Profesorul Ioan Ursu a predat zeci de ani în județul Bacău, formând generații de elevi. A fost un dascăl conștiincios, dar și un vizionar incomod, un reformator cu propuneri clare, matematice și radicale, pentru un sistem care, în viziunea lui, se încăpățânează să perpetueze mediocritatea.
„Foarte puțini au curajul să spună: «da, în acest moment, copiii sunt batjocoriți». Este o agresiune intelectuală fără limite asupra copiilor. Obiectul matematică le creează o stare de panică, nu pentru că este o disciplină inaccesibilă, nu ne naștem unii pentru matematică și alții împotriva ei. Dumnezeu ne dă șanse egale, numai că în fața noastră sunt diverși învățători și profesori care au sau nu au har. Știu prea bine toată realitatea din învățământ și am soluții”, spune Ioan Ursu.
De-a lungul anilor, a trimis miniștrilor educației proiecte concrete, precum: transparența actului didactic, crearea unui video-manual și salarizarea profesorilor în funcție de performanță. Toate au fost ignorate sau respinse. În cele din urmă, în anul 2008, a fost îndepărtat din învățământul public, tocmai pentru că îndrăznea să ceară ceea ce nimeni nu avea curajul să pună pe masă.
„Sistemul nu putea să înghită așa ceva, pentru că produceam o revoluție în tot ceea ce propuneam. Video-manualul era ideea mea maximă. Eu nu mă puteam liniști la gândul că video-manualul, pe care îl visam de când eram elev în clasa a X-a, nu îl voi pune în practică. Sesizasem că manualul printat nu mai corespunde și că este nevoie de altceva”, povestește profesorul.
Soluția de bază: transparența actului didactic
Ioan Ursu spune că cei trei actori principali ai educației – părinții, profesorii și elevii – formează un trio care poate avantaja sau dezavantaja actul didactic. El a explicat că părintele, în mod firesc, își dorește să-și vadă copilul reușind, dar nu ține cont că acesta trebuie să învețe. Judecata părintelui se bazează pe notele primite de copil.
Profesorul susține că elevul este constant stresat și nu înțelege materia.
„Neînțelegând matematica, nici alte discipline nu merg, pentru că nu îți formezi o gândire algoritmică, o gândire care să fie temelie pentru celelalte discipline. Și o limbă se face tot într-o anumită logică, nu poți să pui într-un sac cuvintele acelea fără să înțelegi niște legături, niște lucruri. Deci, nimic nu se poate face fără matematică”.
Ioan Ursu a subliniat că, în clase apar diverse probleme: unii copii vin la școală, alții nu, se confruntă cu droguri etc. Observând gravitatea situației, a propus ca soluție instalarea unor camere de filmat care să înregistreze întreaga activitate desfășurată în timpul orelor. Acestea, a spus el, ar trebui conectate la un hard al școlii, astfel încât părinții să poată urmări oricând ce se întâmplă în timpul lecțiilor și cum se comportă copilul la oră.
El susține că, în acest fel, totul ar fi perfect, deoarece nici profesorul nu și-ar mai permite să își bată joc de elevi și ar fi obligat să găsească soluții pentru a ridica nivelul clasei.
O altă propunere a profesorului Ioan Ursu este autoevaluarea.
„Eu i-am lăsat întotdeauna pe elevi să își pună notele. Aveam două ore de matematică, după ce susțineau lucrarea îi lăsam 10-15 minute să se autoevalueze. Eu puneam baremul pe tablă și le spuneam să își pună notele în dreptul numelui, apoi le treceam în catalog. Corupția, care este endemică în toate sistemele, se datorează primilor pași din școală. Dacă am făcut acest lucru, s-a limpezit totul. Ce făceam în situațiile în care un copil avea nevoie de nota șapte pentru a-i ieși media și lucrarea lui era doar de cinci, era pus în situația «forțez sau nu forțez». Eu știam, din evaluarea pe care o făceam în timpul discuțiilor la clasă, care este nivelul său. Dacă el urca mai mult de un punct, pentru unul singur lăsam libertate, dar dacă era mai mult, scădeam de la nota pe care o merita fie un punct, fie două. Dacă avea lucrarea de nota cinci, iar el și-a pus nota șapte, eu îi dădeam nota trei”, spune Ioan Ursu.
Salarizarea în funcție de performanță
„În anul 2009, când Băsescu și Boc au tăiat salariile cu 25%, m-am supărat foarte tare, am considerat acea măsură o mare prostie. Cum? La fel? Păi, unul muncește și altul nu muncește! În aceste condiții, am pus la punct un proiect de salarizare a bugetarilor după performanță și am particularizat pentru învățământ. Mi-am pus mintea la treabă și am găsit, în final, o formulă după care reușesc să fac deosebire între doi profesori”, povestește Ioan Ursu.
Potrivit proiectului, salariul unui bugetar trebuie să fie personalizat, el însemnând un punctaj al bugetarului (Pb) înmulțit cu un coeficient de multiplicare (Qs).
„Punctajul bugetarului (Pb) va fi calculat astfel: Pb = Pa + Pp, unde punctajul de absolvire (Pa) reprezintă media anilor de studiu din ultima treaptă de școlarizare, iar punctajul de performanță este cel de la locul de muncă (Pp). Guvernul stabilește coeficientul mediu (Qm), pentru fiecare categorie de bugetari în parte. Qs va fi coeficientul specific fiecărei sub-categorii din cadrul categoriei respective. Media Qs se va încadra în Qm stabilit de guvern. Salariul de bază al unui bugetar va fi: Sb = Pb x Qs”, explică profesorul.
Secretul salarizării bazate pe criterii de performanță constă în calcularea precisă și transparența punctajului de performanță.
Cum se obține punctajul de performanță
„În fiecare școală va exista o sală unde se pot face înregistrări video, pentru a capta lecția în naturalețea ei. În această sală se ajunge aleatoriu, prin tragere la sorți. La sfârșitul orei, profesorul are înregistrarea lecției pentru studiu și pentru evaluarea din fața unei comisii. Filmul lecției este o dovadă clară a calității orei, a parcurgerii materiei din programă, iar astfel se elimină subiectivismul unui inspector ajuns pe criterii politice. Pentru profesor, aceasta este o șansă imensă de a revedea lecția și de a obține feedback. Profesorul va nota elevii la orele pe care le susține, media acestora fiind considerată media de la oral a fiecărui elev”, spune Ioan Ursu.
Pentru toate disciplinele vor fi organizate teze unice, la nivel național, care vor fi monitorizate și evaluate de cadre didactice din alte școli. La finalul lucrării, elevii vor primi un punctaj detaliat pe fiecare subiect, oferindu-le posibilitatea de a se autoevalua. „Tezele sigilate vor fi luate de profesorul supraveghetor și corector, pentru a fi aduse cât mai curând. Pe parcursul desfășurării tezei, aceasta este filmată de profesor, iar înainte de a fi sigilate, toate lucrările vor fi filmate: cu numele elevului, tot conținutul lucrării și nota pusă de elev prin autoevaluare”.
Dacă la discuția tezei, care are loc între profesorul clasei și elev, apar contestații ce presupun modificarea notei, acestea vor fi soluționate de către profesorul corector.
„Modificarea notei atrage după sine, pentru corector, majorarea punctajului ca deficit de notare, iar în final, aceasta îi va afecta salariul”.
Media dintre notele de la oral și teza unică va fi trecută ca medie de promovare a elevului. Diferența dintre media de la oral și cea din teză, mai mare de un punct, va fi socotită ca eroare de notare, numită „defect de notare” pentru profesorul de la clasă.
„Media defectelor de notare pe clasă, iar apoi pe toate clasele din catedră, va fi reținută sub denumirea de defect de notare al profesorului respectiv. Fiecare profesor a fost și corector la teza unică, iar de aici, va mai obține un alt punctaj, ca defect de notare”.
Defectul de notare al profesorului (Dnp) va fi compus din: Dnc (defect de notare pe clase) + Dnt (defect de notare la teza unică). Astfel, Dnp = Dnc + Dnt.
„Acest Dnp va constitui «bulina neagră» pentru activitatea profesorului respectiv, iar mai departe se va analiza cum afectează ea performanța didactică a acestuia. Ținând cont că Dnp va influența negativ salariul profesorului, se va rezolva, astfel, cea mai importantă problemă a învățământului: notarea unitară – care elimină traficul de influență din sistem. Rezolvând problema notării unitare, se va putea permite accesul de la o școală la alta, de la o treaptă la alta (ciclul primar, gimnaziu, liceu, facultate), pe baza mediei anilor din treapta anterioară”, explică dascălul.
Proful Online
După ce a fost dat afară din învățământ, Ioan Ursu a construit o adevărată arhivă video, cu peste 2.000 de lecții de matematică. Video-manualul acoperă materia de la clasa pregătitoare până la clasa a XII-a și este gratuit, fiind disponibil pe canalul său de YouTube, „Proful Online”, dar și pe blogul personal, www.proful-online.blogspot.com.
Trimite articolul
XProstovanul tipic, nu degeaba a fost dat afara din invatamant. Numai specimenele astea mai lipseau pentru a colapsa tot invatamantul.
-
Desigur! Omul are idei fixe.
După unii trebuie zero transparență și toți profesorii să câștige lefuri uriașe ,mai ales cei care au luat 6-7 la titularizare și care au rată de promovare la examene 0 elevi
-
așa păpușă, enervează-i pe oamenii care au grijă de copilul tău, vezi ce se întîmplă
Pe ăsta care are ceva în cap, îl dau afara ca să rămână toți ratații și piloșii. De aia a ajuns tara în halul în care e.