BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Raport AIAS în cazul planorului prăbușit la Ineu, în 2023: o reparație necorespunzătoare a dus la ruperea unei aripi

Raport AIAS în cazul planorului prăbușit la Ineu, în 2023: o reparație necorespunzătoare a dus la ruperea unei aripi

De Adrian Laboș
la 18 June 2024 14:53

Raport AIAS în cazul planorului prăbușit la Ineu, în 2023: o reparație necorespunzătoare a dus la ruperea unei aripi

18 June 2024 14:53
Specialiștii Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) au formulat concluzii în urma investigației care a vizat prăbușirea, în iunie 2023, a unui planor pe aerodromul din Ineu, accident în urma căruia pilotul, Marius Onița, de 40 de ani, a murit.
Scris de Adrian Laboș - Specialiștii Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) au formulat concluzii în urma investigației care a vizat prăbușirea, în iunie 2023, a unui planor pe aerodromul din Ineu, accident în urma căruia pilotul, Marius Onița, de 40 de ani, a murit.

Trimite articolul

X

Potrivit raportului AIAS, consultat de Jurnal bihorean și Bihon, aeronava a evoluat în limitele prevăzute de manualul de zbor. Însă, în momentul în care a încercat să aterizeze, aripa din dreapta s-a desprins de fuzelaj și planorul s-a izbit de pământ. Specialiștii în siguranța aviației civile au explicat că ruperea aripii a fost favorizată de o reparație anterioară necorespunzătoare și de reducerea rezistenței tălpilor lonjeronului (piesa care reprezintă grinda de rezistență a aripii – n.red.), cauzată de „îmbătrânirea firelor de carbon”.

Ultimul zbor

Planorul pilotat de Marius Onița, un orădean de 40 de ani, a decolat de pe terenul de zbor din Ineu pe 4 iunie 2023, puțin după ora 17:30, fiind tractat o altă aeronavă. După un zbor de mai bine de o oră, pe o vreme frumoasă, fără vânt sau nori, la ora 19:02 pilotul a anunțat că intră în procedura de aterizare.

„În timpul acestor evoluții, planul din dreapta al aripii s-a desprins de fuzelaj, iar planorul a intrat într-o evoluție necontrolată. După aproximativ 2 secunde, a luat contact cu solul, inițial cu planul stânga, apoi cu zona cabinei, care a fost distrusă complet, iar fuzelajul a fost aruncat spre înainte, cu rotire, aproximativ 20 de metri față de locul de impact”, se arată în raportul Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile.

În urma impactului, pilotul, care avea aproximativ 300 de ore de zbor și deținea un canal de YouTube unde posta imagini din timpul zborurilor, a murit pe loc.

AIAS: lipirea deficitară a favorizat desprinderea aripii

Specialiștii AIAS au stabilit că planorul de tip Discus b, era înmatriculat în Germania, avea peste 3600 de ore de zbor și mai bine de 1400 de aterizări. A fost construit în 1985 și a fost implicat de-a lungul timpului în alte două incidente: prima dată în 2003, când s-a prăbușit după ce s-a ciocnit cu un cablu de telecabină, și a doua oară în 2020, când a fost distrus într-un accident cercetat de autoritățile franceze.

[eadvert]

După o verificare din ianuarie 2023, nu au fost menționate probleme în jurnalul de întreținere al planorului, iar o lună mai târziu era emis certificatul de evaluare a navigabilității. AIAS menționa că, în perioada 15 aprilie – 4 iunie 2023, aeronava a efectuat 13 zboruri fără nicio problemă tehnică.

Raportul Autorității pentru Siguranța Aviației Civile dezvăluie că aripa dreaptă, cea care s-a desprins în timpul zborului fatal, a fost montată pe planor în decursul anului 2022. Însă „nici operațiunea de instalare și nici data efectuării acesteia nu apar menționate în documentele de evidență a activității de întreținere ale planorului”, se arată în documentul citat.

O expertiză AIAS a arătat că aripa din dreapta a suferit cel puțin o reparație în partea în care se îmbină cu fuzelajul.

„În această zonă, țesătura din fibră de sticlă a fost impregnată cu rășină epoxidică, care a fost depusă într-un strat neuniform, ceea ce a făcut ca lipirea să fie deficitară. Lipirea deficitară a fost cauzată fie de lipsa aplicării presiunii în timpul efectuării reparației, fie de aplicarea unei presiuni neuniforme, ceea ce a generat apariția a numeroase goluri și bule de aer în timpul procesului de întărire a adezivului. Cel mai probabil, această lipire deficitară a favorizat desprinderea extradosului planului dreapta (a aripii din dreapta – n.red.)”, se arată în raport.

În plus, analiza a evidențiat că îmbătrânirea firelor de carbon a afectat structura tălpilor lonjeronului aripii din dreapta.

Concluzii

Desprinderea aripii din dreapta a planorului a intervenit, explică specialiștii AIAS, în timpul manevrelor dinaintea aterizării: „După efectuarea manevrei de trecere de la zborul în coborâre la zborul în urcare (resursa pozitivă), într-un interval de timp de 2-3 secunde, planorul a atins înălțimea de 90-100 de metri, iar pilotul a oprit urcarea planorului prin împingerea manșei, creând astfel o resursă negativă, moment în care cel mai probabil planul dreapta s-a rupt, planorul intrând într-o evoluție necontrolată.”

În urma investigației, Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a concluzionat că ruperea aripii planorului a fost favorizată de „adeziunea deficitară la îmbinarea nervurii de capăt cu învelișul planului (reparație necorespunzătoare) și de micșorarea rezistenței tălpilor lonjeronului din cauza separării în timp a firelor de carbon (îmbătrânirea firelor de carbon)”.

Trimite articolul

X
Taguri:
aias ,
ineu ,
planorul prăbușit
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    powered by Surfing Waves

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Tâlharii care au intrat peste un pensionar din Oradea, condamnați la câte 3 ani de închisoare
    Cei trei bărbați care au intrat în apartamentul unui orădean de 71 de ani, l-au amenințat și i-au furat banii și țigările, au fost condamnați de Judecătoria Oradea la câte 3 ani de închisoare.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    GALERIE FOTO
    Remember: Teodor Cornea, primar, ctitor de şcoală şi biserică în satul Meziad
    A fost delegat ales al cercului electoral Beiuş-Vaşcău la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    „Sunt nevinovat!”. Condamnat la 23 de ani pentru o crimă, un bihorean a cerut pentru a șaptea oară revizuirea
    Condamnat în 2019 la o pedeapsă de 23 de ani de închisoare pentru uciderea unui om al străzii, sub un pod din Oradea, un bihorean insistă să își dovedească nevinovăția, chiar și după ani buni petrecuți după gratii.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Hoțul care s-a ascuns într-un WC din fundul curții, condamnat la aproape 5 ani de închisoare
    Claudiu Nistor Iuhas, un bărbat de 22 de ani, din Tășad, a fost judecat după ce a furat o mașină, a condus-o fără să aibă permis și a avariat-o, abandonând-o apoi într-un șanț.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Pensiile de serviciu în România: aproape 12.000 de beneficiari și pensii medii de zeci de mii de lei
    Pensiile de serviciu au ajuns la aproape 12.000 de beneficiari în luna octombrie 2025, majoritatea fiind magistrați.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Agricultorii din zonele necooperativizate ar putea intra în sistemul de pensii publice
    Un proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor vizează modificarea sistemului public de pensii, astfel încât și agricultorii din zonele necooperativizate, care au cotizat înainte de 1990, să poată beneficia de pensie.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.