teren, au multe frâne, multe echipamente tehnice să poată să meargă în niște obstacole foarte lungi și foarte complicate într-o viteză foarte mare”, a explicat Melinda Kelemen pentru TTV Oradea.
Vineri a avut loc proba de dresaj, iar primarul de Oșorhei explică faptul că caii au 20 de feluri de mers, pe traseu sunt litere care schimbă mersul, de la pas la trap și invers. La dresaj, juriul se uită la niște mișcări impuse, caii să meargă cât mai frumos, să facă niște pași ieșiți din comun.
Sâmbătă a fost cea mai grea probă, a maratonului, compusă din două etapa: o etapă în care caii trebuie să parcurgă 5000 m în 20-22 min, nici mai repede, nici mai târziu. După această etapă, cailor li se verifică tensiunea de către medici, apoi intră în proba cu cele 7 obstacole cu porți, după fiecare obstacol caii fac un tur de 1000 m urmând a fi cronometrat timpul în care caii stau în fiecare obstacol. La maraton, juriul verifică pregătirea fizică și viteza cu care depășesc obstacolele.
Duminică a fost proba de conuri, caii au 20 de porți instalate la 1,65 m și 1,70 m, caii au barem de timp în care să termine cursa, altfel primind penalizări, pentru fiecare secundă depășită două puncte penalizare și fiecare minge doborâtă trei puncte penalizare. La conuri, o probă mixtă între dresaj și maraton, câștigă cei care au mai puține puncte de penalizare
Gergo Rakoczi, multiplu campion național al României spune că folosește cai din Sâmbăta de Jos și din Herghelia Beclean, lipițani pe care campionul a mizat în trecut și spune că va miza și în viitor, chiar dacă a mai încercat și cu cai de sport din Olanda și Germania. Antrenamentele încep când caii au trei ani, dar pentru a obține performanțe sunt necesari și patru –cinci ani de muncă. Concursul de la Oșorhei e unul de etapă pentru Campionatul Național.
Trimite articolul
XCuvântul avoluat nu este în dicționar. Iată câteva sugestii: evoluat acolat acolut afolat aluat avuat
nu-i asa grav, e doar titlul.