Proiectul strategic de infrastructură care va lega municipiile Oradea și Arad printr-un drum expres intră oficial în faza de execuție. Contractul pentru tronsonul Oradea–Salonta, parte din Drumul Expres Oradea–Arad, a fost semnat în prezența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, eveniment la care au participat inclusiv reprezentanți ai administrației locale din Bihor.
Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a anunțat, printr-o postare pe pagina sa de Facebook, semnarea contractului pentru execuția Lotului 1, în lungime de 33,7 kilometri, plus un drum de legătură de 5,3 kilometri cu DN79 (Salonta).
La rândul său, primarul municipiului Oradea, Florin Birta, a transmis un mesaj optimist în contextul acestui moment semnificativ pentru oraș și regiune: „Astăzi, împreună cu președintele Consiliului Județean Bihor, Mircea Mălan, am fost la Ministerul Transporturilor, unde, în prezența ministrului Sorin Grindeanu, am asistat la semnarea contractului pentru tronsonul Oradea – Salonta din Drumul Expres Oradea – Arad. Este un pas important pentru conectarea rapidă și sigură a orașului nostru cu Aradul și, mai departe, cu rețeaua europeană de transport – un proiect strategic pentru dezvoltarea Oradiei și a întregii regiuni. Facem drumuri, realizăm conexiuni – iar duminică, prin vot, sperăm să reconfirmăm cea mai importantă conexiune a noastră: cea cu lumea civilizată.
Contractul de execuție a fost încheiat cu asocierea formată din PRECON TRANSILVANIA SRL (România) și AUTOMAGISTRAL PIVDEN SRL (Ucraina), având o valoare de 2,32 miliarde de lei (fără TVA), finanțată prin Programul Transport 2021–2027. Lucrările vor fi derulate în regim FIDIC roșu, ceea ce înseamnă că proiectarea este deja finalizată, iar termenul de execuție este de 24 de luni.

Obiective de infrastructură de mare complexitate
Pe traseul primului lot vor fi realizate multiple obiective de infrastructură care vor crește siguranța și confortul rutier:
-
un pasaj de 727 de metri peste calea ferată și drumul comunal DC77,
-
două parcări moderne, fiecare dotată cu stații de încărcare pentru vehicule electrice,
-
patru noduri rutiere, care vor asigura conexiunile esențiale cu:
-
Centura Oradea – Autostrada A3,
-
drumul comunal DC77,
-
DN79 în zona localității Gepiu,
-
DJ795 în zona Salonta,
-
-
un drum de legătură cu DN79 în dreptul Salonta, cu o lungime de 5,3 km.
Proiect strategic european: Coridorul Via Carpathia
Drumul Expres Oradea–Arad, cu o lungime totală de 120,47 km, face parte din coridorul european Via Carpathia, ce va lega Marea Baltică de Marea Neagră și Marea Mediterană. Tronsonul Oradea–Salonta are o importanță deosebită nu doar pentru fluidizarea traficului regional, ci și pentru atragerea investițiilor și accelerarea dezvoltării economice în județul Bihor. Acesta este împărțit în trei loturi:
-
Lotul 1: 33,7 km + 5,3 km drum de legătură Salonta–DN79,
-
Lotul 2: 39,7 km + 10 km drum de legătură până la granița cu Ungaria,
-
Lotul 3: 47,07 km + 2,9 km drum de legătură cu zona industrială Arad Vest.
Lansarea acestui proiect este privită ca un moment de referință pentru infrastructura românească, într-un context regional în care conectivitatea și mobilitatea devin priorități strategice. Autoritățile promit monitorizarea atentă a execuției și speră ca drumul expres Arad–Oradea să devină un model de bună practică pentru viitoarele proiecte de infrastructură rutieră din România.
Această investiție este susținută prin fonduri europene nerambursabile, fiind inclusă în Programul Transport 2021–2027 și promite să schimbe în mod semnificativ mobilitatea și accesibilitatea zonei. Administrația locală și județeană marchează astfel încă un pas în modernizarea infrastructurii și în apropierea Oradiei de standardele europene de conectivitate.
Trimite articolul
XCe inseamna sa ai un ales cu capul pe umeri in parlament.
Domnul Bolojan a deblocat acest drum plus cele 2 tronsoane de autostrada spre Cluj.
Nu incerc sa il laud, dar omul acesta tace si face.
-
De-a lungul timpului i s-a aprobat multe pe baza de promovare la centru, e mai mult decat evident. Multe proiecte nici macar nu i-au apartinut, totusi s-a pozat cu ele, acesta e unul, centura e altul. Asta e un proiect foarte costisitor ce la un moment dat va necesita un upgrade la autostrada, in conditiile in care traficul rutier va creste constant, neexistind alternative viabile.
-
Scrii prostii! Stii când a fost incepută autostrada Transilvania? In 2005. In ce an suntem? De câți ani conduce PNLul in zona? De 20 de ani. Câti km sunt in Bihor? 5 km? Stii ce loc are Jud. Bihor si Oradea in turismul național? Nu e in top 8 orase si județe. Ne tot cântă peneleul cu oraș turistic. Baliverne! Autostrada nu veti avea in Bihor nici in 5 ani!
-
Tace si face, clar. Datorii.
De platit platim noi si tacem. -
Să îl lauzi când creste nivelul de trai…
Fantasic,face drumuri…Până la urmă asta e treaba lui,nu e ceva de lăudat..Vai și amar,un mare fâs face.Îti face un drum,firmele protejate iau banii și ție îți ia din buzunar prin taxe și impozite.
Mergi prin Serbia sau Macedonia să vezi drumuri,nu caricaturi…
Enorm de scump cca. 12 milioane euro/km in zona de șes dublu sau triplu faravdw țările din Europa de Est Ungaria sau Croația,.
Cazul ar fi suntem in 2025 și tot evul mediu in România.
Stati relaxati, dupa ce trece campania electorala nu se va mai zice nimica de ea 🙁