Drumul Apusenilor – „trântit” de PNL, în Consiliul Judeţean!

De Călin Corpaş
Reactualizat la:
21Comentarii
Executiv Cj - Mang Pasztor Bodea
Executiv Cj - Mang Pasztor Bodea
Aleşii liberali se opun unui proiect de drum în Apusenii Bihorului, pe bani UE, demarat chiar de fosta conducere PNL a CJ Bihor.

Interesul de partid stă mai presus decât interesul general. De prea multe ori românii au fost sabotaţi de clasa politică din Capitală. Iată, însă, că politica este cât se poate de curbă şi la nivel local. Aşa se face că un proiect demarat şi votat de PNL în mandatul trecut, din Consiliul Judeţean, este trimis acum la reciclat tocmai de grupul PNL, pe considerente politice! Traseul regional Transilvania Nord – Drum Apuseni este titlul proiectului prin care Bihorul ar urma să atragă 18 milioane de euro, cu posibilitate de suplimentare de până la 27 milioane de euro în anii următori. Proiectul este periclitat, însă, de jocurile politice din CJ Bihor. Mai concret, de atitudinea de Opoziţie neglijată, dusă spre extrem, adoptată de PNL faţă de actualul trio Pasztor (UDMR) – Mang (PSD) – Bodea (ALDE) de la şefia Consiliului Judeţean.

Nihil sine… PNL

În atitudinea de la vot a opozanţilor liberali nu cântăreşte deloc faptul că proiectul respectiv face parte dintr-un proiect de infrastructură rutieră la nivel regional, agreat de către toate cele şase judeţe din regiunea de Nord-Vest: Bihor, Cluj, Sălaj, Satu-Mare, Maramureş şi Bistriţa-Năsăud. S-ar crea, astfel, o reţea regională integrată de drumuri în Nord-Vest, pe bani europeni (prin POR), care să contribuie la dezvoltarea judeţelor. Luni, însă, grupul PNL din CJ Bihor a vrut să arate subţirii majorităţi tripartite că niciun proiect major al Judeţului nu poate trece fără girul PNL-ului condus de Ilie Bolojan. În ciuda marketing-ului etalat de şeful udemerist Pasztor.

Ruta aleasă în Bihor pentru regio-drumul ce duce în Apuseni, încă din mandatul preşedintelui Cornel Popa, porneşte din DN 79, de la Salonta, şi continuă spre Tinca, Beiuş, Stâna de Vale, Remeţi, Coada Lacului şi mai departe, în judeţul Cluj, spre Barajul Drăgan, cu continuare spre celelalte judeţe din NV, până spre graniţa cu Ucraina. Aşadar, ruta montană aleasă pentru judeţele Bihor şi Cluj ar moderniza drumuri aflate acum într-o stare jalnică, fiind practic impracticabile în zona Remeţi – Coada Lacului – Valea Drăganului (Barajul Drăgan). 

Consilierii judeţeni PNL s-au opus unui proiect major de infrastructură turistică, pe care tot PNL îi iniţiase, în mandatul trecut al Consiliului Judeţean Consilierii judeţeni PNL s-au opus unui proiect major de infrastructură turistică, pe care tot PNL îi iniţiase, în mandatul trecut al Consiliului Judeţean ©

Cu sau fără bască…

Pentru ca proiectul să poată fi depus spre finanţare la ADR Nord-Vest, CJ Bihor trebuie să treacă din administrarea municipiilor Salonta şi Beiuş în administrarea Consiliului Judeţean Bihor tronsoanele de drum judeţean din intravilanul Salontei, spre Tinca (2,05 km), respectiv din intravilanul Beiuşului, spre Budureasa şi Stână (2,3 km). Fiind o problemă ce ţine de patrimoniu, proiectul are nevoie de o majoritate de două treimi în Consiliul Judeţean. Majoritate consistentă pe care PSD-UDMR-ALDE nu o au, fără PNL. Având în vedere importanţa proiectului, înainte de vot, Pasztor, Mang, consilierul Corcheş şi chiar eurodeputatul Emilian Pavel au încercat să-şi convingă opozanţii liberali să voteze trecerea acelor drumuri în sarcina CJ Bihor, pentru ca proiectul să poată fi depus în forma convenită între cele şase judeţe, pentru a se evita refacerea documentaţiei şi, implicit, apariţia unor noi întârzieri în implementarea proiectului. Fără succes, însă. Prin vocea liderului de grup Avrigeanu, liberalii au găsit că trecerea drumului din Salonta la CJ Bihor nu se justifică, dat fiind faptul că Salonta are rang de municipiu şi, prin urmare, trebuie să-şi întreţină singur drumurile! Indiferent că aceste drumuri fac parte dintr-un proiect regional, cu finanţare europeană… De asemenea, s-a invocat faptul că, spre deosebire de tronsonul Beiuş – Budureasa – Stâna de Vale – Remeţi, acest tronson, între Salonta şi Beiuş, nu are şanse la finanţare decât din 2020 încolo şi, prin urmare, nu s-ar justifica trecerea acelor 2,05 kilometri la Consiliul Judeţean. Ce nu au vrut să spună liberalii este faptul că vor să blocheze orice posibilitate ca CJ Bihor să bage bani în acel drum aflat pe teritoriul municipiului condus de primarul UDMR, Torok.

„Putem să dormim, aşteptând anul 2020, sau să depunem proiectul. Putem să aşteptăm sau să încercăm să îl facem acum. Cei mai mulţi cetăţeni sunt cei care merg din Tinca la Salonta, nu salontani care merg la Tinca. Bătaia de joc continuă şi la adresa primarilor PNL. Se aplică principiul «ai bască, nu eşti bun, nu ai bască, nu eşti bun»”, s-a exprimat Mang, făcând referire la primarii PNL din zonele Tinca şi Beiuş, care păstoresc comunităţi de pe traseul viitorului regio-drum al Apusenilor, dar şi la atitudinea nihilistă a Opoziţiei PNL din CJ Bihor faţă de conducerea tripartită, pe care liberalii nu o pot înghiţi nicicum.

Salonta – ciumata Bihorului?!

În timpul unei pauze cerute de preşedintele Pasztor, liberalii s-ar fi decis să voteze proiectul „fără Salonta”, însă președintele CJ Bihor nu a vrut să mai audă ce au de propus opozanții pictați deja ca „Gică-contra”. Mai cu seamă că liberalii nu au vrut să renunţe la ideea de a scoate Salonta din proiect nici după ce preşedintele Pasztor le-a citit ruta regio-drumului de pe un document ce purta antetul ADR Nord-Vest! „Cred că lucrurile sunt foarte clare. Sălajul a depus deja proiectul, Clujul depune în paralel cu noi. Lucrurile merg ţinându-ne mână în mână. Clujul nu se poate lega de un tronson pe care noi nu-l facem”, subliniază Pasztor. „Este perfect adevărat, dar se referă numai la tronsonul Beiuş – Stâna de Vale. Aţi introdus cei 2,5 kilometri de la Salonta care nu sunt finanţaţi şi care fac parte doar teoretic din proiect”, a replicat Avrigeanu, de la PNL. „Nu poate fi parte doar teoretic. Proiectul începe la vama Salonta şi se termină la vama din Maramureş”, a reacţionat Pasztor. Moment în care Mang i-a transmis cuscrului său liberal că vorbeşte prostii: „Să mă consulte dl Avrigeanu înainte să spună prostii în CJ Bihor. Dacă ordinul marelui preşedinte este să votaţi împotrivă, greşiţi profund. Proiectul poate primi finanţare dacă începe într-un drum din reţeaua TEN-T, adică sensul giratoriu din Beiuş, DN 76 – Budureasa. Este obligatoriu: trebuie să luăm în administrare cei 2,5 km. Drumul de Salonta este prevăzut în etapa 2020 – 2030, iar noua conducere a Executivului doreşte să îl realizeze pe fonduri europene pe alt program”, a spus pesedistul, amintindu-i cuscrului său că s-au purtat negocieri între conducerile consiliilor judeţene din NV, din mandatul precedent.

Amnezii politice

Văzând că nu o scoate la capăt cu liberalii cei noi, varianta 2016 – 2020, Mang a trecut la ameninţări voalate la adresa foştilor colegi din USL: „Atunci s-a stabilit că este un proiect prioritar, după ce PNL l-a sprijinit, la fel şi dl Avrigeanu, ca vicepreşedinte. Cum se va duce dl avocat Kiss Janos (consilier PNL – n.red.) în Beiuş, când cetăţenii din Beiuş vor primi o scrisoare în care vor fi anunţaţi că PNL nu susţine acest proiect?! Sunt mirat că nu îl susţineţi politic. Este o Opoziţie dusă la extrem. Este o finanţare de 19 milioane de euro acum, iar până în 2018 se majorează la 27, cum s-a promis de la ADRNV. Parcă suntem în filmele SF. Am înţeles că nu mai ştiţi cine sunt dl Vulcu şi dl Puia (directorul de la Teatru, respectiv DGASPC Bihor – aluzie la faptul că grupul PNL a votat împotrivă la propunerea noilor organigrame ale celor două instituţii conduse de cei doi membri marcanţi ai PNL – n.red.), înţeleg că nu mai ştiţi cine e primar la Tinca şi nici cine e primarul de Beiuş şi Curăţele (toţi primari PNL – n.red.). E în regulă, puteţi să nu îl cunoaşteţi pe niciunul, dar bihorenii au dreptul ca acest drum să fie făcut”. În replică, Ionel Avrigeanu le-a aruncat, ironic, celor de la prezidiu: „Aveţi majoritate, treceţi-vă proiectele”.

Originalul Pasztor

În cele din urmă, consilierii judeţeni PNL nu au mai votat deloc, după ce preşedintele Pasztor i-a cerut fiecărui consilier judeţean în parte să voteze nominal pro sau anti-proiect! Liberalii au refuzat să voteze după metoda originală cerută de Pasztor, aşa că proiectul a reunit doar cele 18 voturi PSD-UDMR-ALDE şi, prin urmare, a căzut la vot! În mod surprinzător, atipic şi oarecum stângaci, preşedintele CJ Bihor nu a reuşit să-i determine pe liberali să voteze într-un fel sau altul, din cauza metodei originale de vot cerute de Pasztor, care ar fi vrut astfel ca fiecare consilier judeţean să-şi asume individual votul pentru acest proiect de major interes judeţean!

Speranţa moare ultima

Cum proiectul trebuie depus la ADR Nord-Vest până în 16 noiembrie, singura şansă este convocarea unei şedinţe extraordinare a CJ Bihor, unde să se supună din nou votului. La finalul şedinţei, realizând pericolul, Pasztor a făcut un gest plăcut liberalilor: i-a invitat pe liderii grupurilor politice din CJ Bihor la o întâlnire, în 8 noiembrie, cu speranţa că se va putea găsi o soluţie. Adică liberalii să fie convinşi să voteze „pentru”. Rămâne de văzut ce li va da liberalilor, la schimb. Eventual un parc industrial în Tileagd – zonă dominată politic de PNL – despre care liberalii îl acuză pe preşedintele Pasztor că a întârziat intenţionat obţinerea de îndată a titulaturii de parc industrial de la Ministerul Dezvoltării, pentru a-l amâna pentru la anul, când aceeaşi titulatură ar urma s-o primească viitoarele parcuri industriale de la Săcueni şi Beiuş…



21Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor