Examenul național de Bacalaureat
„La prima sesiune a examenului național de Bacalaureat din acest an școlar s-au înscris puțini candidați, raportat la seriile anterioare. Vorbim de 2.860 de absolvenți ai claselor a XII-a. Dintre aceștia, 2.479 sunt absolvenți din seria curentă (din 2.888 de elevi, promovați fiind 2.780 dintre aceștia) și 381 de candidați din promoțiile anterioare”, a declarat Alin Ștefănuț
2.798 de elevi din Bihor au participat la prima sesiune a examenului. 62 de elevi au absentat, iar unul a fost eliminat.
Raportat la numărul total de elevi din clasele a XII-a din Bihor, 409 nu au susținut examenul maturității.
Rata de promovare
Rata de promovare, după prima sesiune de Bacalaureat, la nivelul județului Bihor este de 78.88%, în condițiile în care rata de promovare la nivel național este de 76.5%.
Situația în ultimii cinci ani școlari:
- 2020-2021 – 72.76%;
- 2021-2022 – 78.86%;
- 2022-2023 – 78.70%;
- 2023-2024 – 79.97%;
- 2024-2025 – 78.88%.
„Raportat la promoția curentă, Bihorul stă foarte bine. Elevii s-au descurcat foarte bine. Rata de promovare este 84.55%, iar la nivel național este 81.9%”, a afirmat inspectorul școlar general.
Pentru absolvenții din promoțiile anterioare, s-a înregistrat o rată de promovare de 37.57%.
În cadrul acestei analize au fost luați în calcul și elevii ce aparțin etniei maghiare care au susținut Bacalaureatul. În Bihor au fost 476, dintre aceștia:
- 371 – din promoția curentă;
- 105 – din promoții anterioare.
Rata de promovare este 67.1%, mai mare decât cea de anul trecut, când a fost 63.96%.
„Cred că a contat mult subiectul diferit pe care l-au avut la Limba și literatura română elevii de la secția maghiară și programa diferită pe care au avut-o acești elevi”.
În anul școlar 2024-2025, elevii de la secția maghiară au avut examenul național de Bacalaureat organizat după o programă diferită și după un subiect diferit.
Rezultatele la simulare au fost mai slabe decât cele de la examen

Ea – Limba și literatura română, Eb – Limba și literatura maternă, Ec – Proba obligatorie a profilului, Ed – Proba la alegere a profilului și specializării
„În anul școlar următor ne dorim să organizăm și o simulare la nivelul județului Bihor, prin decembrie, ca să putem să evaluăm mai repede starea de fapt și nivelul de pregătire al elevilor de clasa a XII-a. Simulările sunt binevenite pentru că, practic, reprezintă un semnal de alarmă atât pentru elevi, cât și pentru părinți și profesori”, a mai afirmat Alin Ștefănuț.
Studiu de caz
Inspectorul școlar general a selectat patru unități de învățământ, patru situații pe care le-a numit studii de caz.
Unul dintre aceste studii de caz este Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd, unde 92 de absolvenți au participat la examen. Rata de promovare este de 70.65%.
„Am mers țintit pe clasa de filologie. Sunt trei elevi pe care i-am identificat aici, cei de pe pozițiile 65, 69 și 70. Pe poziția 65, elevul termină filologie, la evaluarea competențelor de comunicare lingvistică, limba română, primește calificativul utilizator experimentat, dacă l-am transforma în notă, ar însemna 9-10. La scris, la Limba și literatura română, primește 5.30. Subiectul de la proba orală vizează înțelegerea unui text la prima vedere. Pentru nota șase la scris, elevii trebuie să demonstreze aceleași competențe, doar că, într-adevăr, trebuie să le demonstreze în scris”.
Elevul a promovat examenul, cu media 6.06.
„Aceste rezultate ale examenelor naționale vor fi analizate împreună cu directorii unităților de învățământ, să vedem unde sunt punctele vulnerabile în ceea ce privește rezultatele pe care le obțin elevii la aceste examene”.
Ce rezultate au avut elevii la Evaluarea Națională
„La filologie, elevii au patru ore de Limba și literatura română pe săptămână, iar dacă aleg un opțional de Limba și literatura română au cinci ore pe săptămână. Candidatul de pe poziția 65, la Bacalaureat, la proba scrisă la Limba și literatura română, primește nota 5.30. La Evaluarea Națională, în 2021, a primit nota 5.65”, evidențiază Alin Stefănuț.
Situația este aceeași în cazul elevilor de pe pozițiile 69 și 70. Față de momentul în care au intrat la liceu se constată un regres.
Ultima medie cu care s-a intrat în acest an școlar la filologie, la Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd, este 4.65.
Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a
Rata de participare în rândul absolvenților învățământului gimnazial este de 89.13% (4.784 înscriși din 5.367). La nivel național este de 95.6.
În anul școlar 2023-2024, rata de participare a fost de 89%.
„Din punctul de vedere al participării absolvenților de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională, suntem pe locul V într-un top care nu ne face cinste, topul elevilor care termină clasa a VIII-a și nu participă la examen. Situația nu este din acest an, nu este de anul trecut, este o situație care se perpetuează în timp, pe care încercăm să o remediem, dar pașii sunt mici. Acel 0.13%, față de anul trecut, este un progres, dar unul mic”, a mai declarat Alin Ștefănuț.
Rata de promovare a elevilor din județul Bihor la examenul de Evaluare Națională este de 80,14%, în condițiile în care media la nivel național este de 83,2%.
În mediul rural, s-a înregistrat o rată de promovare de 63.47%. În anul școlar 2023-2024, rata de promovare a fost 50,9%.

În mediul urban, s-a înregistrat o rată de promovare de 89.39%. În anul școlar 2023-2024, aceasta a fost de 83.51%.

Mediile de absolvire
„Atât în mediul rural, cât și în mediul urban, mediile de absolvire sunt mari, din punctul meu de vedere. Imaginea aceasta de la Evaluarea Națională pentru mediul rural nu se mai regăsește și când vorbim de mediile de absolvire la clasa a VIII-a din mediul rural. Cred că este vorba despre o anumită indulgență în ceea ce privește evaluarea la clasă”, a spus inspectorul școlar general.

Motive absenteism
Motivele pentru care elevii nu au participat la Evaluarea Națională:
- 307 s-au înscris la învățământul profesional;
- 65 sunt elevi cu CES;
- 60 sunt repetenți;
- 65 nu continuă studiile;
- nouă pleacă în străinătate;
- 96 au alte motive.
„Sunt curios ce înseamnă acest «nu continuă studiile», în condițiile în care învățământul este obligatoriu până la liceu. Este, la finalul clasei a VIII-a, începutul clasei a IX-a, o populație școlară care dispare din evidențele noastre. Sunt în jur de 100-200 de absolvenți pe care nu îi regăsim”.
Rezultatele la simulare au fost mai slabe decât cele de la Evaluarea Națională


Situația pe unități de învățământ
Trimite articolul
XEste prima dată după revoluție când un inspector prezintă starea reală a învățământului bihorean. Așa perpendicular pe situație.. Sper să meargă mai departe cu luarea la răspundere a directorilor de școli unde a fost dezastru. Felicitări domnule Alin.