A fost inaugurată cu fast cea mai nouă galerie de artă din Oradea, New Oradea Contemporary Art – NOCA, un spațiu administrat și conceput de Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor – Oradea Heritage. Situat într-o clădire integral vitrată, pe malul Crișului Repede, NOCA este un laborator cultural unde se întâlnesc arta modernă și contemporană, artiștii consacrați și cei în curs de afirmare, un loc deschis explorării ideilor și experimentelor curajoase. Spațiul va funcţiona nu doar ca loc de expoziție, ci și ca un cadru activ de producție artistică și întâlnire între comunitatea locală și publicul național și internațional.
La evenimentul care a avut loc joi, 16 octombrie, au participat Florin Birta, primarul Municipiului Oradea, Alexandru Chira, director executiv Oradea Heritage și curatoarele expoziției inaugurale, Suzana Vasilescu și Cristina Vasilescu.
Primarul Florin Birta a reamintit contextul în care acest proiect a prins contur. „Această clădire va fi una embelmatică pentru Oradea. Acest proiect implementat a fost votat de orădeni, este un proiect frumos, util, de succes, care poate fi un punct de reper pentru orădeni. Noi am investit foarte mult în partea de infrastructură, pe partea de transport, am atras foarte multe investiţii private, investim în partea de Universitate, dar cred că trebuie să investim la fel de mult şi în partea de cultură, să consolidăm dimensiunea culturală a municipiului nostru”, a spus Florin Birta, subliniind faptul că un oraş european are nevoie de spaţii care inspiră, aşa cum este NOCA.

Reper pentru artiştii locali
Alexandru Chira a fost inspirat de o expoziţie prezentată de curatoarele Suzana Vasilescu și Cristina Vasilescu, deschisă la MARe / Muzeul de Artă Recentă din Bucureşti, propunându-le colaborarea pentru un spaţiu expoziţional construit de la zero de către Primăria Oradea. Numele NOCA a fost ales pentru a fi uşor recognoscibil, uşor de memorat, instagramabil.
În spatele acestui proiect a stat o întreagă echipă de la Oradea Heritage, căreia i s-a alăturat Simona Giura, oraganizatorul Festivalului de Jazz de la Gărâna sau a festivalului ORA Jazz, care a colaborat cu Alexandru Chira pe mai multe proiecte culturale. De asemenea, în organizarea proiectului NOCA s-au implicat şi Gabriel Chiş Bulea, arhitect multipremiat din Oradea şi graficianul timişorean stabilit la Berlin, Ştefan Lupuţ.
„Curatoarelor le-am cerut din primul moment ca miezul fiecărei expoziţii să fie un reper care are de-a face cu artiştii locali. Inclusiv în expoziţia din acest moment avem trei artişti locali”, a spus Alexandru Chira, care a mărturisit că deja există un plan curatorial până la finalul anului 2026, scopul fiind în final dea punea Oradea pe harta destinaţiilor de artă contemporană.

Proiectul s-a lansat alături de parteneri precum MARe / Muzeul de Artă Recentă (București) și Galeria Suprainfinit (București), confirmând angajamentul de a stimula legături între artiști, instituții, galerii, universități de artă și muzee.
NOCA îşi propune anual să organizeze două-trei expoziții majore, cel puţin o expoziție dedicată studenților de la Universitatea de Arte din Oradea și din regiunea de Nord-Vest și artiștilor emergenți, dar şi discuții publice, performance-uri, ateliere participative și întâlniri cu scop educațional care să ăncurajeze colaborările interdisciplinare și transnaționale.
Centru de artă contruit de la zero
Curatoarea Suzana Vasilescu a fost în ultimii 15 ani implicată în mai multe proiecte, cum ar fi cele ale Muzeului de Artă Recentă din al cărui bord face parte, sau Bienala de Artă Art Encounters de la Timişoara.
„Este prima dată în peste 15 ani de când activez în domeniul cultural când autorităţile publice, şi mai ales autorităţile publice din provincie, construiesc de la zero un centru de artă contemporană. Aş vrea să îl numim mai degrabă centru decât o glaerie de artă, pentru că va fi mai mult decât o galerie de artă. Nuo să vedeţi aici doar expoziţii, , doar lucrări atârnate pe pereţi sau sculpturi. Vom dezvolta un program public, care să impkice studenţii din Oradea, copiii din şcoli. Potrivit unui studiu, dacă un copil până la șase ani nu intră într-o galerie de artă sau muzeu, șansele să intre când este adult sunt de 20%. Fără să punem bazele unei culturi contemporane puternice nu putem să privim spre viitor” spune Suzana Vasilescu, mărturisind că ceea ce se întâmplă acum la Oradea este impresionant pentru că, probabil în 2-3 ani Oradea va reuşi să facă parte dintr-un circuit internaţional european important în zona artei contemporane. A amintit şi faptul că arta stradală este la fel de importantă, motiv pentru care o lucrare a fost amplasată deasupra galeriei şi care face legătura dintre arhitectura art nouveau din Oradea cu arhitectura NOCA.
Curatoarea a subliniat faptul că sunt foarte mulţi artişti buni în Oradea, amintind de anii ’80 şi de Atelier 35, când Oradea era cel mai important centru cultural din ţară, dând tonul artei contemporane în România pentru foarte mult timp.

Dialog viu cu publicul
Cristina Vasilescu a vorbit despre expoziţia inaugurală, intitulată „Un sfinx, bestie şi fată; unicorn, himeră şi corp mixt”, care reunește 13 artiști emblematici ai scenei contemporane românești și europene: Apparatus 22, Vioara Bara, Ștefan Bertalan, Alex Bodea, Ana Botezatu, Michele Bressan, Rudolf Bone, Christian Jankowski, Marta Jakobovits, Ciprian Mureșan, Miron Schmückle, Ion Țuculescu, Ecaterina Vrana. Expoziția conturează imaginarul fantastic și hibrid, punând faţă în faţă ludicul cu monstruosul, irealul şi raţionalul, invitând publicul la un dialog viu.
„Am creat conexiuni foarte interesante între toate lucrările expuse. Fiind, totodată, în acest spaţiu vitrat, conexiunile dintre interior şi exterior se întâmplă incontestabil. Un aspect important a fost dialogul intergeneraţional. Sunt artişti tineri, din noua generaţie, cu care avem acest dialog viu, şi artişti care nu mai sunt printre noi, dar a căror operă este incontestabil de prezentat. Şi îl avm pe Ion Ţuculescu, care este prezent cu trei lucrări importante, istorice, care fac parte din colecţia Muzeului de Artă Recentă, doupă dintre ele fiind prezente şi în Bienala de Artă de la Veneţia din 1966, la patru ani de la moartea artistului”, a punctat Cristina Vasilescu.

Pe 17 octombrie, NOCA își deschide porțile pentru public în spaţiul din Str. Independenței nr. 20, în această zi intrarea fiind liberă. Programul de vizitare este de marţi până duminică, între orele 10:00 – 22:00. Vor avea loc şi trei tururi ghidate, de la orele 11:00, 17:00 şi 20:00, la care intrarea este gratuită pe bază de programare prin formularul care se găseşte pe pagina de Facebook a evenimentului.
Începând din 19 octombrie, intrarea se va face în baza biletului de intrare individual, care va fi de 15 lei (tva inclus), iar biletul de intrare grupuri de minim 10 persoane va fi de 10 lei (tva inclus). Expoziţia „Un sfinx, bestie şi fată; unicorn, himeră şi corp mixt” va putea fi vizitată până în februarie 2026.
Trimite articolul
XFrumos. M-am uitat la toate pozele si mi-a placut ce vad. Stimatele Doamne Suzana si Cristina Vasilescu – doar din imagini mi se par a fi pe postul care trebuie. Dece spun asta ? N-am putut sa nu observ pantofii Doamnei Cristina. Pe de alta parte, domnul birta … vizibil plictisit si “intrerupt” de la business-urile dansului … sta si el pe telefon (probabil pe watsapp cu stapanul lui). Nu trebuia invitat. N-are ce cauta in acel spatiu. Cat despre Domnul Chira – pana acum in promovarea turismului a facut treaba … ca sa nu incep sa zic ca “e pus politic” … sa vedem in urmatorii ani cum merge si cu Protectia Monumentelor. Nu ma pronunt.
Stimate Doamne, imi doresc ca munca Dumneavoastra sa continue sa faca legatura dintre istorie și prezent și sa aduca voci noi și importante publicului.
Abia astept prima grindina mai serioasa, vara. Din aia, ca NUCA.