BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Oradea a început emiterea cărților de identitate electronice. Cum funcționează sistemul

Oradea a început emiterea cărților de identitate electronice. Cum funcționează sistemul

De Maria Oprea și Ramona Pașcu
la 8 May 2025 11:19 Reactualizat la: 8 May 2025 11:42

Oradea a început emiterea cărților de identitate electronice. Cum funcționează sistemul

Carte de identitate electronică; Foto: Ramona Pașcu
8 May 2025 11:19 Reactualizat la: 8 May 2025 11:42
Înscrierile au început joi, 8 mai, la ora 08:00, iar primele două zile de programări s-au ocupat în doar câteva minute.
Scris de Maria Oprea și Ramona Pașcu - Înscrierile au început joi, 8 mai, la ora 08:00, iar primele două zile de programări s-au ocupat în doar câteva minute.

Trimite articolul

X

La Oradea, patru ghișee sunt disponibile pentru depunerea cererilor. Programările se fac între orele 10:00–16:00 de luni până joi, iar vinerea între 09:00–15:00.

Digitalizarea sistemului de evidență a populației a dus la înregistrarea a peste 1,8 milioane de dosare digitale începând cu aprilie 2024, ce includ nașteri, căsătorii și decese. De asemenea, arhiva electronică a fost completată cu 77 de milioane de acte istorice, datând din ianuarie 1921. Acest proces a evidențiat numeroase erori de transcriere, pe care autoritățile le corectează.

„Am descoperit frecvent greșeli de tipar: litere schimbate, omise sau adăugate. De exemplu, litera ‘e’ înlocuită cu ‘f’, sau ‘k’ cu ‘c’. În evidența persoanelor, avem nevoie de acuratețe maximă, altfel riscăm identificări greșite”, a explicat chestorul Cătălin-Aurel Giulescu, directorul Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor din Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

Chestorul Cătălin-Aurel Giulescu; Foto: Ramona Pașcu

Validare automată a vârstei

Unul dintre elemente ale noii cărți electronice de identitate este funcția de validare a vârstei. Aceasta permite, prin cititoare speciale, confirmarea faptului că utilizatorul are sau nu peste 18 ani, fără a divulga alte date personale. Sistemul este menit să limiteze accesul minorilor la produse precum tutunul și alcoolul.

În viitor, această funcție va fi integrată în platformele online ale instituțiilor publice, oferind o alternativă sigură la actualele metode de validare – bazate doar pe declarații. De asemenea, autoritățile lucrează la interconectarea acestui sistem cu platformele bancare pentru a combate frauda și a crește precizia în procesul de identificare a clienților.

Valabilitatea și accesul la servicii publice

Noua carte de identitate electronică va permite accesul la servicii publice de la distanță. Sunt în curs de dezvoltare interfețe pentru emiterea cazierului judiciar sau pentru înmatricularea vehiculelor, fără prezență fizică la ghișeu. Primăria Oradea lucrează deja la proiecte de digitalizare a relației cu contribuabilii, iar Ministerul Muncii și alte instituții centrale pregătesc extinderea interoperabilității digitale.

Întrebat de Bihon.ro despre valabilitatea noii cărți electronice de identitate, chestorul Cătălin-Aurel Giulescu a precizat: „Termenul de valabilitate este, în standard, de 5 ani pentru minori, pentru grupa de vârstă 14 și 18 ani, și de 10 ani pentru majori. Deci, peste 18 ani, termenul de valabilitate este de 10 ani, până la vârsta de 70 de ani, când termenul de valabilitate devine nelimitat. Trebuie să luăm în calcul că durata de viață a suportului de stocare este garantată de furnizori pentru până la 10 ani, deci este foarte posibil ca și titularii, după 70 de ani, în măsura în care vor continua să acceseze servicii electronice, să aibă uneori necesitatea unei preschimbări”.

Cartea electronică este gratuită și se poate schimba gratuit o dată la 5 ani. În cazul pierderii sau deteriorării înainte de acest termen, costul de reemitere este de 67 de lei, a precizat directorul Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor pentru Bihon.ro.

Noile cărți de identitate electronice 08.05.2025; Foto: Ramona Pașcu

Cum funcționează noul sistem

În prezent, cererea pentru un act electronic de identitate se generează automat, iar cetățeanul trebuie doar să-și verifice datele. Se solicită și o adresă de e-mail și un număr de telefon mobil. După înregistrarea cererii, sistemul trimite automat o confirmare pe e-mail.

După finalizarea producției, cetățeanul este notificat că actul a fost emis. Cărțile de identitate electronice sunt produse la București și transportate în județe. La sosire, ele sunt verificate pentru a corespunde cu datele din Registrul Național de Evidență a Persoanelor.

După activarea cardului, cetățeanul primește un ultim mesaj. În practică, noile acte devin accesibile la ghișeele din orașe în cel mult 48 de ore. Deși termenul oficial pentru eliberarea primului lot la Oradea este 19 mai, autoritățile speră să-l scurteze, dat fiind că la Cluj și București procesul a fost deja optimizat, unele cărți fiind produse în doar 72 de ore.

Suport digital asemănător cu cel din cartelele SIM

Cartea de identitate electronică va integra un suport digital asemănător cu cel din cartelele SIM, dar cu o funcționare diferită: aceasta nu este conectată permanent la o sursă de energie, ci se activează doar în momentul autentificării. Astfel, este asigurată o protecție suplimentară a datelor, iar certificatul digital integrat va putea fi verificat ca valid fără a dezvălui identitatea persoanei.

„Datele personale precum numele, prenumele sau data nașterii vor fi tipărite, dar în cip vor fi stocate și alte informații esențiale – de exemplu, prenumele părinților și locul nașterii, informații solicitate frecvent în diverse contexte administrative,” a precizat chestorul Giulescu.

https://www.bihon.ro/wp-content/uploads/2025/05/6692725WhatsAppVideo20250508at104731.mp4

Noua carte nu va mai avea spațiu pentru toate aceste detalii în format tipărit, dar suportul digital va compensa acest lucru și va permite inclusiv actualizarea automată a unor date, precum locul nașterii, pe baza registrului de stare civilă digitalizat.

Avantajele noii cărți de identitate

Despre avantajele noii cărți, oficialul a precizat că unul dintre acestea este posibilitatea de a accesa servicii publice și private fără deplasare la ghișee. Certificatul digital va permite autentificarea rapidă și sigură pentru o gamă largă de servicii online, inclusiv cele oferite de furnizori privați, însă aceștia vor vedea doar dacă certificatul este valid, nu și identitatea utilizatorului.

Întrebat de Bihon.ro cum îi va convinge pe cei care nu doresc „buletine cu cip“, oficialul MAI a spus: „Eu sunt convins că o mare parte din cei care sunt nehotărâți, care sunt nelămuriți astăzi, se vor lămuri și vor accesa cartea electronică de identitate. În ceea ce privește partea cetățenilor care nu-și doresc o carte electronică de identitate, eu le-aș recomanda să fie mai atenți, în special când mă critică utilizând interfața expusă de Facebook, interfața expusă de Instagram. Înțelegeți de TikTok — tocmai ați văzut la știri: Autoritatea irlandeză de protecția datelor a sancționat TikTok cu amendă de câteva sute de milioane de euro pentru un transfer de date cu caracter personal într-un spațiu în care nu erau și nu au fost respectate regulile.

Trebuie să înțelegem că interacțiunea cărții electronice de identitate se realizează doar în raport cu administrația publică și, ce e foarte important, în raport cu celelalte entități. Titularul are un control atent asupra datelor care vor fi citite. Spre exemplu, astăzi nu mai emitem, nu mai tipărim domiciliul pe cartea electronică de identitate”.

Totodată, se pregătește lansarea unui serviciu electronic de schimbare a domiciliului de la distanță, care va necesita doar un extras de carte funciară pentru a fi validat. Acest serviciu va elimina complet nevoia de deplasare la ghișeu și va deveni funcțional până cel târziu la sfârșitul anului viitor.

Trimite articolul

X
Taguri:
cărți de identitate electronice ,
cum functioneaza ,
primaria oradea
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    powered by Surfing Waves

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Tâlharii care au intrat peste un pensionar din Oradea, condamnați la câte 3 ani de închisoare
    Cei trei bărbați care au intrat în apartamentul unui orădean de 71 de ani, l-au amenințat și i-au furat banii și țigările, au fost condamnați de Judecătoria Oradea la câte 3 ani de închisoare.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    GALERIE FOTO
    Remember: Teodor Cornea, primar, ctitor de şcoală şi biserică în satul Meziad
    A fost delegat ales al cercului electoral Beiuş-Vaşcău la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    „Sunt nevinovat!”. Condamnat la 23 de ani pentru o crimă, un bihorean a cerut pentru a șaptea oară revizuirea
    Condamnat în 2019 la o pedeapsă de 23 de ani de închisoare pentru uciderea unui om al străzii, sub un pod din Oradea, un bihorean insistă să își dovedească nevinovăția, chiar și după ani buni petrecuți după gratii.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Hoțul care s-a ascuns într-un WC din fundul curții, condamnat la aproape 5 ani de închisoare
    Claudiu Nistor Iuhas, un bărbat de 22 de ani, din Tășad, a fost judecat după ce a furat o mașină, a condus-o fără să aibă permis și a avariat-o, abandonând-o apoi într-un șanț.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Pensiile de serviciu în România: aproape 12.000 de beneficiari și pensii medii de zeci de mii de lei
    Pensiile de serviciu au ajuns la aproape 12.000 de beneficiari în luna octombrie 2025, majoritatea fiind magistrați.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Agricultorii din zonele necooperativizate ar putea intra în sistemul de pensii publice
    Un proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor vizează modificarea sistemului public de pensii, astfel încât și agricultorii din zonele necooperativizate, care au cotizat înainte de 1990, să poată beneficia de pensie.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.