Redăm în continuare textul integral al documentului trimis de CJ Bihor către APDPP:
“Către:
Asociația pentru Apărarea Dreptului de Propietate Privată
Având în vedere cererea formulată în temeiul legii 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, înregistrată la Consiliul Județean Bihor cu nr. 17677 din 28 mai 2025, reiterăm răspunsurile pe care le-am oferit acelorași întrebări care ne-au fost adresate de către cei cinci reprezentanți ai Asociației în cadrul audienței din 27 mai 2025:
Întrebare 1: În august 2024, TERM S.R.L. a finalizat un studiu de fezabilitate aferent proiectului Inelul Rutier Metropolitan de Nord, fiind prezentate publicului trei variante de traseu supuse consultării publice. De ce Beneficiarul proiectului, Consiliul Judeţean Bihor, nu face uz de aceeaşi documentaţie, optând pentru una dintre cele trei variante de traseu? Răspuns: S.C. TERM S.R.L. nu a finalizat niciun Studiu de Fezabilitate aferent proiectului „Inelul rutier metropolitan de Nord”.
În realitate, Consiliul Județean Bihor a încheiat un contract de asociere cu Consiliul Local al Municipiului Oradea, Consiliul Local al Comunei Oșorhei, Consiliul Local al Comunei Paleu și A.D.I. Zona Metropolitană Oradea, în vederea realizării, în comun, a studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investiții „Inelul rutier metropolitan de Nord”.
Potrivit contractului de asociere, partenerii Consiliului Județean Bihor și-au asumat realizarea anumitor etape premergătoare elaborării Studiului de Fezabilitate (studii topografice, studii geotehnice, studii de analiză și stabilitate a terenului, studii hidrologice, studii de trafic, studii de coexistență cu rețele electrice, studii de coexistență cu rețele de gaz, studii de coexistență cu alte rețele tehnic-edilitare, studiu de mediu, etc.). Având în vedere că până în al doilea semestru al anului 2024 nu au fost întocmite studiile premergătoare, Consiliul Județean Bihor nu a emis ordinul de începere a elaborării Studiului de fezabilitate. Ulterior, la solicitarea S.C. TERM S.R.L., contractul de prestări servicii încheiat între Consiliul Județean Bihor și S.C. TERM S.R.L. a fost reziliat.
Întrebare 2: Care este valoarea cheltuielilor decontate de fiecare partener de proiect societăţii TERM S.R.L. până la data rezilierii contractului? Răspuns: Consiliul Județean Bihor nu a decontat nicio sumă de bani pentru acest obiectiv. Pentru informațiile aferente plăților efectuate de ceilalți, vă rugăm să vă adresați direct titularilor de contract.
Întrebare 3: Bugetul alocat noului studiu de fezabilitate este de 7,5 ori mai mare decât bugetul studiului de fezabilitate întocmit de TERM S.R.L. De ce există o discrepanţă atât de mare între costurile celor două studii de fezabilitate? Răspuns: Bugetul estimat – nu alocat, pentru elaborarea Studiului de fezabilitate nou propus pentru încadrarea drumului la categoria de drum de interes național, s-a determinat luând în calcul valoarea estimată a investiției de bază și ținând cont de complexitatea ridicată a investiției raportată la soluțiile tehnice adoptate, în special privind lucrările de artă complexe și luând în considerare natura terenului de fundare existentă în zonă, fiind o estimare corectă și având un procent redus din valoarea totală a investiției.
Această valoare este valoarea maximă estimată, valoarea finală rezultând în urma unei licitații cu participare internațională. Precizăm faptul că ofertele de proiectare vor fi elaborate de ofertanți prin luarea în calcul a consumurilor proprii de resurse (umane și materiale). După finalizarea licitației se va putea vorbi de o sumă ce necesită a fi alocată proiectării Studiului de fezabilitate.
Întrebare 4: Dacă până la perfectarea parteneriatului cu CNAIR nu exista sursă de finanţare pentru proiectul de infrastructură Inelul Rutier Metropolitan de Nord de ce aţi angajat judeţul în cheltuieli cu întocmirea unei documentaţii aparent caduce şi inoperante? Răspuns: Astfel cum am menționat și prin răspunsul la întrebarea nr.2, Consiliul Județean Bihor nu a decontat nicio sumă de bani pentru acest obiectiv. Ca urmare nu am „angajat judeţul în cheltuieli cu întocmirea unei documentaţii”.
Întrebare 5: În caietul de sarcini aferent licitaţiei pentru întocmirea noului studiu de fezabilitate aţi ţinut cont de opiniile exprimate de cetăţeni cu ocazia consultării publice din septembrie 2024? Răspuns: În urma consultărilor publice au fost exprimate mai multe păreri diferite în legătură cu acest proiect. La elaborarea Studiului de fezabilitate se va ține cont de sugestiile pertinente exprimate de cetățeni cu ocazia consultărilor publice, de opinia specialiștilor din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (C.N.A.I.R.), de realitățile din teren, precum și de normativele, standardele și reglementările existente.
Întrebare 6: În calitate de Beneficiar al proiectului, aţi cerut în caietul de sarcini să se analizeze doar trasee în extravilan/zone nelocuite din afara localităţilor sau preponderent în extravilan, în concordanţă cu O.G. 43/1997, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă şi voinţa exprimată a cetăţenilor afectaţi? Răspuns: Anterior elaborării Studiului de fezabilitate, se va realiza o analiză multicriterială pentru 3 (trei) variante de traseu. În baza analizelor multicriteriale avizate în cadrul C.T.E.-ului (Consiliul Tehnico-Economic) al C.N.A.I.R.-ului se va alege varianta optimă de traseu. Traseul final va fi astfel stabilit încât să se respecte toate condițiile legale și impactul să fie cât mai redus.
Întrebare 7: Primăria Municipiului Oradea a fost partener în cadrul proiectul de infrastructură Inelul Rutier Metropolitan de Nord. Prin ieşirea PMO din parteneriat urmăriţi să ocoliţi sfera de opozabilitate a Planul de Mobilitate Urbană Durabilă care statua evitarea intravilanului localităţilor? Răspuns: Nu.
Întrebare 8: Prin introducerea în proiect a CNAIR, instituţie de a cărei implicare susţineţi că depind finanţarea şi implementarea proiectului, urmăriţi iniţierea unei Hotărâri de Consiliu Judeţean pentru modificarea încadrării drumului de la DJ la DN, cu avizarea ulterioară la Ministerul Transporturilor şi aşteptarea unei Hotărâri de Guvern în acest sens? Răspuns: În momentul de față, Inelul Rutier Metropolitan de Nord nu este clasificat ca și drum județean – DJ, neexistând o documentație elaborată cu un traseu clar stabilit. Prin realizarea acestui obiectiv în parteneriat cu C.N.A.I.R., drumul va fi clasificat ca și drum național – DN.
Întrebare 9: Veţi da curs cererilor transmise de Asociaţia pentru Apărarea Dreptului de Proprietate Privată în temeiul art. 7 alin. 9 din Legea 52/2003 şi veţi organiza dezbatere publică? Răspuns: Consiliul Județean Bihor va face toate demersurile necesare pentru ca drepturile și interesele legitime ale bihorenilor să fie respectate.”
Trimite articolul
XAlte pasaje.. Nu ar fi normal sa achitați despăgubirile pentru cele terminate în ianuarie.. Sunt bune pasajele dar pe spatele unor persoane care nu Ia-ți despăgubiri.
Cum adica PRE fezabilitate, Ilie Bolojan l-a numit studiu de FEZABILITATE in presa de mai multe ori! Consiliul Judetean vrea sa spuna ca a organizat consultarea publica pe baza a nimic?! De ce au fost proiectate si date publicului 3 trasee daca ei spun ca proiectul nu a ajuns nici macar la studiu de fezabilitate? Ceea ce s-a intamplat a fost obataie de joc, mai degraba O SIMULARE A TRANSPARENTEI pe baza a nimic. Si nu inteleg de ce reies aceste informatii doar DUPA ce CJ Bihor este intrebat de ele., de ce nu exista informatia in spatiul public deja?!
Raspunsul e daca nu va place sa va mutati
Ca, cetățean a municipiului Oradea vreau să fac următoarea remarcă :dacă e drum metropolitan ar trebui să folosiți varianta cea mai inafara municipiului. Pentru că nu e în beneficiul nimănui să aglomeram spațiul urban cu transportul de tonaje grele. 2 evitam să expropriem tot mai mulți cetățeni din casele lor. Expropieri se va face dar fără prea multe case demolate. Și 3 scoateți acest drum inafara com Osorhei, care să treacă dealul viilor și să iasă undeva între Paleu și Cetariu unde să facă legătura cu drumul care se face din Paleu înspre Biharia. Aceasta ar trebuii să fie preocuparea specialiștilor.
-
Il face langa Spit Judetean doar sa muriti de ciuda, sa va demoleze
No, v-a răspuns la toată gargara anterioară făcută de Bolojan, Mălan și alții ca ei … Bihorul, comunele de pe eventualul traseu și zona metropolitană fără Oradea, nu au bani nici de studiu măcar. Se bazează în promisiuni pe Ministerul Transporturilor și CNAIR, care nu se bagă în treabă când România e aproape în faliment. Păcat că nu s-au gândit înainte la asta, atunci când s-au apucat de primii kilometri care duc de nicăieri până niciunde încă.
-
da, CJ Bihor avea 200.000 eur, CNAIR sifoneaza 1.500.000 eur bani europeni pe acelasi SF pe care l-a facut de fapt TERM….si a si fost platit , dar pe alta firma de-a aceluiasi administrator….de ce SF pentru inelul metropolitan de sud a fost mai putin de 100.000 eur? dar pentru centura Beius 54.000 eur? dar pentru Stei 27.000 eur?
Au toți boși terenuri in zona care nu prea valorau dar acuma au explodat preturile ,durumuri cu 5 mașini pe ora