Teatrul Regina Maria anunţă cu regret că actriţa Alla Tautu a plecat înspre cele veşnice. Întregul colectiv al Teatrului din Oradea e copleşit de durere şi este alături de toţi cei care au iubit-o. Un ultim omagiu se poate aduce face la funeraliile care vor avea loc azi, de la ora 13, la Cimitirul Rulikovsky.
Alla Tautu a crescut într-o familie de intelectuali înstăriţi, având o copilărie fericită la moşia desprinsă parcă din scrierile lui Turgheniev, de la Orhei. De mică a văzut filme cu Shirley Temple şi a jucat mici scenete „puse în scenă” de bunica ei, pe mica scenă improvizată în grădina casei.
A absolvit Liceul din Dej iar apoi Institutul de Teatru, clasa Nicolae Bălţăţeanu. În anul III de facultate s-a căsătorit cu colegul ei, Corneliu Zdrehuş, viitor regizor, şi au avut doi copii: Cristina, azi cadru didactic la Facultatea de Psihologie Oradea, şi Claudiu, medic la Cluj-Napoca. La mulţi ani după moartea soţului, s-a recăsătorit cu general av. Virgil Nichi, având o căsnicie armonioasă.
A iubit enorm scena
Mai rar ca o actriţă să debuteze într-un teatru şi să-i rămână fidelă aproape patru decenii. Recent, la împlinirea a 80 de ani, la festivitatea în cadrul căreia i-au fost omagiate talentul, dăruirea, fidelitatea faţă de instituţie, actriţa a mărturisit că şi-a iubit enorm profesia, a respectat mereu scena şi regizorul, pe care-l socotea principalul autor al unui spectacol, „singurul în măsură să aibă o viziune integratoare asupra spectacolului”. Dealtfel, soţul ei, regizorul Zdrehuş, a confirmat pe deplin aceste convingeri.
Alla Tautu a jucat peste o sută de roluri, interpretate cu aceeaşi rigoare, sensibilitate şi dăruire. Actriţa a participat şi la multe spectacole de poezie, ea însăşi realizând, în stagiunea 1968, un superb recital bilingv Baudelaire, însoţit de muzica originală a lui Gheorghe Vilan, şi îndrumată regizoral de Szombati Gille Otto. Interpretând cu aceeaşi seriozitate şi responsabilitate personaje episodice sau chiar figuraţie în spectacole ca: „Amadeus” de Peter Shaffer, „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale, „Omul care…” de Horia Lovinescu, „Bomba zilei” de Ben Hecht şi Charles McArthur, de pildă, actriţa a fost conştientă că e parte importantă dintr-un tot, aşa că a oferit personajelor greutatea şi strălucirea necesare. Actriţă din linia întâi a trupei orădene, Alla Tăutu a interpretat, remarcabil, personaje de mare importanţă din dramaturgia românească şi universală, tragedii, drame, comedii, iată câteva exemple: Hecuba – „Războiul Troiei nu va avea loc” de Jean Giraudoux, Doamna – „Noapte albă” de Mircea Bradu, dar şi O săteancă în „Satul blestemat” a aceluiaşi Mircea Bradu. A fost aplaudată şi în roluri de succes, ca: Doamna Baker din „Numai fluturii sunt liberi” de Leonard Gershe, Coana Sofica în „Muşcata din fereastră” de V.I.Popa, Madame Durand în „Floare de cactus” de Barillet şi Grédy, şi Maria în spectacolul „Apus de soare” de B.Şt. Delavrancea. În tinereţe a jucat-o pe Miza, iar la maturitate pe Dacia în spectacolul „Titanic vals” de Tudor Muşatescu. A colaborat admirabil cu regizorul Sergiu Savin, sub bagheta căruia a creat câteva roluri de neuitat, precum Lilla în „Dictatorul” de Al. Kiriţescu, cu Szombati Gille Otto (Procuroarea în „Procesul Adam şi Eva” de Rudi Strahl), cu Al. Colpacci (Stela în „Balconul” de D.R.Popescu), cu Alexandru Darie („Zece hohote de râs” de Tudor Popescu).
Citiți principiile noastre de moderare aici!