BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Anvelopele de iarnă: obligatorii şi necesare

Anvelopele de iarnă: obligatorii şi necesare

la 30 October 2014 15:53
30 October 2014 15:53
Anvelopele de iarnă sunt obligatorii în ţara noastră în zonele de carosabil acoperit cu polei, gheaţă sau zăpadă.
Scris de erdei - Anvelopele de iarnă sunt obligatorii în ţara noastră în zonele de carosabil acoperit cu polei, gheaţă sau zăpadă.

Trimite articolul

X

Astfel, cei care nu îşi dotează maşinile cu astfel de pneuri sunt pasibili de amenzi zdravene şi chiar se pot trezi cu talonul ridicat. Există, de asemenea, câteva lucruri pe care orice şofer ar trebui să le cunoască despre anvelopele de iarnă. Trebuie ştiut că aceste anvelope sunt construite diferit de cele de vară – care sunt concepute special pentru a presta la capacitate maximă pe temperaturi mari şi foarte mari, precum şi pe ploaie.

Sub 10 grade Celsius

Din acest motiv, de la compoziţia cauciucului şi până la modul în care sunt poziţionate lamelele, anvelopele de vară nu vor performa bine odată ce temperaturile scad sub 10 grade Celsius. Chiar şi în condiţiile unui asfalt uscat, cauciucul se întăreşte la frig şi îşi pierde calităţile, mai exact aderenţa. În schimb, anvelopele de iarnă sunt făcute dintr-un cauciuc mai moale şi mai aderent şi, cel mai important, au o altă dispunere a lamelelor şi canalelor de pe profil. În altă ordine de idei, aderenţa se produce prin frecarea dintre anvelopă şi o suprafaţă dură. Un cauciuc dur şi îngheţat va începe să alunece pe asfaltul foarte rece chiar dacă este uscat. De asemenea, când suprafaţa este acoperită de un strat de polei, presiunea roţii creează imediat o peliculă de apă pe care anvelopa va aluneca. O anvelopă de iarnă are mii de striuri, sau sute de mii de „bule” microscopice care absorb apa şi astfel diminuează problema. Dacă suprafaţa este acoperită cu zăpadă, anvelopa o compactează şi creează aderenţă cu aceasta. Dacă zăpada este umedă, aceasta aderă în canalele anvelopei de iarnă şi astfel se lipeşte de zăpada mai tare de dedesubt, creând din nou aderenţă. În schimb, o anvelopă de vară se va comporta rigid şi va aluneca pe stratul de apă creat deasupra zăpezii, chiar dacă e vorba de doar 1 cm de nea, pentru că nu va permite acesteia să adere la cauciuc. Tot în ceea ce priveşte aderenţa, contactul dintre maşină şi asfalt se produce pe patru zone, fiecare la fel de mari cât o palmă de om, indiferent de cât de mare sau puternică e maşina pe care o conduceţi. În sezonul rece, vremea poate să fie foarte schimbătoare, să se treacă astfel de la un cer însorit la furtună de zăpadă sau carosabilul poate fi acoperit cu polei acolo unde nu vă aşteptaţi. Un alt exemplu: cu anvelopele de iarnă veţi pleca rapid de la stop chiar şi pe zăpada îngheţată sau pe zloată. Cu cele de vară, veţi patina suficient de mult pentru a bloca circulaţia. Sau veţi ieşi în decor pe poduri, punându-vă viaţa în pericol. Un alt fapt dat este că pneurile de iarnă sunt special concepute pentru a absorbi şi a evacua rapid apa, favorizând astfel aderenţa. Cele de vară sunt concepute pentru a se lipi mai bine de asfaltul uscat fără a se consuma prea repede şi pentru a oferi performanţe dinamice mai bune. Astfel, atuurile din timpul verii sunt minusuri pe timpul iernii. Cea mai mare diferenţă între anvelopele de iarnă şi cele de vară se vede la frânarea în condiţii de iarnă. Testele arată că, la sub 10 grade, aderenţa pe carosabilul ud scade de până la două ori faţă de normal. Pe zăpadă, distanţele de frânare pot fi şi de patru ori mai mari. Asta înseamnă că dacă şofaţi cu o viteză de 50 km/h şi sare cineva pe carosabil la 50 metri depărtare îl veţi lovi. Cu pneurile de iarnă, însă, vă veţi putea opri la timp.

Cumpărare şi păstrare

În ceea ce priveşte modul de achiziţionare a anvelopelor, specialiştii spun că investiţia în patru roţi de iarnă e mai bună decât investiţia în patru anvelope de iarnă, deci ar merita un efort suplimentar pentru a achiziţiona cauciucuri cu tot cu jante, preferabil de oţel. Dejantarea şi remontarea anvelopelor le poate distruge (idem pentru cele de vară). Mulţi stau în cumpănă când cumpără anvelope, dacă acestea să fie noi sau second-hand. Indiferent de stare, trebuie să ţineţi cont de câteva elemente cheie: să nu fie expirate, să aibă destulă „carne” pe ele (minim 7 mm adâncimea canalului), preferabil să fie de o marcă cu rezultate bune în teste. E foarte important de asemenea ca toate cele patru anvelope să fie de aceeaşi marcă şi model. Anvelopele se depozitează într-un loc uscat, departe de lumina soarelui sau căldură. Dacă au jante, se depozitează pe orizontală, una peste alta, sau se pot agăţa de jantă; dacă nu au jante, se depozitează una lângă alta, pe verticală. Atât specialiştii cât şi reprezentanţii Poliţiei Rutiere, sfătuiesc conducătorii auto să nu ignore acest aspect foarte important în siguranţa rutieră, pentru a evita eventuale evenimente nefericite!

Trimite articolul

X
Taguri:
anvelope de iarna ,
cauciucuri de iarna ,
pneuri ,
trafic
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    powered by Surfing Waves

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Aprobat! Consiliul Local din Beiuș a dat undă verde construirii unui parc fotovoltaic pe o suprafață de 20.000 de metri pătrați
    Consiliul Local Beiuș a aprobat devizul general și indicatorii tehnico-economici ai proiectului de înființare a unui parc fotovoltaic pe strada Traian Vuia, un obiectiv strategic prin care administrația locală urmărește reducerea costurilor energetice și creșterea independenței energetice a orașului.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Școlile din Suplacu de Barcău au fost modernizate prin dotări digitale și laboratoare noi
    În comuna Suplacu de Barcău a fost finalizat proiectul „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar din comuna Suplacu de Barcău”, valoarea totală a investiției fiind de 1.793.958,40 lei, din care 1.507.557,48 lei reprezintă finanțarea eligibilă prin PNRR, plus 286.400,92 lei TVA.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Pragul Vaida, ultima ediţie din 2025, îi are ca invitaţi pe poeţii Andrei Zbîrnea, Alin Dimache și Noemina Câmpean
    În cadrul evenimentului vor fi prezentate publicului cinci volume și antologii recent apărute.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    6 posturi de judecător la Tribunalul Bihor sunt scoase la concurs
    Consiliul Superior al Magistraturii a anunțat scoaterea la concurs a 360 de posturi de judecător la 42 de tribunale din țară.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Alina Ierugan, artista care a colorat copilăria a mii de elevi din Oradea
    Alina Ierugan a pictat peste 100 de școli din Bihor și din țară cu mesaje educative și desene motivaționale, pornind de la dorința de a fi un exemplu bun pentru propria fiică. Proiectele ei au devenit un fenomen, iar comunitățile o cheamă în continuare să dea culoare locurilor unde cresc copiii.

    România

    Banii pentru creșă, virați direct de către angajator. Ce prevede noua lege
    O schimbare importantă a fost introdusă recent în legislația care reglementează tichetele de creșă, prin publicarea în Monitorul Oficial a Legii nr. 201/2025.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.