Lucrările au fost reluate oficial în luna iulie 2025, odată cu emiterea ordinului de începere de către Compania Națională de Investiții Rutiere. Potrivit constructorului, mobilizarea în teren este una masivă, peste 120 de utilaje și echipamente fiind prezente pe șantier, Tronsonul Chiribiș – Biharia are o lungime de 28,5 kilometri și este situat integral în județul Bihor, conectând porțiuni importante ale Autostrăzii Transilvania și oferind un potențial considerabil de decongestionare a traficului rutier din zonă.
Noul contract, semnat în 2025, cu asocierea românească Precon Transilvania – Citadina 98, prevede o perioadă de șase luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția efectivă a lucrărilor, cu termen final estimat pentru începutul anului 2027. Finanțarea este asigurată din fonduri europene prin Programul Transport 2021–2027.
Potrivit datelor anunțate de Selina Grup, care include și firma Precon, printr-un mesaj pe pagina sa de socializare, pe primul tronson aflat în lucru, cuprins între kilometrii 50+600 și 59+100, lucrările de terasamente se desfășoară într-un ritm accelerat. Se execută decopertarea stratului vegetal, defrișări, taluzări, urmate de săpături masive până la cota prevăzută în proiect. Terenul de fundare este tratat cu lianți hidraulici pentru a asigura o fundație solidă, iar ulterior se aștern straturile de umplutură, pas esențial în pregătirea corpului autostrăzii.
Această etapă pregătitoare este una dintre cele mai complexe, dar și cele mai importante pentru asigurarea durabilității drumului. În paralel, se lucrează intens la cele 18 lucrări de artă prevăzute în proiect, dintre care mai multe sunt deja în faze avansate. La structura 52 se desfășoară lucrări de armare, cofrare și turnare a betonului în elevații, în timp ce la structura 51 se armează culele. Structurile 50 și 49 se află în etapa de forare a piloților, un proces esențial pentru stabilitatea podurilor și pasajelor. Aceste lucrări de artă vor asigura conectivitatea necesară peste râuri, drumuri naționale și căi ferate, fiind componente critice ale proiectului.
Pe traseul din județul Bihor al Autostrăzii Transilvania se mai lucrează la tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, unde lucrările au fost preluate de compania Erbașu în februarie 2025.
Trimite articolul
XÎl termină cam în 6 ani…țară de ratați hauristo-georgilieni…