Acum câteva luni vă prezentam Grădinița cu Program Prelungit Maria Briana Anastasia Oradea, care are ca program, alternativa educațională Freinet!
Este singura din Oradea/Bihor, care deocamdată implenetează această alternativă și este autorizată pentru acest lucru!
Continuând tradiția pe linia educației de calitate și a inițiativelor instituționale care au adus plus valoare în învățământul bihorean, Fundația Cultural Umanitară ”Henri Coandă” Oradea a înființat prima unitate de învățământ preșcolar din rețeaua școlilor ”Henri Coandă” (38 unități ): Grădinița cu Program Prelungit ”Maria Briana Anastasia” din Oradea, strada Călărașilor Nr. 33. De asemenea, în acest an a fost înființată Școala Gimnazială ”Henri Coandă” Oradea, marcând un alt proiect semnificativ pentru fundație.
Atât Grădinița cu Program Prelungit ”Maria Briana Anastasia” Oradea, cât și Școala Gimnazială ”Henri Coandă” Oradea sunt unități de învățământ private care au autorizare de funcționare și prezintă un element comun în oferta educațională: implementarea Alternativei educaționale Freinet.
Cele două unități de învățământ implementează curriculum-ul național și organizează clase și grupe atât în învățământul tradițional, cât și în învățământul alternativ, Alternativa educațională Freinet.
”Un copil se naște și crește precum grăuntele de grâu. Dacă mediul în care se găsește asigură principiile esențiale pentru educația sa (…) într-o atmosferă favorabilă, iluminată de o lumină puternică și de o afecțiune atentă, tânăra ființă crește și ea, cu maxima putere de care este capabilă” (Celestin Freinet).
Pluralismul educațional este asociat cu procesul de schimbare care a marcat sistemul de educație dintr-o perspectivă modernă, înalt valorizatoare a diversității filosofiilor educaționale. În țara noastră sunt agreate de minister șase alternative educaționale: Pedagogia Waldorf, Alternativa educațională Step by Step , Alternativa educațională Freinet, Pedagogia Montessori, Planul Jena, Pedagogia curativă.
La începutul secolului al XX-lea Celestin şi Elise Freinet au încercat să stabilească legături între dascăli şi au propus cooperarea internaţională. În 1927 C.Freinet organizează primul congres internaţional care reuneşte cadre didactice din Franţa , Belgia, Elveţia şi Spania.
“L’Imprimerie à l’école” devine primul buletin internaţional ce face legătura între dascălii care devin adepţi ai pedagogiei Freinet. An după an mişcarea internaţională devine tot mai importantă, realizările didactice se înmulţesc, iar producţia de materiale se îmbogăţeşte cu noi instrumente.
Tehnicile Freinet sunt apreciate şi aplicate pe plan internaţional : pe lângă Belgia, ele se răspândesc în Elveţia, Italia, în teritoriile franceze din Asia, Africa, Oceania, în ţările din America Latina, în Germania, Polonia. Această afirmare pe plan internaţional impune crearea în 1957 la Congresul de la Nantes a “Fédération Internationale des Mouvements d’Ecole Moderne” (F.I.M.E.M.).
Activitatea F.I.M.E.M. are la bază Carta Şcolii Moderne care implică în munca cu copiii refuzul îndoctrinării, angajamentul social, punerea în valoare a individului şi respectul drepturilor copilului. La ora actuală din federaţie fac parte aproximativ 40 de ţări de pe toate continentele.
Începând din 1968, din 2 în 2 ani, sunt organizate congrese internaţionale RIDEF (Rencontre Internationale des Educateurs Freinet) favorizând contacte şi schimburi între cadre didactice angajate în practica, cercetarea şi inovarea pedagogică Freinet.
UNESCO recunoaşte F.I.M.E.M. ca organizaţie nonguvernamentală.
Mişcarea românească, reprezentată prin Asociaţia Română pentru o Şcoală Modernă “Celestin Freinet” Timişoara (A.R.S.M.) a aderat la F.I.M.E.M. în 1994, în cadrul Congresului Internaţional de la Hemavan – Suedia.
Abordarea pedagogică a lui Freinet ține cont cu adevărat de nevoile și interesele intrinseci ale copiilor, întreg demersul paideutic fiind centrat pe elev. Obiectivul său principal transcede simpla instruire și are în vedere stimularea unui nivelș ridicat de motivație, pasiune pentru învățare, implicându-se astfel activ în propria formare.
Pedagogia Freinet respectă curriculum-ul național și poate fi implementată la orice nivel de școlaritate, fiind centrată pe o ”școală modernă care care pregăteşte copiii și adolescenții de azi să acționeze în lumea de mâine”.
Alternativa pedagogică Freinet este fondată pe valori universale :
- RESPONSABILITATE
- AUTONOMIE
- COOPERARE
- ÎNTRAJUTORARE
Este centrată pe copil, luând în considerare cele trei componente ale personalităţii sale:
UNICITATE, DIVERSITATE, GLOBALITATE.
Copilul doreşte să existe, să fie recunoscut, el are nevoie să vorbească despre el : EXPRIMARE.
El doreşte să fie ascultat : COMUNICARE.
În faţa tuturor temerilor pe care le încearcă, el are nevoie de alţii: COOPERARE.
El are nevoie să cunoască lumea şi să se cunoască: TATONARE EXPERIMENTALĂ.
El are nevoie de bucurie şi fericire: PLĂCERE.
Este o pedagogie deschisă spre exterior. Copilul nu trăieşte numai în şcoală , această pedagogie ţinând seama de mediul său familial, cultural şi social, permiţându-i să vorbească, să facă propuneri referitoare la aceasta.
Pedagogia Freinet este validată astăzi de cercetările în ştiinţele educaţiei. Iată numai câteva din temele de actualitate : globalitatea elevului, strategii cognitive personalizate, multitudinea situaţiilor stimulante, crearea unui mediu securizant.
Evitarea eşecului a constituit o preocupare constantă la Freinet prin suprimarea ameninţărilor, a pedepselor, a clasificărilor umilitoare printr-o educaţie care să ducă la reuşită. Pentru a ajunge la succes, elevul trebuie ajutat şi încurajat, organizând în jurul lui munca şi viaţa bazându-se pe posibilităţile sale, chiar şi cele mai modeste. În scopul generalizării succesului, Freinet a creat o pedagogie pluralistă, o pedagogie a reuşitei, care încearcă diverse formule pentru ca elevii să se dezvăluie şi să se clasifice. Astfel în orice moment, fiecare elev poate prelua conducerea plutonului.
Consecvent în ideea de a lega şcoala de societate, de viaţă , Freinet nu se declară adeptul individualismului sau a liberalismului neîngrădit afirmând : “Suntem, deci, partizanii unei discipline şcolare şi a autorităţii profesorului, fără de care nu ar putea exista nici instrucţie, nici educaţie.” Pentru Freinet “adevărata disciplină… constituie consecinţa naturală a unei bune organizări a muncii cooperative şi a climatului moral al clasei”.
LIBERTATEA, în viziunea lui Freinet, capătă sens atunci când ea înseamnă nu posibilitatea de a nu face nimic, nici de a face orice, ci posibilitatea de a opta pentru activităţi diverse.
COPILUL teoretizat de Freinet aparţine întotdeauna grupului clasă şi unei comunităţi sociale şi culturale, apartenenţe care, din punctul lui de vedere, nu sunt însă la fel de importante, cea socială având preeminenţă. Prin structura sa intimă, pedagogia Freinet apără drepturile copilului, practică cooperarea internă şi internaţională şi aspiră spre o societate a justiţiei, fraternităţii, libertăţii şi a păcii.
Pedagogia Freinet nu se mărgineşte să propună noi metode didactice educatorilor, ci promovează un proces de unitate şi de unicitate globală. Ea dovedeşte că o înnoire a raportului educaţional se întăreşte dacă se modifică atât tehnicile, instrumentele de organizare, cât şi atitudinea şi capacitatea de predare a dascălului.
Dincolo de tehnici există şi o valoare cel puţin identică, o “pedagogie Freinet” care conferă unitate tehnicilor şi constituie substratul lor ideal, ajutându-i pe dascăli să desluşească “problema principală a educaţiei care rămâne nu atât conţinutul învăţământului, cum s-ar crede astăzi, cât modul de a provoca setea de cunoaştere a copilului” (C.Freinet 1962).
O pedagogie modernă internaţională şi cooperativă
Alternativa pedagogică Freinet este validată de cercetările actuale asupra mecanismelor învăţării. Acestea demonstrează necesitatea de a lua în calcul globalitatea copilului, structurarea propriilor cunoştinţe prin corectarea propriilor erori.
UN SISTEM CU O EVOLUŢIE PERMANENTĂ
Clasa cooperativă e o instituţie cu structurile sale, regulile sale, funcţionarea sa democratică. Dar pentru cadrul didactic este un sistem complex în care toate elementele sale, persoanele, instituţiile, tehnicile, materialele, organizaţiile… sunt în interacţiune permanentă. Analiza şi înţelegerea a ceea ce se întâmplă în acest microcosmos nu e tot timpul uşoară, chiar şi pentru cei ce îl trăiesc. Din această complexitate reies două consecinţe importante pentru a putea institui un grup ca răspuns la nevoile sale, grupul elaborează instituţiile şi organizarea care îi sunt proprii, dar el, regulat, pune sub semnul întrebării, analizează şi face propuneri.
Fiecare clasă este astfel unică, originală şi în continuă mişcare.
Multiplele tehnici ale pedagogiei Freinet introduc scheme de relaţii în cadrul clasei, dar şi cu exteriorul; aceste relaţii nu mai trec totdeauna prin dascăl. Această varietate a tehnicilor de lucru crează bogăţia mediului educativ şi calitatea relaţiilor care se stabilesc.
Tehnici Freinet
Jurnalul şcolar
Textul liber
Corespondenţa şcolară
Ancheta documentară
Exprimarea plastică
Exprimarea corporală
Creaţie manuală
Exprimare dramatică
Ieşirea şcolară
Exemple:
- Jurnalul Școlar: constituie în fapt un jurnal de opinie și reprezintă un instrument important pentru autoevaluare. Copiii notează în jurnal ănformații, observații, sentimente, astfel că are un rol semnificativ în procesul de socializare, de modelare civică.
- Clasa Cooperativă: Munca cooperativă este un element important al pedagogiei Freinet și se regăsește ca o practică în învăare, elaborarea sau implementarea de proiecte. Există însă o responsabilitate partajată în realizarea de sarcini de lucru.
- Textul Liber: Este una dintre tehnicile importante prin care elevii realizează o exprimare liberă pe teme alese individual, care le trezesc interesul. Textele nu sunt scrise în vederea notării, ci sunt adresate colegilor, părinților, profesorilor într-un mediu liber, înalt suportiv.
- Corespondența Școlară: Presupune legătura cu alte școli prin transmiterea ziarelor sau textelor scrise, astfel încât să existe o deschidere a unității de învățământ spre experiențe de învățare noi.
- Ancheta Documentară: O tehnică care vizează învățarea activă, bazată pe documentare, investigație activă în diferite domenii de interes.
- Creația Artistică și Manuală: Exprimarea artistică și manuală reprezintă din perspectiva acestei alternative educaționale, mijloace de comunicare și învățare.
- Ieșirea Școlară: În vederea asigurării unei conectări cu lumea reală și realizarea învățării în contexte diferite, se realizează ieșirile școlare în mod regulat.
Top 10 argumente pro pedagogia Freinet, o abordare educațională centrată pe elev și pe experiență:
- Promovează învățarea activă și centrată pe elev: Pedagogia Freinet pune copilul în centrul procesului de învățare, încurajându-l să fie un participant activ, nu un receptor pasiv de informații. Elevii învață prin acțiune, experimentare și descoperire, nu prin memorizare mecanică. Aceasta duce la o înțelegere mai profundă și la o retenție mai bună a cunoștințelor.
- Dezvoltă autonomia și responsabilitatea: Prin tehnici precum planul de muncă individualizat, “muncile libere” (texte libere, desene libere) și gestionarea clasei (cooperativa școlară), elevii sunt încurajați să-și asume responsabilitatea pentru propria învățare și să-și gestioneze timpul și activitățile. Acest lucru construiește încredere în sine și abilități de auto-organizare.
- Încurajează cooperarea și socializarea: Cooperativa școlară este un element central al pedagogiei Freinet, unde elevii decid împreună regulile clasei, organizează proiecte și rezolvă probleme. Aceasta dezvoltă abilități esențiale de colaborare, comunicare, respect reciproc și spirit civic, pregătindu-i pentru viața în societate.
- Stimulează creativitatea și expresia liberă: Instrumente precum textul liber, desenul liber și tiparul școlar oferă elevilor canale autentice pentru a-și exprima gândurile, sentimentele și ideile. Această libertate de exprimare nu doar dezvoltă creativitatea, dar și ajută la înțelegerea și procesarea experiențelor personale.
- Conectează învățarea la realitate și la viața cotidiană: Pedagogia Freinet militează pentru o învățare ancorată în experiențele concrete ale copiilor și în mediul lor înconjurător. Excursiile de studiu, corespondența școlară și proiectele bazate pe probleme reale transformă școala într-un loc relevant, unde cunoștințele sunt aplicate și nu doar acumulate abstract.
- Dezvoltă gândirea critică și rezolvarea de probleme: Atunci când elevii sunt confruntați cu situații reale sau cu proiecte de investigație, ei sunt nevoiți să analizeze, să evalueze informații, să formuleze întrebări și să găsească soluții. Această abordare cultivă abilități esențiale de gândire critică și de rezolvare creativă a problemelor.
- Respectă ritmul individual de învățare: Planul de muncă individualizat permite fiecărui elev să progreseze în ritmul propriu, asigurându-se că primesc sprijinul necesar acolo unde au dificultăți și că pot explora mai aprofundat domeniile care îi pasionează. Acest lucru reduce frustrarea și maximizează potențialul fiecărui copil.
- Creează un mediu de învățare pozitiv și motivant: Prin eliminarea presiunii notelor, prin încurajarea exprimării personale și prin accentul pus pe colaborare, pedagogia Freinet creează o atmosferă de clasă relaxată, plină de încredere și respect. Elevii sunt motivați intrinsec să învețe, simțindu-se valorizați și ascultați.
- Integrează munca manuală și practică în procesul de învățare: Freinet a considerat munca drept un element fundamental al educației. Atelierul școlar, tiparul, activitățile de grădinărit sau diverse meșteșuguri sunt integrate în curriculum, dezvoltând abilități practice, coordonare și respect pentru munca fizică și intelectuală.
- Pregătește pentru cetățenie activă și democrație: Prin experiența directă a democrației în clasă (cooperativa școlară, consiliul clasei), elevii învață despre drepturi și responsabilități, despre cum să participe la luarea deciziilor și cum să respecte opiniile diferite. Aceasta îi pregătește să devină cetățeni activi și responsabili într-o societate democratică.
Încă vă puteți înscrie pentru anul școlar 2025/2026!
Mai multe detalii: https://www.facebook.com/people/Gr%C4%83dini%C8%9Ba-cu-Program-Prelungit-Maria-Briana-Anastasia/61558889606370/ sau https://gradinitamariabriana.ro/
Grădinița cu Program Prelungit Maria Briana Anastasia: înscrieri pentru anul școlar 2025/2026!
Advertorial CH 25514

Citiți principiile noastre de moderare aici!