„Acesta este un proiect deosebit de important pentru partea de vest a țării, însă, în prezent, nu ne aflăm în situația să putem începe lucrările imediat”, a declarat premierul.
Principala problemă invocată de acesta este supracontractarea proiectelor de investiții: România a primit peste 28 de miliarde de euro din fonduri europene PNRE, însă au fost semnate contracte în valoare de 47 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă o suprasolicitare de peste 20 de miliarde de euro.
„Aceasta face ca finanțarea tuturor lucrărilor să nu fie posibilă în actualul context de constrângere financiară”, a explicat Bolojan. În aceste condiții, premierul a precizat că s-a convenit cu Ministerul Transporturilor ca lucrările care nu sunt începute în prezent să demareze după finalul anului 2026. „Anul următor va fi unul cu constrângeri importante, iar pentru noi este esențial ca lucrările începute deja să fie finanțate. Practic, întreg bugetul României este ocupat în prezent de proiectele începute, iar unele dintre acestea trebuie să fie eșalonate după anumite criterii de prioritate”, a subliniat acesta.
În ceea ce privește Drumul Expres Oradea – Arad, ordinul de începere a lucrărilor a fost stabilit pentru primăvara anului 2027. Totuși, premierul a menționat că există o intenție din partea constructorilor de a demara lucrările mai devreme, pe cheltuiala proprie.
„Dacă se ajunge la o înțelegere între constructori și companie, putem găsi o formulă prin care lucrările să înceapă încă din acest an. Nu vom putea efectua plăți până la începutul anului viitor, însă cu cât proiectele strategice încep mai repede și se finalizează mai repede, cu atât există câștiguri financiare directe pentru Ministerul Transporturilor și, mai important, pentru cetățenii care vor beneficia de infrastructură modernă”, a concluzionat Ilie Bolojan.
Citiți principiile noastre de moderare aici!