Noul PUG: Inel rutier central, coridorul Peţa – Centură şi regenerări urbane

De Călin Corpaş
Reactualizat la:
54Comentarii
Noul PUG: Inel rutier central, coridorul Peţa – Centură şi regenerări urbane
Planul Urbanistic General al Oradiei presupune „ring” rutier central, transformarea străzilor Avram Iancu şi Sucevei şi dezvoltări pe axa Peţa.

Consiliul Local urmează să voteze joi noul Plan Urbanistic General (PUG) al Oradiei, ce va fi valabil timp de zece ani. O asociere condusă de firma Planwerk SRL Cluj-Napoca a realizat PUG-ul supus aprobării Consiliului Local dominat de PNL.

Primarul Ilie Bolojan insistă asupra necesităţii ca „pietonul să fie stăpân” în Centrul istoric. De aceea, PUG propune un inel rutier (sau „ring” – eng.) care să preia traficul din zona centrală, pe relaţia Bdul Magheru – Centrul Civic – str. Sucevei – Parcul Bălcescu – Bdul Decebal – Bdul Dacia – str. Republicii – Bdul Magheru. Pentru aceasta, Primăria ia în calcul extinderea la patru benzi a străzii Sucevei, corelată cu pietonalizarea parţială a str. Avram Iancu, pe partea dreaptă, din direcţia Piaţa Unirii – Universitate. Aceasta ar presupune exproprieri şi demolarea unor clădiri, sub condiţia obţinerii avizului de la Ministerul Culturii.

PUG prevede un al doilea pol de dezvoltare al Oradiei, pe axa Peţa – Centură, unde ar urma să se concentreze campusul universitar, zona comercială, sala polivalentă, cartierul de blocuri Ceyrat – dorit de Primărie, dar şi o nouă linie de tramvai. În curând, pe Centură ar urma să se poată circula cu 90 km/h, PUG-ul având în vedere legătura Oradiei cu viitoarea autostradă A3 – obiectiv vital pentru primarul Bolojan, dar şi o mai bună integrare a municipiului cu comunele din zona metropolitană, în special cu Băile Felix.

Chiar dacă noul PUG blochează, practic, intravilanul Oradiei, ce se va mări foarte puţin, de la 7.909 ha la 8.173 ha. De asemenea, prin PUG are în vedere regenerarea cartierelor de blocuri, inclusiv prin parcaje supraetajate între blocuri. De asemenea, se urmăreşte valorificarea spaţiilor industriale aflate în paragină, ce datează din epoca socialistă.

Oradea în era noului PUG

Planul Urbanistic General al Oradiei presupune „ring” rutier central, transformarea străzilor A. Iancu şi Sucevei şi dezvoltări pe coridorul Peţa – Centură.

Noul Plan Urbanistic General (PUG) al Oradiei trasează liniile de dezvoltare urbană a Oradiei pentru următorii zece ani. O dată votat azi de Consiliul Local, noul PUG va intra în vigoare din luna octombrie. „Pentru calmarea traficului sunt necesare măsuri compensatorii. Devierea centurii spre autostrada A3 şi inelul central de circulaţie, care ocoleşte centrul istoric în condiţii bune, precum în oraşele europene, elimină traficul de tranzit, permiţând măsuri de pietonalizare”. Declaraţia îi aparţine arh. Tiberiu Ciolacu, de la societatea Planwerk Cluj, cea care a condus asocierea ce a generat noul PUG al Oradiei.

Practic, declaraţia acestuia vine să confirme planurile municipalităţii, anunţate deja în masterplanul de dezvoltare urbană: şi anume că străzile Sucevei şi Avram Iancu ar putea suferi modificări esenţiale. Prima, pentru pietonalizare – urmând a fi demolate clădirile de pe dreapta, în direcţia Piaţa Unirii – Universitate, iar pentru str. Sucevei extinderea la patru benzi este văzută de edili ca fiind necesară în viitor pentru preluarea traficului congestionat dintr-un Centru tot mai ostil traficului rutier de tranzit.

Inelul rutier şi demolările

Detaliază primarul Ilie Bolojan: „Dorim o reglementare a inelului rutier central, dacă dorim ca Centrul istoric să nu mai fie o zonă de tranzit şi să încurajăm pietonalul. Pietonul trebuie să fie stăpân în Centru. Străzi pietonale ar fi Vasile Alecsandri şi Aurel Lazăr, iar pe direcţia Nord – Sud, din Piaţa Unirii, avem în vedere extinderea străzii Avram Iancu cu o zonă pietonală. Pentru strada Avram Iancu va trebui elaborat un plan în etapa următoare. Se va decide, cel mai probabil, lărgirea spaţiului pietonal pe dreapta dinspre Piaţa Unirii, până pe aliniamentul ISU Crişana. Vor fi locaţii expropriate, iar suprafeţele publice vor fi transformate în spaţii ce vor face subiectul unor concesiuni. Ce se va pierde pe orizontală se va câştiga pe verticală. Toate măsurile adoptate anii viitori vor trebui să respecte avizele necesare, printr-un traseu legal”.

„PUZ va avea obligatoriu avizul Ministerului Culturii şi vom proceda în consecinţă”, completează Adriana Lipoveanu, făcând referire la cazul străzii Avram Iancu. Deşi şi-ar dori să poată face exproprieri în vederea reconfigurării străzilor pomenite, primarul Bolojan are, totuşi, dubii că oraşul îşi va permite costul exproprierilor. Astfel încât rămâne un plan cu bătaie lungă…

Dacă afirmă că legătura oraşului cu autostrada este vitală, prin prelungirea Centurii, respectiv printr-o legătură făcută din sensul giratoriu Real-Episcopia, fiind prevăzute în PUG, importante sunt şi legăturile Oradiei cu comunele din zona metropolitană, Bolojan pomenind din nou despre importanţa legăturii Oradea – Băile Felix.

Stop cu intravilanul

„Oraşul dispune de suficient teren pentru încă 50 de ani, dacă se dezvoltă în ritmul din ultimii 10 ani. Există suficient teren pentru construcţii – dezvoltări noi – astfel încât să nu trebuiască să fie lărgit intravilanul”, arată arh. Ciolacu. Într-adevăr, noul PUG blochează, practic, intravilanul, acesta având parte doar de un reglaj fin, de la 7.909 ha la 8.173 ha, pentru adaptarea sa la planşele cadastrale. Mai pe româneşte, acele parcele de teren care erau prinse doar parţial în intravilan, au fost introduse 100% în intravilan.

„Vom proceda la blocarea intravilanului în următorii zece ani. De la puţin peste 6.000 ha, am ajuns la aproape 8.000 ha, în 2004 – 2008. Acest lucru înseamnă extinderi de utilităţi şi zone care nu sunt puse la punct. Oamenii din aceste zone solicită utilităţi, dar oraşul nu are această capacitate. Din 8.000 de hectare, 2.000 ha sunt disponibile pentru construcţii în oraş. Celor care se gândesc să cumpere teren agricol bazându-se pe Consiliul Local, le transmit că este exclus. Sunt cele 2.000 de hectare care pot să fie construite în oraş. Aşadar, intravilanul poate fi extins doar acolo unde doritorii echipează în prealabil tot terenul cu asfalt şi utilităţi. Altfel, nu”, este mesajul primarului Ilie Bolojan către cei interesaţi.

Acelaşi subiect a fost abordat şi de arh. Ciolacu: „Construirea pe teren agricol, neechipat se va putea face pe baza unui set de proceduri, elemente absolut necesare, spaţii verzi, reţea stradală suficient de bine dotată, grădiniţe şcoli, în baza regulamentului”, anunţă arhitectul clujean, dând exemplul cartierului Grigorescu, care s-a dezvoltat până acum fără să îndeplinească aceste condiţii, dar de care va trebui să ţine cont de acum înaiunte, pentru o dezvoltare ulterioară.

Vor blocuri în Calea Aradului

De altfel, atât Bolojan, cât şi arhitectul-şef Adrian Lipoveanu a subliniat faptul că certificatul de urbanism va deveni absolut obligatoriu: „Nu vom mai elibera autorizaţii fără să ceară certificat de urbanism”, transmit edilii, dând exemplul celor care au ridicat blocuri în proximitatea caselor de locuit şi care creează, astfel, probleme celor de la case, cărora le răpesc intimitatea. „Sunt zeci de blocuri ce pot fi construite în spaţii foarte bune din oraş, pe Calea Aradului şi în spatele Grădinii Zoologice, pe malul Peţei”, transmite primarul, indicând spre spaţiile vândute de Consiliul Judeţean grupului de firme Selina, pe care administraţia judeţeană încearcă acum să le recupereze de la firmele lui Beniamin Rus, după ce dezvoltatorul imobiliar nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale.

Se are în vedere realizarea unor masterplanuri/PUZ-uri pentru zona economică Vest, coridorul de dezvoltare Peţa şi zona economică Est.

Parcaje supraetajate la bloc

Prin noul PUG, Planwerk Cluj recomandă municipalităţii realizarea unor Planuri de regenerare urbană (PRU) – aplicabil la cartierele de blocuri. „Atât în Nufărul, cât şi în Rogerius sunt necesare intervenţii de regenerare urbană. Se investeşte mult în Vest pentru a aduce aceste cartiere la standardele contemporane ale locuirii. Inclusiv prin parcaje colective”, afirmă arhitectul, în timp ce arată pe planşe exemple de concentrare a automobilelor în parcaje colective supraetajate, care să dea posibilitatea condominiilor să respire, prin crearea de spaţii verzi suplimentare.

PUG se referă inclusiv la fostele platforme industriale părăsite, ce se cer reciclate. „Este nevoie de restructurarea fostelor zone industriale – Înfrăţirea, Sinteza – care au ajuns zone de boschetari. Dorim să colaborăm cu proprietarii de acolo, să vină cu soluţii pentru regenerarea zonelor. Avem şi exemplul fostului Hotel Crişul Repede, o zonă insalubră pentru care vom aplica o politică de supraimpozitare. Zonele abandonate sunt o pacoste pentru tot oraşul”, precizează primarul Bolojan, anunţând că în perioada următoare mai multe clădiri din Centrul istoric vor fi reabilitate, prin intervenţia Primăriei sau prin grija proprietarilor.

Planul Urbanistic General are în vedere inclusiv eliminarea barierelor urbane, prin realizarea de pasarele sau pasaje pietonale, realizarea aşa-numitelor centre de cartiere – spaţii publice de tip piaţete, frecventabile pentru riverani – precum şi protejarea livezilor „foarte valoroase pentru oraş”.

De altfel arh. Ciolacu a ţinut să laude iniţiatriva realizării unui plan verde al Oradiei, după model german. „Reţeaua de străzi-construcţii şi spaţiile dintre ele nu pot funcţiona decât împreună. Prin acest plan a fost depăşită chiar cota 26 mp de spaţiu verde pe cap de locuitor”, afirmă Ciolacu. Arhitectul a precizat, totuşi, că în capitolul „spaţii verzi” au fost băgate inclusiv scuarurile verzi din reţeaua rutieră a oraşului…

Viteză pe Centură!

Oradea se va dezvolta spre Sud, anunţă primarul Ilie Bolojan, iar Centura Oradea va fi un element urban – cheie în această orientare de dezvoltare urbană, unde vor fi concentrate cartiere rezidenţiale, centre comerciale, Universitatea, sala polivalentă, urmând să fie dezvoltată şi reţeaua de tramvaie a oraşului. „Se va mări limitat de circulaţie pe Şoseaua de Centură la 90 km pe oră. Urmează să separăm benzile de sens, pentru evitarea accidentelor, apoi benzi colectoare, ca să nu mai existe acces direct de pe Centură către diferitele destinaţii de pe margine, ci să se intre pe bretele rutiere, prin pasaje, astfel încât viteza să crească pe Centură şi să existe o mai mare siguranţă în circulaţie”, explică primarul.

Documente aferente noului PUG pot fi găsite la următorul link: http://www.oradea.ro/subpagina/pareri-si-sugestii-p-u-g



54Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor